LIVE

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Live broadcast
Annoncer
logo hd live | Lost Words: Beyond the Page
See in hd icon
Dansk
Gamereactor
anmeldelser
The Elder Scrolls Online: Morrowind

The Elder Scrolls Online: Morrowind

The Elder Scrolls Online vender tilbage til Morrowind, et af de mest ikoniske steder i spiluniverset, men er det lykkedes?

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Zenimax har formået at gøre The Elder Scrolls Online til et solidt MMORPG-spil, og med den nye udvidelse er der nok indhold til at være godt underholdt i lang tid. Jeg har aldrig rigtigt prøvet The Elder Scrolls III: Morrowind, så jeg glæder mig til at se Vvardenfell-kontinentet. Jeg har nemlig hørt utroligt meget godt omkring det tredje kapitel i serien, der nu er blevet komplet genopbygget i den nye udvidelse.

Udover dette har jeg set meget frem til at afprøve den nye Warden-klasse, samt prøvet det nye Battlegrounds-system, hvor spillere kæmper mod hinanden i kampe der foregår i en langt mindre skala end Cyrodiil.

Efter at have installeret den store opdatering går jeg som det første igang med den Warden-klasse, der, uanset racevalg, starter i en tom hytte i det nye Vvardenfell-område. Efter at have trådt ud af den første dør vil Morrowind-entusiaster allerede føle sig hjemme, da man allerede ved første blik i sollyset ser kolossale svampe områder.

Warden's har, ligesom de øvrige klasser, tre klassespecifikke træer, hvor de kan hente magiske evner fra. Den første hedder Animal Companions, der lader dig bruge evner med dyr. Den ultimative evne er at kunne hidkalde en stor grizzly-bjørn, der kæmper ved din side. De øvrige evner inkluderer blandt andet i at skyde med flagermuse, inficere fjender med en stor sværm der giver skade, samt at kunne forøge ens egen bevægelse så man dermed kan gå hurtigere.

Green Balance er det næste klassespecifikke træ, der fokuserer på at hele spilleren samt sine holdkammerater. Den ultimative evne er her at kunne skabe en stor skov foran spilleren, hvor andre medspillere kan blive helet hvis de går ind i det specifikke område. De øvrige evner er mere klassiske evner, der giver liv over tid, men det er også muligt som heler at kunne svine sig over til sårede allierede, for hurtigt at kunne hjælpe dem med at få mere i liv før de dør.

The Elder Scrolls Online: Morrowind
The Elder Scrolls Online: MorrowindThe Elder Scrolls Online: MorrowindThe Elder Scrolls Online: Morrowind

Det sidste træ hedder Winter's Embrace, der fokuserer på frost. Den ultimative evne her er at kunne skabe en stor storm omkring dig, der derefter giver fjenden skade samt reducere fjendens hastighed med 70%. Udover dette så styrker evnerne spillerens udholdenhed, samt mulighed for at skyde med skarpe iskrystaller mod fjenden.

Ved første øjekast er der ikke den store forskel på de tidligere opgaver man bliver sat på i forhold til før, hvor man klare basale opgaver som at eliminere fjender, finde en person at snakke med,
finde nogle bestemte ting eller eskortere folk, så tidligere spiller af The Elder Scrolls Online vil hurtigt føle sig til rette. Det er desuden også muligt at springe hjælpe banen over hvis man allerede har klaret den med en tidligere karakter, hvilket får din nye karakter op på det samme niveau, som hvis du havde klaret guiden.

Noget der dog har irriteret mig i starten, er manglen på guld. Der er nemlig en række missioner, der kræver at man køber forskellige ingredienser fra butikkerne, samt betaler nogle forskellige personer for at få information ud af dem. Jeg har samlet en lang række udstyr op gennem mit eventyr indtil videre, men de forskellige købmænd rundt omkring vil ikke give mig nogle guld for dem da de tilsyneladende anses for at være værdiløse. Hvis du som veteran klare disse missioner, der skalere efter hvilket niveau man selv er, så er det intet problem. Men hvis du som, i dette tilfælde, har skabt en helt ny karakter, kan det være en smule overvældende at blive overdækket med så mange missioner hvor du ikke er i stand til at betale for at komme videre.

Men skønt det hele føles bekendt, er det også forfriskende at det nye område er så markant anderledes end de øvrige områder i spillet, for man får trods alt følelsen af at man er et nyt sted, selvom resten af formlen føles uforandret.

Der går ikke lang tid før jeg går min første katakomb i møde, og på trods af at spillet "officielt" endnu ikke er udkommet, er det muligt at få tidlig adgang til spillet hvis man forudbestiller det, hvilket mange allerede har gjort, for startområdet er propfyldt med mennesker.

Jeg kan godt lide at spille mod andre spillere - også kaldet PvP - i online rollespil, og den nye Battlegrounds-tilføjelse fangede især min interesse. 3 hold med 4 spillere på hver side skal konkurrere om at vinde. Lige nu er det muligt at spille som Team Deathmatch, hvor det gælder om at have flest drab, Capture The Flag, hvor det gælder om at få fjendernes flag, samt Domination, hvor det gælder om at have bestemte punkter på banen.

I skrivende stund virker tilføjelsen desværre utroligt ubalanceret, da uanset om du er level 10 eller maksimalt niveau kommer til at spille mod alle, hvilket gør spillere på lavt niveau ubrugelige. Som level 41 bliver jeg hurtigt elimineret af andre fjender, og jeg føler mig mere som en klods om benet på mine medspillere.

The Elder Scrolls Online: Morrowind
The Elder Scrolls Online: MorrowindThe Elder Scrolls Online: MorrowindThe Elder Scrolls Online: Morrowind

Selve systemet, hvor du skriver dig op til at kunne komme ind og spille er heller ikke uden problemer. Jeg røg ud af køen flere gange, og da jeg endeligt kom ind efter lang tids venten, var der kun 2 spillere på hvert hold, hvor der i virkeligheden skulle have været 4.

Hvad værre er, da mit hold faktisk er ved at vinde, så går fjenderne på modstandernes hold, hvilket får spillets til at reagere på at der er for få spillere, hvorefter de resterende bliver smidt ud af spillet, uden at få belønning for den tid vi har brugt.

Systemet er nyt, så det bliver formentligt løst før spillets officielle udgivelsesdato, men det er stadig ærgerligt at se, at så simpelt et system vækker så store problemer. Dungeon-systemet, hvor du også kan skrive dig op til at gå i dungeons med andre spillere, er desuden stadig fyldt med fejl, da Zenimax ikke har kunne formå at reparere fejlen endnu. Problemet er, at hvis du skriver dig op til at komme i gruppe med andre, og endeligt får lov til at komme ind, kan man risikere, at man, på trods af at gruppen med succes bliver lavet, kan blive smidt ud af den dungeon man er blevet sat i, hvor gruppen derefter går fra hinanden.

The Elder Scrolls Online: Morrowind byder mere af det samme som grundspillet, så hvis du er stor fan af det kan det varmt anbefales. For 299 kroner får man op til 30 timers mere historie samt hele Vvardenfell-kontinentet, som vi kender det fra The Elder Scrolls III: Morrowind, samt den nye Warden-klasse. Der er også blevet tilføjet flere nye sæt til dine helte, men forvent ikke store ændringer af de nuværende klasser. Der er dog visse små tilføjelser, da der er kommet nye fraktioner med, der dermed giver nye evner. Disse er dog identiske for alle klasser.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Masser af nyt indhold, lang kampagne, gensynet med Vvardenfell er skønt for Morrowind-elskere, Battlegrounds har potentiale.
-
Nuværende klasser savner nye evner, ingen nye mekanikker, Battlegrounds har fejl.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.