GR STREAMING
Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /

Forza Motorsport 7

Forza Motorsport 7

Turn 10 er tilbage til en syvende omgang på den store Forza-racerbane, men har studiet formået at sætte ny rekord?

Turn 10 har i det syvende kapitel af serien haft deres fokus på at polere og finjustere de ting, der fungerede perfekt i Forza Motorsport 6, og det er derfor at der denne gang er så lidt nyt. Én ny bane (Dubai Highway), et par få nye biler i forhold til forgængeren (DLC-biler medregnet), og én ny spiltype - det er, hvad Forza Motorsport 7 har at byde på i forhold til forgængeren. Alt er blevet præsenteret anderledes, og karrieredelen har fået ændret strukturen en smule, samt fået nogle nye mesterskaber. Forza Motorsport 7 er stort set det samme spil som sin forgænger, dog pakket ind i en langt flottere indpakning. Turn 10 har efterladt svensknøglen i værktøjskassen, og i stedet for brugt voks til at skabe det flotteste produkt de hidtil har skabt.

Vi bør dog ikke glemme, at spillet også har fået dynamisk vejr. Ligesom i Project CARS 2, hvor der også er vandpytter på vejene, den flotte måde regnen falder på, samt den tætte tåge, der lægger sig tungt på banen, så gør Forza 7 kunsten efter. Men ligesom med Slighty Mad Studios' efterfølger har vi svært ved at se, hvor fantastisk denne tilføjelse er i et bilspil, hvor det handler om at slå banerekorden i hver runde. Dog vil folk, der elsker at køre i regn og igennem vandpytter elske det dynamiske vejr, for det fungerer perfekt. Under et løb på Nurburgring begyndte det at småregne fra de mørke skyer under kørslens syvende minut, og dette tilføjer selvfølgeligt en del realisme, selvom vandpytterne, ligesom det er tilfældet i Project CARS 2, lader til at blive en anelse for store. Under karriereforløbet kom vi desuden også på Silverstone, hvor der nærmest var dannet vandpytter, der var lige så store som en swimmingpool - noget, der ikke er særligt realistisk, og aldrig ville kunne lade sig gøre i virkeligheden. Der ville man nemlig have aflyst løbet og i stedet have ventet til at regnen var forsvundet fra banen igen. Det skal dog understreges, at det også er muligt at deaktivere disse vejr effekter, hvilket vi hurtigt fik gjort, men effekterne er alligevel imponerende og rigtigt godt lavet, uanset ens personlige smag, samt hvordan bilerne bliver påvirket.

Forza Motorsport 7 er struktureret nøjagtigt som forgængeren. Den primære tilgang er spillets karrieredel (Forza Driver's Cup). Du starter i branchen som en aspirerende
nybegynder, der vil gå fra forhjulstrukket amatør ræs til professionel Formula E samt GT LeMans-løb mod eliten. Som sædvanligt handler det om at arbejde sig igennem de små ligaer, så du bliver i stand til at kunne købe dyrere og bedre biler, for derefter at rykke højere op. Vi har alle prøvet den formel, og i Forza Motorsport 7 bør man heller ikke forvente andet.

På en måde er det dejligt at der ikke er så mange ændringer. Det er betryggende at vide hvad der forventes af dig og hvad du behøver at gøre for at vinde. Men på samme tid er det en smule trivielt at spille den samme kampagne for syvende gang i træk i serien, og selvom vi denne gang skaber vores helt egen kører, så er der reelt intet nyt under solen. Faktisk føles det hurtigt gammelt. Som vi desuden også sagde dengang vi anmeldte Forza Motorsport 3, så ser vi frem til den dag hvor udviklerne finder en måde at skabe en innovation på dette punkt. Vi ønsker noget friskt, noget nyt, noget der kan begejstre os og drive genren fremad igen.

Forza Motorsport 7
Forza Motorsport 7

Det samme gør sig gældende i spillets onlinedel. Den primære spiltype er den samme som forgængerne, dog langt mere poleret, og, i visse tilfælde, udvidet. Under udviklingen af Forza Motorsport 7 fortalte Turn 10, at de havde fire millioner aktive spillere i forgængeren, og at de håber at med det nyeste spil i serien ville dette tal vokse grundet spillets modning samt den mere realistiske atmosfære som efterfølgeren bringer. En del af spillet virker rigtigt godt, selvom det kun er en kosmetisk detalje. Vi kan rette på vores kører imens vi venter på at løbet indlæses, og selvom fokusset på vores avatar er overdrevet (der er for eksempelvis over 300 hjelme at vælge imellem), så er det en god ting at udviklerne har prøvet at lave en mere personlig oplevelse.
At bygge et forhold mellem køreren og maskinen er en ting som udviklerens overhoved Dan Greenawalt har snakket om at gøre siden Forza 2, og i det syvende spil gøres dette ved at få spilleren til at samle så mange biler som muligt. At sælge biler du har modtaget under mesterskaber er ikke noget Forza 7 tilskynder. I stedet for ønsker Forza 7 at du får en kæmpe garage med så mange biler som muligt. Det virker dog en anelse absurd, da udvalget af biler ikke føles komplet ved spillets udgivelse.

Vi ved ikke rigtigt hvor vi skal starte når det kommer til bilerne i Forza 7.Vi har for eksempel ikke fundet over 700 biler, som der ellers blev snakket om op til spillets udgivelse. Vi har heller ikke fundet nogle af de gamle favoritter fra Forza Motorsport 4. Calsonic Nissan GT-R R34 Skyline JPGT har for os længe været den bedste bil i Forza-serien, og den mangler i skrivende stund. Vi savner også at se de spritnye sportsvogne såsom Aston Martin Vulcan, Bugatti Chiron, McLaren 720S, Lamborghini Performante samt Mercedes AMG Project One. I stedet er der et kæmpe udvalg af minibusser og trecylindret lastbiler, der uden problemer kunne kvæle en hel legion af zebraer. Vi synes det er på tide at Turn 10 kigger efter ovre hos Polyphony og lærer noget af Yamauchi og hans hold bestående af 200 mand, der i skrivende stund færdiggør det kommende Gran Turismo Sport. Fjern alle de kedelige familiebiler, de gamle klassiske biler, samt Forza Horizon-bilerne, og sæt i stedet al fokus på de rigtige sportsvogne.

Forza Motorsport 7
Forza Motorsport 7
Forza Motorsport 7