Sundered

Sundered

Endeløs spidsrod gennem vanviddets labyrinter.

Lovecraft - spiludviklere elsker ham! Hvis du, på dine rejser gennem virtuelle verdener, støder på ord som 'eldritch' eller 'monolithic', så er det Lovecraft som spøger. Når du flygter fra fjender med mærkelige navne og et virvar af fangarme, så er gamle Howard Phillips på færde. Gyserspil, actionspil, såvel pastiche som parodi. Han dukker op overalt.
Den hengagne forfatter er blevet brugt i vidt forskellige sammenhænge, det er klart. Men trods de forskelligartede forekomster, så bliver han som regel inddraget med samme formål. Forfatterskabets vigtigste elementer - forstandens afgrund, forbuden viden og kosmiske bussemænd - peger oftest i én bestemt retning. At kanalisere Lovecraft, er derfor at forsøge en besvarelse af et åbent spørgsmål: hvordan simulerer man vanvid?

Thunder Lotus, udviklerne bag Jotun, præsenterer deres bud med Sundered. Tidligere på året blevet spillet finansieret gennem en vellykket Kickstarter kampagne. Stjernerne må have stået rigtigt, for spillet blev dengang spået en udgivelse i juli! Og sim-sala-bim, eller, Cthulhu Fhtagn - spillet er ude i dag. Altså, når du læser den her tekst.
Udviklerne beskriver Sundered som "a horrifying fight for survival and sanity." Jeg er tilbøjelig til at give dem ret, men måske af de forkerte grunde. Mere om det senere. Spillet er samtidig beskrevet som et metroidvania, altså et af de spil, hvor mobilitet og kamp er tæt forbundet og hvor man gerne bevæger sig igennem de samme store, kringlede områder på jagt efter den næste boss eller en overset hemmelighed.

Sundered's twist på formularen, er at banerne ændrer sig fra gang til gang. Hver gang du dør, og du kommer til at dø en hel del, bliver der rykket rundt på spillets verden. Det overordnede skelet forbliver det samme: placeringen af bosskamre og centrale navigationskanaler ændrer sig ikke, men de labyrintagtige gange som forbinder dem, bliver forvredet og forskudt.

Genren tro, tilegner man sig løbende en række praktiske egenskaber, superevner, som gør det muligt at udforske nye dele af spillet. Der er klassikere som dobbelthoppet eller superslaget, men også mere eksotiske tiltag i form af et selvopladeligt skjold og en overdimensioneret skulderkanon. Egenskaberne er ikke frygteligt originale, men de føles godt og er tilpas fleksible.

Samtidig bliver der lagt vægt på spillerfriheden og her kommer Sundered lidt i strid med sig selv. På den ene side skilter spillet med at have tre hovedområder, som kan gennemføres i vilkårlig rækkefølge. På den anden side er det åbenlyst, især ved at kigge på sværhedsgraden af fjenderne, at udviklerne har haft en bestemt rækkefølge i tankerne. Ja, du kan prøve kræfter med tredje boss fra start, men det er ikke en relevant overvejelse for de fleste spillere.
Spillet er derfor et lidt mærkeligt kompromis mellem værktøjslåste døre og frie områder. Konventionerne fordrer, at der skal være steder som er låst af, indtil spilleren er nået til et vist punkt. Men der må heller ikke være så mange, at man føler sig tvunget i en bestemt retning. Banernes omskiftelighed sætter selvfølgelig endnu flere begrænsninger for hvad udviklerne kan specificere. Friheden bliver i sidste ende vægtet tungere end gængse genretræk.

Sundered er derfor et atypisk eksempel på sin genre. I mine femten timer med spillet skete det kun sjældent at jeg fandt en superevne og tænkte: "Fedt, nu kan jeg gå tilbage til det sted, jeg sad fast ved tidligere." Hvis den følelse for dig er indbegrebet af genren, så bliver du måske skuffet. Med processuelt sammensatte baner er der også en del fyld i områderne; blindgyder, overflødige platforme og den slags. Spillet belønner hurtige reflekser - fremfor en god hukommelse eller tålmodig udforskning. Især når gongongen ringer.

Åh ja, gongongen. Hvis der ét element som i særlig grad kommer til at hjemsøge dig i dine mareridt, så er det lyden af en distant, men malign alarm som varsler din forestående undergang. Med jævne mellemrum, "when you least expect it", ifølge udviklerne, bliver de labyrintiske helvedeskorridorer oversvømmet med en lind strøm af uhyrer. De er aggressive, talløse og de forfølger dig ubønhørligt til du igen er i sikkerhed.

Sundered
SunderedSunderedSundered
Sundered