Dishonored: Death of the Outsider

Dishonored: Death of the Outsider

Anders fælder dom over dette afsluttende kapitel i Dishonored-sagaen.

Death of the Outsider sidder et sjovt sted mellem en udvidelse og en helt ny titel i Dishonored-serien. Med ca. 8-10 timers spiltid (plus en ganske høj genspilningsværdi) er det længere end mange andre spil, men det føles samtidig som en ekstra fortælling i kølvandet på Dishonored 2. Det er dog et spil der har dramatisk indflydelse på Dishonored-historien, og kunne sagtens være afslutningen på franchiset.

Det er naturligvis vemodigt at starte et spil op, som lover at slagte en af de mest ikoniske karakterer i dets univers, og katalysatoren bag al magien i spillet. For dem som skal bruge en genopfriskning, så er The Outsider nemlig den mystiske karakter, som fra sit sæde i The Void observerer alting, og engang imellem kommunikerer til udvalgte mennesker, og giver dem kræfter. Det er altså på grund af The Outsider, at Corvo, Emily, Daud og andre har kunnet bruge magi til at ændre verden.

Her sættes man i rollen som Billie Lurk aka Meagan Foster, en karakter som har været med siden de allerførste minutter af Dishonored, hvor hun deltog i mordet på kejserinden. Hendes hensigt er til at starte med at slippe hendes gamle mentor Daud fri. Han holdes fanget af The Eyeless Gang, som er en kult der er besat af The Outsider. Når dette lykkes viser det sig, at Daud er døende. Det eneste ønske han har tilbage er dog, at du dræber The Outsider, som Daud ser som roden til alt det kaos han selv har været med til at skabe. Du accepterer denne opgave, omend tøvende.

Hurtigt efter du har fået Daud ud af kløerne på The Eyeless dukker den sortøjede Outsider dog op i klassisk stil, og giver Billie noget, hun ikke har bedt om. Hendes arm transformeres til det sære materiale, som The Void er lavet af, og hendes ene øje erstattes af en art sten. Disse "opgraderinger" giver hende overnaturlige evner, og disse er helt fantastiske. Med Displace kan man teleportere sig på en unik måde, hvor man først placerer en slags "dummy" af sig selv, og derefter teleportere sig derhen. Man kan naturligvis dobbeltklikke og bruge den som Blink, men man kan også sætte en dummy og vente med at teleportere derhen til senere. Hvis du teleporterer dig hen på et sted, som allerede optages af en person, vil denne person eksplodere på spektakulær vis. Displace føles noget anderledes end tidligere teleport-evner, men harmonerer rigtig godt med gameplayet i dette spil.

Dishonored: Death of the Outsider
Dishonored: Death of the OutsiderDishonored: Death of the OutsiderDishonored: Death of the Outsider

De to andre evner vi får lov til at eksperimentere med her er Foresight og Semblance. Foresight er en slags snydekode på mange punkter, da den ikke blot stopper tiden, men tillader Billie at forlade sin egen krop og snuse rundt omkring. I denne form kan man også markere fjender, som man gerne vil holde øje med. Ved at markere dem kan man se deres silhuetter og synsfelt gennem vægge. En virkelig sej del af Foresight er, at man kan placere en Displace-marker, og derefter teleportere sig derhen fra Billies position, for så vidt at det er indenfor hendes synsfelt. Dette kan eksempelvis være et sted der kan ses gennem tremmer, som normalt ville blokere for Displace, men som du med Foresight kan komme hen til. Det er en enormt kraftfuld evne, som det er virkelig sjovt at lege med.

Semblance er også fantastisk. Med denne evne slår man fjender bevidstløse og stjæler deres ansigter (på virkelig mystisk vis), og kan dermed foregive at være dem. Jeg er helt vild med denne evne, da den gør det muligt at komme tættere på de mange personer, der befolker verdenen, og endda åbner op for unikke dialoger, hvor du kan foregive at være en vigtig fjende.

Disse evner er intet mindre end pletskud, som virkelig burde tilfredsstille enhver Dishonored-fan. I mit tilfælde gør det ikke noget, at der ikke er flere, da jeg i de tidligere spil nærmest aldrig brugte de mere drabelige af slagsen, idet jeg som regel går så non-lethal som overhovedet muligt. Billies evner føles meget bredt anvendelige og integreret i hinanden, end mange af dem, vi så i tidligere spil.

Dishonored: Death of the Outsider
Dishonored: Death of the OutsiderDishonored: Death of the OutsiderDishonored: Death of the OutsiderDishonored: Death of the Outsider