Bulletstorm: Full Clip Edition

Bulletstorm: Full Clip Edition

People Can Flys overdramatiske skydespil er tilbage, for at forsøge at ramme det bredere marked igen.

• Tekst: Kieran Harris

Godt nok formåede spillet måske ikke at sætte gang i markedet tilbage i 2011, men People Can Fly's kultklassiker, Bulletstorm, er nu endelig tilbage, og det bliver med 1000 kilometer i timen, og det kræver din opmærksomhed mere end nogensinde før. Full Clip Edition indeholder en stor grafisk overhaling, og sågar også en karakter som mange troede var gået direkte i glemmebogen, Duke Nukem. Denne remaster-version mangler måske friskt indhold, men hvis du endnu ikke har stiftet bekendtskab med dette sindssyge skydespil, så er dette en oplagt mulighed for at gøre det.

Spillet foregår på et eller andet tidspunkt i det 26. århundrede, og følger Grayson Hunt, lederen af en hårdfør bande lejesvende kaldet Dead Echo, der netop er blevet forrådt af den tidligere leder, General Serrano. Hunt kæmper med alkoholisme og ar fra sin fortid, og du skal, sammen med hans delvist robotiserede allierede Ishi, spore generalen på den mystiske planet, Stygia. Selvom manuskriptet er propfyldt med klichéprægede one-linere og Graysons tilpas mandede humor, så falder historien bare pladask på gulvet, og det sker primært fordi karaktererne bare ikke er synderligt spændende, til trods for al sarkasmen og ironien.

Heldigvis forholder det sig sådan, at selvom Bulletstorm for alvor snubler i sit forsøg på at sammensætte en spændende historie, så brillerer spillet i at kreere action på et hårdtpumpende niveau, hvor kreativitet bliver belønnet på rundhåndet facon. Fastsat på dit håndled finder du en elektronisk pisk, som du kan bruge til at sende dine fjender flyvende på elegant vis igennem luften imod en given fælde omkring dig, eller sågar ind i regnen af dine projektiler. Rundt omkring i Bulletstorms diverse miljøer er der nemlig fyldt til renden med forskellige farer, lige fra eksplosive hotdog-vogne til menneskeædende planter, fra roterende klinger til vægge med pigge. Det betyder at et velplaceret spark er alt hvad der skal til for at dine fjender møder en grufuld skæbne. Valgmulighederne blandt våbnene er måske begrænsede, men der er mulighed for at tilføje en sekundær effekt, der giver dig flere taktiske mulighed på slagmarken.

Bulletstorm: Full Clip EditionBulletstorm: Full Clip Edition

For hver eneste gang du dræber en fjender får du et bestemt antal point, som variere baseret på hvordan du har affyret dit våben, og om hvorvidt du for nylig har brugt samme strategi. Det er her, med dette system, at vi har haft det aller sjovest med Bulletstorm, ved at arbejde os igennem den gakkede liste af forskellige kombinationer, som virkelig gav spillet nyt liv og eksistensgrundlag. Det gjorde sågar selve progressionen langt mere underholdende, da du ikke bare kløver dig igennem den ene fjende efter den anden, men tænker strategisk på hvordan du kan trække flest mulige point ud af hvert kampscenarie. Skillshot-systemet opfordrer dig til at tænke kreativt, og tvinger dig til at bruge mere end ét våben eller mere end én strategi ad gangen. At drikke masser af whiskey og at reagere hurtigt giver dig desuden ekstra point, og hvor fedt er det ikke lige. Nu du har samlet nok point kan du investere dem i at opgradere din ammunitionskapacitet, låse op for nye evner og købe nye våben.

Selvom det at benytte ens våben og evner føles ganske fortrinligt, så er selve styringen alvorligt tynget af en række mærkelige designvalg. At holde Y-knappen nede (på Xbox) giver dig et hjulet fyldt med våben, men bare at trykke på Y lader dig skifte imellem dit nuværende våben og et alternativt et af slagsen, og det kan skabe nogle ufrivilligt forvirrende situationer. Man kan eksempelvis heller ikke hoppe, som virkelig ender med at begrænse spillerens fleksibilitet når man er i kamp. Det eneste måde du kan bevæge dig henover objekter er at reagere på en kommando på skærmen. Nej, det ødelægger ikke alt det sjove ved at spille, men når nu People Can Fly virkelig ønsker at skabe den definitive udgave af spillet, så kunne de godt have taget endnu et kig på styringen.