The Escapists 2

The Escapists 2

Du skal væbne dig med tålmodighed, når du skal prøve at bryde ud af spjældet i The Escapists 2. Til gengæld kan det være en fængslende spiloplevelse.

Langt de fleste spiltitler tilbyder spilleren en udvej fra hverdagens kedelige rutiner. Spillene giver os mulighed for at udforske fremmede galakser eller alternative universer, så vi i et øjeblik kan glemme vores ensformige dagligdag, hvor det forventes af os, at vi eksempelvis får lavet mad, får noget motion og passer vores arbejde.

Den form for eskapisme får man ikke med The Escapists 2. Her skal du som indsat i et topsikret fængsel, indgå i dets repetitive rutiner. Du skal møde op til tiden når dagens tre måltider skal indtages i kantinen, når alle fanger skal motionere, eller når du skal passe dit job i fængslet. Det eneste, der kan distrahere dig fra trivialiteten, er dine dagdrømme om den helt store flugt.

The Escapists 2 giver dig en stor fængselssandkasse præsenteret i et 8-bit-univers, hvor du skal crafte og puzzle dig ud af din trivielle fangetilværelse.

Som fange i et af spillets ti forskellige fængsler gælder det nemlig om at få det til at se ud som om, at du er et vaskeægte dydsmønster, samtidig med at du planlægger, hvordan du skal slippe igennem fængslets mange sikkerhedsforanstaltninger og ud i friheden. Det gør du hovedsageligt ved at samle, kombinere og bygge genstande, der kan hjælpe dig med at undslippe dit fangeskab. Som en anden Egon Olsen skal du med et stykke træ, to file og en rulle gaffertape bygge dig til et værktøj, våben eller andre hjælpsomme genstande.

Du må derfor optjene penge, så du kan købe genstande fra de andre fanger. Pengene tjener du ved at arbejde i et af fængslets aktiveringsjobs eller udfører tjenester for dine medfanger -eksempelvis smugle en småkage fra en fange til en anden eller starte et slagsmål under fællesbadningen. Du kan også altid rode dine cellekameraters genstande igennem, når de ikke er i nærheden - og selvfølgelig stjæle med arme og ben fra dem.

The Escapists 2
The Escapists 2The Escapists 2The Escapists 2The Escapists 2

Men bliver du for mange gange opdaget med fingrene nede i skuffen på nabocellens skrivebord, så er fængslets vagter ikke sene til at give dig en gedigen omgang knippelsuppe. Bliver det opdaget, at du udforsker fængslets ventilationsskakte i ly af natten, eller at du er i gang med at grave dig gennem betonmuren i din celle i bedste Shawshank Redemption-stil, så ryger du fluks en tur i isolationscellerne, hvor du må sidde og skrælle kartofler. Det gælder derfor om at være være snu, hvis du vil blive den store udbryderkonge.

Der er stor kontrast mellem de rutineprægede og monotone opgaver i spillet, som der ikke er meget udfordring i, og så de endelige flugtforsøg, der kan være vanvittigt svære at udføre. Så du må væbne dig med tålmodighed, indtil du har planlagt og forberedt din flugt ned til mindste detalje. Forsøger du at flygte, før du er helt klar, kan det resultere i, at du bliver sat voldsomt tilbage i din fremgang - hvilket er helt og aldeles frustrerende.

Det kan være ganske vanedannende at gå rundt i de store fængsler og lave småopgaver, samtidig med at hjernen kører på højtryk for at finde huller i fængslets sikkerhedssystemer. Når du endelig forsøger at flygte, er det med et sug i maven. Tankerne flyver igennem hovedet lige inden du sætter din store flugt i gang; Har jeg overset en detalje i sikkerheden? Har jeg taget de rigtige genstande med mig? Kan jeg nå at klippe hegnet op med min boltsaks, før alarmen bliver slået?

The Escapists 2 fortæller dig nemlig sjældent, hvordan du kommer tættere på dit mål. Det kan derfor også være ubarmhjertigt at gå i gang med, især hvis du ikke har prøvet forgængeren. Selvom du bliver sat ind i spillets forskellige mekanikker med en fin lille tutorial, er det meget svært at regne ud, hvordan spillets logikker hænger sammen. Du har eksempelvis et stort udvalg af genstande, som du kan se, hvordan du skal bygge, men du får ingen information om, hvordan de forskellige genstande virker. Du er derfor tvunget til at prøve dig frem og tænke kreativt. Det kan være uhyggeligt svært og dødirriterende, men det er også spillets helt store force.

I mange spil bliver vi holdt i hånden hele vejen fra start til slut, men i The Escapists 2 er du tvunget til at tænke selv. Det er muligt at få et tip til flugten ved hjælp af mønttelefoner i fængslerne, men disse tip giver dig langt fra hele løsningen og præsenterer kun én ud af et utal af flugtveje. The Escapists 2 har i forhold til forgængeren fået fængsler med flere etager, og der er flere genstande, du kan bygge, hvilket giver endnu flere muligheder for at finde på din helt egen flugtplan. De mange flugtmuligheder gør The Escapists 2 til en lille titel, du kan bruge lang tid sammen med. For du kan sagtens genbesøge et fængsel, du allerede har undsluppet, og stadigvæk have det sjovt med at finde alternative ruter ud.

The Escapists 2
The Escapists 2The Escapists 2The Escapists 2

Det er ikke altid, at det er lige logisk, hvorfor du eksempelvis kan bruge et redskab til at komme igennem én type forhindring, men ikke en anden. Det er ikke er særligt befordrende, når nu spillet kræver, at spilleren tænker selv. Det kan være både forvirrende og frustrerende, men det er også en del af spillets charme.

Spillet vinder meget på at have et fuldendt særpræget udtryk. Blandt andet i form af spillets underfundige humor. Der er en masse små jokes i spillet i alt fra dialogen til det faktum, at næsten alt du bygger er lavet af gaffertape. Ikke alle morsomhederne er lårklaskere, men det hele er holdt i den samme skæve stil, og en gang i mellem faldt jeg over en detalje, der fik mig til at grine højlydt.

Det vigtigste, som The Escapists 2 bringer på banen i forhold til forgængeren, er muligheden for at spille sammen eller mod andre spillere enten online eller via splitscreen. Du kan konkurrere med andre spillere om, hvem der først kan komme ud af fængslet, men det fungerer bedst, når du alliere dig med dine venner og I sammen kan udtænke en snedig strategi til at slippe ud. I de forskellige fængsler er der nogle rum, som du kun kan få adgang til, hvis du er to eller flere spillere, disse rum giver spillerene unikke muligheder for at flygte fra fængslet. Disse muligheder bliver desværre bare lidt for lette og det er synd, for når du er flere spillere, kan dine flugtplaner blive endnu mere vilde og indviklede. Jeg oplevede, at drop in/drop out-funktionen ikke fungerede, da vi gik fra tre til to spillere på samme konsol, men multiplayer-delen er en kæmpe gevinst for The Escapists 2. Jeg løb også ind i andre småfejl og en enkelt gang måtte jeg genstarte spillet, men generelt glider spillet ellers godt og jeg håber, at udviklerne får fikset de forskellige bugs hurtigt.

The Escapists 2 vil ikke være en titel for alle. Nogle vil med god grund finde det for repetitivt, andre ville måske finde det for svært, men The Escapists 2 formår i høj grad at levere det, som det prøver at levere. Det er et lille spil med et stort indhold. Nogle gange er det frustrerende i en grad, der næsten ikke er til at bære, men det gør også forløsningerne det større. Friheden føles endnu sødere, når vejen der til har været så udmattende. Det er en vanedannende spiloplevelse, med repetition og rytme, men dette får også en velkommen modvægt fra den åbne sandkasse, hvor din kreativitet bliver belønnet.

8 / 10
+
Humoristisk, vanedannende, udfordrende, velfungerende tilføjelse af multiplayer.