Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /

Tekken 7

Tekken 7

Kampspilsgenren gennemgår en renæssance. Kan Tekken 7 hamle op med konkurrenterne?

Mange af nutidens 80'er og 90'er børn har uden tvivl på det ene eller det andet tidspunkt stiftet bekendtskab med Tekken-serien, det tredje kapitel især. Timevis af underholdning i selskab med Eddys irriterende tricks, Yoshimitsus selvmordsmanøvre eller bjørnen Kumas forbløffende kampevner. Min kærlighed til Tekken-serien startede også her, og efter at have spillet alle tidligere kapitler i serien var mine forventninger selvfølgelig skyhøje til det syvende kapitel, der udkommer efter en lange periode uden livstegn.

Tekken 7 er ligesom tidligere kapitler selvfølgelig proppet med indhold, og alt fra online-delen til singleplayer-aspekterne efterlader timevis af diverse muligheder for at boltre sig i Tekken-universet. Især på singleplayer-fronten har Bandai Namco sandsynligvis lavet deres mest ambitiøse kampagne til dato. Det handler altså om størrelsen og indholdsmængden, og det er en ambitiøs omgang at gå i gang med.

I klassisk Tekken-tradition er det fortællermæssige fokus rettet mod den famøse Mishima-familie, og deres alt for usunde forhold til hinanden. Dog mere end nogensinde før er deres historie i spidsen, hvilket skinner igennem i spillets nye Story Mode, også kaldet The Mishima Saga. Bandai Namco har i denne forbindelse for alvor været fremme i skoene, da det er en stor fest af CGI-animationer, tegneserieklip og nogle få kampe hist og her imellem velkendte ansigter. Der er lagt vægt på melodrama, familieintriger og en omgang tørre tæsk i ny og næ.

Tekken 7
Tekken 7Tekken 7Tekken 7

Dog minder The Mishima Saga mere om en kampagne fra et Action/Adventure-spil end noget vi er vant til fra Tekken. Historien drukner dog desværre i en overflod af mellemsekvenser, som behandler mere komplicerede politiske- og familieintriger end selve Horton-sagaen. I den halvanden time som kampagne tog at gennemføre var højst en tiendedel egentligt gameplay, og mange af de lange sekvenser blev brugt på at fokusere på andre problematikker end det spillet handler om.

Generelt fokuserer historien på figuren Heihachi og mystikken bag mordet på hans kone, samt grunden til hans utallige forsøg på at dræbe sin søn og sit barnebarn. Den formår på sin egen vis at lykkedes i sin opgave, da den altid onde og sindssyge Heihachi bliver menneskeliggjort. De spillere som har fulgt med i og elsket intrigerne i Mishima-familien vil uden tvivl være henrykte over denne ekspansive kampagne, men for dem med interesse i den eksperimentelle stil fra nummer seks eller den klassiske stil, som vi kender det fra Tekken 1-5, vil blive yderst skuffede. Da jeg hører til sidstnævnte gruppe var jeg flere gange ved at springe havet af mellemsekvenser over.

Derudover inkluderer kampagnen relativt få karakterer, hvilket er ærgeligt, da netop det nye ekspansive format tilbyder rig mulighed for at udforske forhistorien til det store antal diverse og unikke figurer. Måske burde kampagnen fortælle mere om Paul Phoenix og Marshal Laws bromance, eller nye aspekter af Brian og Yoshimitsus evige kamp om at slå hinanden ihjel.

Tekken 7
Tekken 7Tekken 7Tekken 7
Tekken 7