Starcraft

Starcraft: Remastered

Blizzard går tilbage og restaurerer en af deres klassikere. Kan Starcraft stadig være relevant alle disse år efter?

Starcraft-serien har siddet et lidt akavet sted i de sidste mange år. Med en gigantisk fanbase i Korea lever den tyve år gamle etter videre i bedste velgående. Toeren har derimod ikke fået overtaget den trone på nogen måde. At sikre Starcrafts vedvarende relevans i Korea må være den primære årsag til denne genudgivelse, men naturligvis er Blizzard også interesserede i at vække en klassiker til live igen for alle os andre. Spørgsmålet er så om det stadig er værd at spille, og om Blizzard har remastered det på ordentlig vis.

Der hersker vist ingen tvivl om, at Starcraft og udvidelsen Brood War er en fantastisk pakke på nærmest alle parametrer. Med en interessant kampagne, udfordrende og tight gameplay og en solid onlinedel er der vanvittigt meget indhold for pengene her. Det er Blizzard heller ikke i tvivl om, og netop derfor ser vi en remaster, ikke et remake. Når man spiller Remastered, så fornemmer man at Blizzard har behandlet det som en kronjuvel, et mesterværk, som kun lige skal pudses lidt, men ellers skal være helt intakt. Der er dog fordele og ulemper ved denne tilgang, og det vil være fokus for anmeldelsen.

Hovedsageligt er det dog absolut en god tilgang, af flere grunde. Hensigten med Remastered er, som Blizzard skriver, at det skal føles som at få briller på. Alt er det samme, men nu er det altså knivskarpt. Sagt på en anden, måske lidt mere magisk måde, så er det som at spille det Starcraft, mange husker, og ikke det grynede helvede, det faktisk er. Hvis du er i tvivl om, hvordan det så ud, så kan du i Remastered trykke F5, og så vil hele spillet transformeres fra HD til originalen.

En anden rigtig god grund for Blizzard til at være nærmest religiøst tro mod originalen er, at Starcraft II, morsomt nok, forbedrede originalen "for meget". Mange af de frustrerende ting ved Starcraft 1, såsom troppernes elendige pathfinding, og de hjælpeløse arbejdere, som ikke kan sættes til at mine råstoffer automatisk når de spawner, er noget af det, som gør spillet interessant for den kompetitive scene. I Starcraft er det med det samme mærkbart, at disse mange begrænsninger gør det svært at sende en "death ball", altså en enorm klump units, afsted mod fjendens base, og vinde ad den vej. Man kan kun markere et begrænset antal, de kan ikke finde vej, og ens base administrerer heller ikke sig selv.

Starcraft
StarcraftStarcraftStarcraft

Da Blizzard "fiksede" disse elementer i toeren fjernede det en stor del af det, som gjorde originalen så udfordrende. Den konstante micromanaging af ens base og units kræver at spilleren konstant skal holde øje med alting. Dermed kan man altså ikke bare sætte en masse processer i gang, lave en kæmpe hær og overrende modstanderen. Fordi Starcraft II assisterer spilleren mere, og fordi spillet f.eks. ikke straffer ineffektive arbejdere ligeså meget, er spillet mere et spørgsmål om, hvem der først får overrendt modstanderen med en kæmpe hær.

Det var en vigtig men lang historielektion, som forhåbentlig forklarer, hvorfor vi ser denne Remaster, men også hvorfor spillet ikke har fået en remake. Men for alle os, som ikke har brugt de sidste 20 år på at spille Starcraft, er det så værd at opleve nu?

Svaret er afgjort ja. For mig at se, så er Starcraft et spil som fortjener at få en ansigtsløftning, og det ser fantastisk ud nu. Det er ret så fascinerende at kunne zoome ind og se alle detaljerne på de absurde Zerg-væsener. Bygninger, som man før nærmest ikke kunne se hvad skulle forestille, står nu knivskarpt. Karaktererne får nyt liv gennem deres avatarer, som nu er helt opdaterede med friske HD-modeller. Selvom der stadig ikke er lip-sync, så er det så godt som det bliver, når vi taler om et spil fra 1998.

Starcraft
StarcraftStarcraftStarcraft