Aporia: Beyond the Valley

Aporia: Beyond the Valley

Danske Investigate North har lanceret deres debut, som drager megen inspiration fra Myst. Anders anmelder...

Mange har forsøgt at gøre Myst kunsten efter og levere en mystisk, ensom verden, fyldt med puzzles og små detaljer at udforske i et stille og roligt tempo. Det er også denne tilgang, som danske Investigate North benytter sig af med deres nye titel, Aporia: Beyond the Valley. Lad os se om denne førstepersonspuzzler leverer nok mystik, stemning og spændende gåder til at skabe en fængende oplevelse.

Vi kan begynde med at beundre spillet for at turde satse på friske ideer. Jeg har nemlig aldrig fået fortalt en historie på præcis samme måde som i Aporia. Her er hverken stemmer eller tekst til at drive narrativen. I stedet fortælles historien gennem en slags animerede vægmalerier i antik stil, som man med jævne mellemrum præsenteres for. Mens jeg tror få spillere vil gå herfra med en krystalklar forståelse af alle detaljerne i historien, så er det en spændende tilgang, som harmonerer godt med den mystiske verden, man møder i spillet.

I grove træk, så vågner man op fra en slags søvn i en sær, ravfarvet suppe, uden nogen klar idé om, hvem man er, eller hvor man er. Der er ikke nogen indikator for, hvor man skal hen eller hvad man skal. Der er altså ikke nogen presserende grund til at spille, andet end lysten til at udforske verdenen. Dette er i mine øjne spillets første fejl. Der gives ganske enkelt ikke nok motivation til spilleren, heller ikke hen ad vejen.

Ikke desto mindre, så finder man hurtigt ud af, at man er i ruinerne fra en civilisation, som er gået under. I små træhytter finder man f.eks. i starten et siddende skelet, som holder om et mindre skelet, hvilket naturligvis indikerer en eller anden frygtelig ulykke, som udryddede alt liv. Mens spillet kan føles "open world," så er det faktisk virkelig lineært og snævert i forhold til, hvad du skal gøre, for at komme videre.

Aporia: Beyond the Valley
Aporia: Beyond the ValleyAporia: Beyond the ValleyAporia: Beyond the ValleyAporia: Beyond the Valley

Det er tydeligt, at man udforsker for at finde frem til, hvad der skete med civilisationen, men ofte føles de ting man laver ikke så meningsfulde. I stedet går man blot et sted hen fordi det er den eneste mulighed. Eksempelvis skal man åbne en masse døre vha. symboler, men det bliver kun delvist klart, hvad disse står for, og der er ikke nogen umiddelbar sammenhæng mellem de fleste af disse og så de levels, som gemmer sig bag disse symboler. Dette er et eksempel på, at spillet ikke altid udnytter de gode ideer nok.

Man er udstyret med en mystisk lysende cylinder, som kan sættes i forskellige anordninger, som både åbner døre, giver liv til planter, men også kræver at man lader den op med ravfarvet væske, som er rundt omkring i spillet. Der er dog så meget af denne væske overalt, at man faktisk aldrig kommer til at mangle det. Denne cylinder er naturligvis omdrejningspunktet for mange gameplay mekanikker, og en vital følgesvend.

Generelt vil jeg mene, at manglen på retning er det mest kontroversielle ved dette spil. I det ene hånd er det en velkommen overraskelse, at man skal tænke sig om og udforske på egen hånd, modsat den til tider autopilot-agtige oplevelse man finder i moderne spil, hvor der er waypoints overalt og man bare følger en pil. Her skal du faktisk tænke, især fordi kortet er elendigt til at orientere sig med. Her finder du heller ikke nogen quests eller andet, som kan give dig en forståelse af, hvad du skal. I stedet må man prøve sig frem og rende rundt, indtil man gør det rigtige.

Mens jeg følte dette var forfriskende, så er denne retningsløse oplevelse ikke uden sine minusser. For mig at se er der kastet alt for mange ideer ind i spillet, og ofte var det bare frustrerende at rende rundt blandt en masse mystiske artefakter, uden nogen idé om, hvad man skal fokusere på eller gøre. Især ét område, lidt over halvvejs ind i spillet, fandt jeg nærmest bizart. Her er der et forholdsvis stort område tilgængeligt, og der er flere rituelle stencirkler og mystiske områder, som man regner med kan sende en videre i historien. Man kan endda interagere med mystiske anordninger her, men de skal ikke bruges til noget. I stedet skal man helt konventionelt finde et håndtag og bare rejse væk fra dette kæmpe område i en båd, uden at skulle bruge de mange interessante anordninger til noget.

Aporia: Beyond the Valley
Aporia: Beyond the Valley
Aporia: Beyond the Valley