Knack 2

Knack 2

Magnus var ikke så begejstret for Knack, og det samme gælder nu for efterfølgeren...

PlayStation 4-konsollens gigantiske succes er måske noget vi i dag tager for givet, og let kan forklare præcis hvorfor Sonys det hele begyndte helt fra lanceringen, og frem til nu. Men tænker man godt efter, så kom Sony godt fra start på grund af et løfte, og ikke så meget andet. Det var retorikken vi forelskede os i - i tanken om ingen online-godkendelse, fri handel med brugte spil og en fordelagtig pris. Men den centrale del af puslespillet ved lanceringen af en ny konsol, spillene, var mangelfulde. Hvorimod Xbox One præsenterede en solid treenighed bestående af Forza Motorsport 5, Dead Rising 3 og Ryse: Son of Rome, kunne Sony ikke andet end at pusle op med Killzone: Shadow Fall, og så... ja, Knack.

Og Knack er det det drejer sig om i dag, eller... i virkeligheden spillets efterfølger, der på mærkværdig vis blev afsløret tidligere på året. Ingen havde vist gået og forventet en efterfølger til Knack, og hvordan kan det egentlig være? Spillet startede trods alt sit liv som et udviklingsprojekt fra Mark Cerny, arkitekten bag både PlayStation 4 og PlayStation 4 Pro, så de bedste forudsætninger skulle da være i kassen, ikke?

Går man tilbage og læser min anmeldelse er dommen relativt klar. Knack præsenterede sig selv som værende en barnlig platformer, men spillet havde hverken ægte kreativitet til at indfange nostalgien eller mekanikkerne til at understøtte reel platforming. Hvad vi endte med var et forvirret projekt, og selvom der så sandelig var en fin struktur og gode ideer, så var det ikke ligefrem den serie vi tænkte Sony ville bruge ressourcer at bygge videre på.

Men her står vi altså, Knack 2, der fortsætter historien om den mærkværdige forhistoriske skabning, hans venner og den kritiske trussel som orkerne udgør imod menneskerne. Ydermere er det kooperative aspekt endnu en gang i rampelyset, og Sony Japan, igen i selskab af Mark Cerny, vores allesammens yndlingsnørd, har desuden puslet med mekanikkerne, med flowet, og platformsekvenserne, så denne efterfølger burde i princippet tilbyde alt det som forgængeren enten ikke gjorde eller fejlede i at gøre.

Knack 2
Knack 2

Først, så lade os tage fat på historien. Menneskets verden er endnu en gang i vanskeligheder, og det er endnu en gang orkerne, der på komisk ondskabsfuld vis forsøger at udradere deres gamle ærkefjender. Denne gang er det dog anderledes... fordi... jo, de bruger gamle krigsrobotter som de byggede med... ja noget teknologi. Andre strukturer som orkerne stolt kan sætte kollektivt navneskilt på består dog bare af snor, træ og mudder, men nok om det. De her krigsrobotter er på krigsstien, og det er op til gode gamle Knack, og de mennesker der hjælpeløst ser på, at redde ud i sagerne. Selvom vi rent visuelt præsenteres for noget der tager udgangspunkt i Pixar-film, så lad dig ikke narre, for her er stort set ingen narrativ dybde - ikke engang for de helt små. Knack er Knack, og Knack kan slås, og tjene menneskene blindt uden nogensinde at stille spørgsmålstegn ved at blive brugt som en glorificeret bodyguard, og orkerne, ja de er bare godt gammeldags gale i skralden. Godt nok forsøger Sony Japan at præsentere os for et større persongalleri, mere variation og i det hele taget flere replikker at tage fat på, og disse tiltag er selvfølgelig med til at udbygge historiens indtryk på spilleren. Men, desværre runger dette endnu gang hult, og du ender for anden gang med en opsætning der har potentiale til at levere en hjertevarmende, børnevenlig fortælling om det onde mod det gode, men snubler så snart startskudet er lydt.

Knack 2Knack 2
Knack 2