Friday the 13th: The Game

Friday the 13th: The Game

Et af årets mest eftertragtede spil er nu ude. Jason er klar til at slagte teenagere i massevis.

Slasher-nostalgikere har ventet med spænding på spilmatiseringen af en af filmhistoriens mest ikoniske franchises: Fredag d. 13. Med den originale instruktør ind over som producer, med soundtrack fra den originale komponist, og crowdfunding-penge fra klodens fans må dette siges at være et projekt båret af kærlighed. Men er det også et spil, som fortjener den kult-opmærksomhed, som det har fået?

På sin vis er dette et utroligt simpelt spil, som har taget det vi elsker fra Fredag d. 13.-serien og kogt det ned til en tæskesjov multiplayer: Jason Vorhees, som forsøger at slagte så mange forskræmte camp counselors som muligt ved Crystal Lake. Den ene spiller får lov at slagte løs som den ultimative sadist, mens de øvrige 1-7 spillere indtager noget mere masochistiske roller som hjælpeløse teenagere. Der er planer om en singleplayer-del i løbet af sommeren, men lige nu har vi altså kun denne asymmetriske multiplayer, og den er også yderst medrivende.

Men vent et øjeblik, var Jason ikke altid fuldstændigt overpowered? Jo. Det er han også her, og der er nærmest ingen chance for at dræbe ham. Det handler derfor om at overleve natten, ved enten at flygte eller leve længe nok til at tiden er gået. Her er ingen sejrsskærm at se frem til, men derimod spørgsmålet om, om du overlevede, og hvor mange XP du får. Som Jason får man mere XP, og så tælles der selvfølgelig antal kills, og hvor kreative de var. Dette gør spillet lidt mere til en legeplads end til egentlig kompetitiv gaming.

Friday the 13th: The GameFriday the 13th: The GameFriday the 13th: The GameFriday the 13th: The Game

Jason er som sagt latterligt stærk, og det er faktisk en rigtig dårlig plan at forsøge at slå ham ihjel, da det kræver en virkelig kringlet taktik. Denne indebærer at en kvindelig counselor iklæder sig hans mors klamme sweater, hvilket gør ham blød i knæene. Man skal også have fat i en ekstra stærk counselor, som hedder Tommy Jarvis, som en af de døde eller flygtede counselors får lov at spille som. Selv her er det dog virkelig svært at dræbe den blodtørstige satan.

Hvad er så den smarteste taktik, hvis man vil overleve en nat med Jason Vorhees i hælene? Den måske mest oplagte slagplan er, at lede efter hhv. benzin, nøgler og batteri til en af de to biler, som er på hvert kort. Den ene bil har plads til to og den anden til fire mand, så også her er der en del koordinationsarbejde, hvis man ikke vil efterlades af kammeraterne.

Selv når man har fået sat gang i bilen og har alle mand med, så kan Jason dog stoppe en. Hamrer han ned i køleren stopper han nemlig bilen, og før du har fået sat gang i den igen har han nok hevet dig ud af bilen og maltrakteret dig. Det er derfor enormt nervepirrende at få startet for bilen, da man er så tæt på målet, men samtidig kan Jason stadig sagtens nå dig.

Friday the 13th: The Game
Friday the 13th: The GameFriday the 13th: The GameFriday the 13th: The Game

Det kan derfor være endnu smartere at få startet for den båd, som er på visse maps. Her kan det blive betydeligt sværere for Jason at nå dig, samtidig med at det er lettere at navigere til "udgangen" af mappet.

Der er dog meget mere at sige om spillets mekanikker end at det er en gang katten efter musen. Som counselor skal man både tænke på sin stamina, sit frygtniveau, hvor meget man larmer og meget andet. Derfor er der 10 counselors, som er ret forskellige. Nogle er gode til at slå igen, andre er hurtige reparatører, mens atter andre er mere frygtløse eller lydløse. Man låser op for flere varianter af både counselors og af Jason som man stiger i level, ligesom man får point som kan bruges på perks. Med perks kan man få visse fordele, men de kræver til tider også, at man må acceptere nogle minusser, som at man er langsommere eller svagere.

Som counselor er man dog aldrig specielt sej, og dette forstærker stemningen markant. Når man som lille Jenny Myers lige har fået låst døren og Jasons karakteristiske "chi-chi-chi-ha-ha-ha"-lyd diskret rammer øregangen, så er det ikke kun karakterens frygtniveau der stiger. Han slukker for strømmen, og det bliver kun værre. Jeg tænder for lommelygten, og det hjælper lidt, men de sorte hjørner på skærmen giver tunnelsyn og afslører, at min karakter er hunderæd. Og det betyder, at Jason lettere kan finde mig. Døren er ved at blive hugget i stykker, og hans kæmpe statur toner nu frem, så jeg hopper ud af vinduet og løber for fuld skrue.

Spilleren bag Jason siger "You know how this is going to end," og det er fuldkommen rigtigt. Med meget lidt stamina tilbage er jeg helt forpustet. Han indhenter mig, og jeg lammer ham med et velplaceret slag med min økse. Jeg løber hen over broen, som er dækket af tåge, og han har allerede teleporteret sig derover. Han venter, og jeg vender naturligvis om. Men han er hurtigere, fordi jeg er helt forpustet. Da han endelig indhenter mig råber jeg i panik og ser min karakter blive kløvet i to dele.

Friday the 13th: The Game
Friday the 13th: The Game
Friday the 13th: The Game