ARK: Survival Evolved

ARK: Survival Evolved

Det overraskende hit er ankommet i færdig version på konsollerne - men hvordan er det endelige produkt?

• Tekst: Ford James

ARK: Survival Evolved er blandt de overlevelsesbaserede spil, der virkelig har trives under Early Access-banneret på Steam, og det er stadig blandt de mest populære titler i sin genre, da kombinationen af de gigantiske dinosaurer og muligheden for benytte moderne teknologi, som flammekastere og granatkastere, virkelig har ramt en nerve, og sammenlignet med andre, lignende spil som Conan Exiles er spillet mere varieret i sin stil og sit udtryk. Til trods for at have set en video omkring spillet i ny og næ, og vide basalt hvad det går ud på, gik vores anmelder til opgaven uden at vide synderliget meget om hvad ARK-oplevelsen kan tilbyde, for at holde indtrykket så dugfriskt så muligt i anledning af den reelle udgivelse.

Når du starter, så starter du på en strand, og da vi for første gang slog øjnene op var der allerede rigtig meget at se. Der var eksempelvis en triceratops på højre side, og en enorm, tordnende brontosaurus på venstre, og sågar også masser af smådyr, der hvislede rundt i sandet. Vi forsøgte øjeblikkeligt at banke en af disse væsner til døde for at få noget mad eller andre materialer, men den flygtede ud i vandet. Vi satte selvfølgelig efter vores første offer, men måtte lade livet i en vandet grav i stedet for.

Vi valgte øjeblikkeligt det samme område at starte fra endnu en gang, men blev smidt over på den anden side af øen. Denne gang tænkte vi, at vi burde anskaffe os et våben først, så vi begyndte naturligvis at slå på et træ, for det er jo sådan andre overlevelsesspil fungerer, og voilà, vi blev hurtigt belønnet med træ og snor. Vi havde stadig brug for sten for at kunne lave den satans håndøkse, og det virkede ikke at slå på sten, men heldigvis fandt vi småsten spredt ud på stranden. Vi kombinerede materialerne til en basal håndøkse. Først så vi at nogen havde konstrueret et hegn der afholdte os fra at forlade stranden. Vi hoppede over hegnet, men kom til at sidde fast, og derfor sultede vi ihjel - dødsfald nummer to.

Vi slog øjnene op for tredje gang, og valgte i denne omgang at udforske en af de mere sydlige regioner af verdenen, der dog stadig blev anset som værende let i sværhedsgraden. Der var mange planter og masser af træer, så vi skabte endnu en økse og fandt ud hvordan vi ledte efter bær og fibre på jorden. Alt imens vi samlede mad dukkede en dilophosaur op, og smadrede os før vi fik ét eneste slag ind - død nummer tre.

ARK: Survival Evolved

Nu forstod vi dog de basale teknikker der skulle til for at overleve, så vi byggede denne gang en hytte af strå, som skulle tjene som vores hovedsæde og base. Vi lavede desuden en række blokader, der gjorde det lettere for os at afholde ondsindet dyreliv i at genere os. Dog vendte den fandens dilophosaur tilbage, tonsede igennem blokaderne og dræbte os... igen - død nummer fire.

Vi kom til live endnu engang, og ganske tæt på vores lig, og denne gang formåede vi faktisk at få fat i vores besiddelser fra før, og undgik den blodtørstige dilophosaur. I forsøget på at finde et sted med færre glubske rovdyr, svømmede vi over en lille sø, men blev i denne forbindelse spist af piratfisk - død nummer fem.

Vores sjette forsøg var utrolig kort, da vi forsøgte at svømme ned efter vores besiddelser fra før, men blev spist af selvsamme piratfisk, der tydeligvis ikke var blevet mætte endnu. I frustration gav vi op, og lovede os selv en anden tilgang til den følgende dag.

Vi startede spillet op på dag to, og fandt denne gang en ny server, samtidig med at vi havde spillets Getting Started-side ved siden af. Starten af spillet fungerer på samme måde som de fleste andre spil af samme genre (som du måske har kunne mærke ved at læse frem til nu); slå på træerne, saml træ, saml andre basale ressourcer indtil du har nok til at bygge en hytte, alt imens du vedligeholder dit vand- og madforbrug og undgår ondsindede, sultne rovdyr. ARK gør ikke meget innovativt, men hvad spillet gør, gør det på kompetent vis, og det fremstår ganske poleret sammenlignet med sine konkurrenter.

At stige i niveau med sin karakter belønnes med ét point, som du kan investerer i en række værdier såsom livspoint, ilt til dykning eller vægt. Det er ganske simpelt og lige til, men bliver lidt mere komplekst ved introduktionen af Engrams, som i virkeligheden er plantegninger du skal lære for at kunne skabe forskellige typer ting og sager. Som du stiger i niveau får du flere point du kan bruge på disse, og så har du pludselig langt flere muligheder. I starten er du begrænset til simple ting som spyd, køller og bygningsmateriale af strå, men før du ved af det har du ramt niveau 20, og så kan du pludselig skabe ting som vandledninger, røggranater og nødblus. Bliver du ved med at stige i niveau, kan du til sidst lave ting som raketter, automatiske maskingevær, elektricitetsbaserede systemer og meget mere.

ARK: Survival Evolved
ARK: Survival Evolved
ARK: Survival Evolved