Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /

Final Fantasy XII: The Zodiac Age

Final Fantasy XII: The Zodiac Age

Final Fantasy-seriens næste remaster er klar og Andreas er selvfølgelig klar med den endelige dom.

Et af de store spørgsmål som anmelder er, hvordan man skal forholde sig til remasters. Kigger vi alene på den nye grafiske facade, er det et sammenspil af elementer, spillets nutidige relevans eller er det dybden af nye features? Her på Gamereactor gav vi f.eks. Ezios samlede eventyrpakke en endelig karakter på 5 og The Elder Scrolls V: Skyrim fik et 8-tal. Det er en evig kamp at finde denne balance og samtidig kunne fjerne nostalgiske briller, som i tilfældet med Magnus' anmeldelse af Crash Bandicoot: Nsane Trilogy.

Den nyeste udgivelse i serien af remasters, er det tolvte kapitel i Squares største franchise, Final Fantasy. Et spil som jeg tidligere på året fik lov til at prøve i London, men også havde fornøjelsen af at spille for 11 år siden på PlayStation 2. Netop Final Fantasy XII er et de mere glemte kapitler ved siden af store klassikere som Final Fantasy VII og Final Fantasy X, men her på Gamereactor fik originalen et 9-tal, hvorfor spørgsmålet så hænger tilbage om Final Fantasy XII er et tidsløst mesterværk eller en forfalden antikvitet.

Final Fantasy XII: The Zodiac AgeFinal Fantasy XII: The Zodiac Age

Final Fantasy XII har muligvis den længste introsekvens ud af alle de andre nummererede kapitler, hvilket er også er nødvendigt siden det er en af de mest komplicerede plot-linjer siden forgængeren Final Fantasy: Tactics (begge spil er en del af Ivalice Alliance). I løbet af 7 minutter har du set alt fra et kongeligt bryllup, dokumentar om verdenens historie og tragiske tab. Det går stærkt, men spilleren mister aldrig overblikket. Det dokumentar-agtige koncept er dog spøjst og føles underligt, hvilket desværre tager lidt fra oplevelsen.

I klassisk Final Fantasy-stil, handler det om konflikten mellem det gode kongerige overfor det onde imperium. Selvom præmisset ikke er revolutionerende, ligger spillets personlighed i forholdet de forskellige karakterer imellem, og ikke i den store krig.

Du spiller som Vaan, en ung tyv med ambitioner om et liv med en større mening end at leve på gaden i hovedstaden Rabanastre i kongeriget Dalmasca. Selvom Vaan fungerer som hovedpersonen, er han ikke ligeså vigtig i det større billede, som f.eks. Cloud eller Tidus fra VII og X. Her kommer karakteren Basch ind i billedet, en tidligere ridder som søger retfærdighed for imperiets handlinger mod Dalmasca. På karakterfronten har Final Fantasy XII netop stor diversitet og især kemien mellem piraten Balthier og hans partner Fraan er helt spitze. I forhold til historien vil gamle spillere ikke finde en ny oplevelse, men i stedet et kært gensyn med gamle kendinge.