Absolver

Absolver

Sloclaps interessante kampspil har været længe undervejs, men nu er det endelig ude på PS4 og PC. Søren anmelder...

Ved I hvad jeg er træt af at høre om? Dark Souls. Ved I hvorfor? Fordi alt er endt med at være det. Der er gået kollektiv onani i at sammenligne alting med den serie, og det er stukket helt af. En åben verden og et udfordrende spilniveau er tilsyneladende en From Software-opfindelse, der aldrig har fundet sted før. Udover i Final Fantasy-serien, i det originale Zelda og et væld af andre traditionelle rollespil til computer og konsol. Ghosts n' Goblins, anyone? Men det er bare en nemmere udvej med det andet, ikke sandt? Det er så hyggeligt at kunne toppe sin med-anmelder med et "Nej, DET HER er det nye Dark Souls", i håb om at man får ret, og kan bryste sig af sit massive fremtidssyn og analytiske kunnen. Enten det eller også er spilpressen bare blevet dovne og historieløse. Den selvsamme sammenligning er sket med Absolver, og jeg kunne ikke være mere uenig.

Jeg står i min lille hvide do-bok, to træstubbe høj, foran to voksne mænd. De sidder i afventende stilling, klar til overvære min gradueringsopvisning ,og bedømme om jeg nu endelig skal have den gule streg i det kridhvide bælte. Den får jeg, efter en flot opvisning. Det er minder som disse der har gjort mig enormt begejstret over Absolver. Kampsportsspil har altid været enormt populære og har for nylig gjort sin sejrsgang i den brede spilpresse med konventioner som EVOs fortsatte success, den massive succes Street Fighter V bliver ved med at have og det adrenalinspark Tekken har fået med den syvende udgivelse. Dog har Absolver egentlig ikke så meget tilfælles med de her spil. Absolver er ligeså meget kampsportsfilosofi og strategi som det ikke er hånd-til-øje og vilde slag-kombinationer.

Absolver
AbsolverAbsolver

Hvis navnet Zeno Clash siger dig noget, vil du kunne finde noget familiært i Absolver. Som i Zeno Clash kan du få langt mere ud af en teknisk dygtig manøvre end blindt at trykke knapper med lynets hast. Dine evner som Conor McGregor mod Floyd Mayweather, kan du altså godt parkere ved døren. Du begiver dig gennem et åbent landskab, uden medbragt kort, og må bruge din snilde til at besejre de fjender du nu møder. Jo mere du blokerer, jo mere du undviger og jo klogere du slås, jo flere forskellige teknikker får du adgang til. Du bygger din karakters evner op ved at øve dig, præcis som i virkeligheden. Det lyder langt og sejt, men her slår Absolver så sin egen genialitet ved at låne idéen om kort fra MOBA-genren. Du sammensætter herved en sekvens af teknikker som du kan optimere gennem hele spillet. Aha!, tænker du, så når du har sammensat den ultimative teknikkæde er spillet slut, og så er intet en udfordring mere; der tager du fejl, kære læser!

Absolvers teknisk-strategiske side er nemlig kun med til at underbygge det du egentlig skal mestre ved spillet - dig selv. Bevægelsen, mentaliteten og tilgangen til hver en kamp er nøglen til succes. Klikker du med vrede, med frustration eller med uro, ja, så taber du. Er du ufokuseret eller læser du din modstander forkert på det forkerte tidspunkt, tja, så er du et cirkelspark væk fra at æde græsset. Så hvorfor er det så ikke præcis ligesom Dark Souls, hvor hver en bevægelse kan have fatale konsekvenser? Fordi Absolver er et hybridspil med langt mere strategisk dybde end Dark Souls. I Absolver bygger du så at sige dit eget kampsportssystem, med tilhørende udstyr og teknikker. Der er over 700 millioner forskellige sammensætninger her, tænk over det, hver med deres styrker og svagheder. Eksekveringen er dog op til dig.

Absolver
AbsolverAbsolverAbsolver