Fire Emblem Warriors

Fire Emblem Warriors

Omega Force forsøger sig med en Musou-fortolkning af endnu en kendt Nintendo-serie. Er det lykkedes?

Dette er ikke første gang at udvikleren Omega Force forsøger at puste nyt liv i deres nok så kendte "Musou"-formular, ved at binde den sammen med et andet spilunivers. Faktisk er det ikke engang første gang at de tager fat på en kendt Nintendo-serie. De prøvede at gøre Link til en god gammeldags Musou-helt i Hyrule Legends i 2014, og alt efter hvem man spørger var dette en relativ succes. Formularen, hvor du som helt skal besejre bølge efter bølge af fjender på en stor, episk slagmark kritiseres dog fortsat for sin repition og manglende velvillighed til at introducere fundamentale ændringer.

Fire Emblem Warriors, som sjovt nok benytter samme mekaniske og strukturelle opsætning som tidligere Musou-spil, tager udgangspunkt i Fire Emblem-universet, og selvom dette selvfølgelig kan gå hen og brede kendskabet til Omega Forces formular ud til et større publikum, så eksisterer spillet i forlængelse af Fire Emblem-seriens konstant voksende popularitet. Og nu hvor Switch-platformen har få men store udgivelser i efteråret, så har Fire Emblem Warriors også et stort pres på sine skuldre.

Fire Emblem Warriors er, ligesom Hyrule Warriors, først og fremmest et Omega Force-spil, og det er vigtigt at forstå fra starten af, at vi ikke taler om en komplet kombination af de to seriers diverse strukturer, men snarere et nyt Warriors-spil som man kender det fra Dynasty Warriors trukket ned over en Fire Emblem-baseret historie. Jo, der er da implementeringer der smager af traditionelle Fire Emblem-mekanikker, men der er ingen turbaseret kamp, ingen strategisk planlægning af soldaternes evner og ingen taktik (som sådan) - i stedet tager spillets historie udgangspunkt i universet, og derfra handler det om Musou, og ikke så meget andet. Du spiller som enten Rowan eller Lianna, prinsen eller prinssessen, og målet er naturligvis at redde kongeriget fra en ondsskabdsfuld fjende. En dør er nemlig åbnet indtil en mystisk, mørk dimension, og ud af denne vælter det med generiske monstre, der alle ønsker at slå ihjel, for hvorfor dog ikke. For at besejre mørket skal Roawn og Lianna danne nye alliancer og forstå deres unikke arv. Historien, og dialogen den afvikles med, er forventeligt præget af klichéer og flokskler, men om hvorvidt du er villig til at tilgive dette må være op til den enkelte. Mange af disse udprægede japanske serier gør sig i hyperbole og ekstremt kropsprog, og man ville også kunne argumentere for, at præcis dette overdrevne udtryk er en del af charmen. Dog tager Fire Emblem Warriors stadig sig selv utrolig seriøst, og mangler måske en kende satirisk krydderi. Mellemscenerne er dog fyldt til renden med drama, og selvom man skal ligge ens hang til subtilt, underspillet dramaturgi ved døren, så er der scener ind imellem det giver skaber den nødvendige episke stemning.

Fire Emblem Warriors
Fire Emblem WarriorsFire Emblem WarriorsFire Emblem Warriors

Og den episke stemning er brandnødvendig for Musou-formularen, og derigennem også Fire Emblem Warriors. Ideen er at hver eneste slagmark er fyldt til bristepunktet med fjender, der alle venter på at få smæk af din kraftfulde karakter. Spillet byder på dybe skove, fjendtlige fæstninger og alt derimellem, men alle de store slagmarker har det til tilfælles at de er gigantiske og fyldt med modstandere. Det lyder som lidt af en udfordring, men snarere end reelt at true dig, så ønsker spillet hellere at du udraderer disse fjender på den mest opfindsomme måde du kan. Det er her den førnævnte episke stemning kommer ind i billedet, for i virkeligheden handler hver bane i Fire Emblem Warriors om at du pløjer igennem tusindvis af fjender med kombinationsbaserede angreb, og du bliver sjældent udfordret, så føler du dig ikke magtfuld, sej og uovervindelig, så ryger pointen en smule. Men, heldigvis så sker det da momentvis at du overvældes af din egen styrke når du udfører en kombination der belønnes med en filmisk sekvens. Kombinationerne kan selvfølgelig tilpasses så de passer til din spillestil, og alt imens du langsomt stiger i niveau, bliver du mere effektiv på alle leder og kanter. Men, hvis du før har følt at Musou-strukturen mangler variation, så kommer Fire Emblem Warriors ikke til at ændre på din holdning. Du har et let og et tungt angreb, og til tider kan du du bruge et særligt angreb der dog skal lades op, og ikke som sådan kan benyttes sporadisk. Og så er der egentlig ikke mere dybde end det. Selvfølgelig kan disse angreb tilpasses som tidligere nævnt, og de kombineres til at forme lange kæder af hårde angreb, men variation og taktisk dybde er der som sådan ikke meget af. Den episke følelse er altafgørende af denne eksakte grund, og selvom den til tider er til stede når musikken omfavner dig, fjenderne falder på stribe og du befinder dig i æstetisk behagelige omgivelser, så er det bare ikke sådan hele tiden, og der falder tempoet drastisk.

Heldigvis kan tempoet reddes ved det faktum at du ikke nødvendigivs er bundet til enten Rowan eller Lianna i Fire Emblem Warriors, for du har muligheden for at skifte karakter løbende. Skifter du eksempelvis fra Rowan til Lisa kan du bruge en tungere økse, og på nogle af de sværere bosser er det nok så kendte våbensystem fra Fire Emblem-serien det der gør sig gældende, hvor et spyd er bedst mod en fjende med et svær, og et svær er bedst imod en fjende med en økse, og... ja, I ved nok hvordan den går. Dog formår det at kunne skifte karakter ikke at fjerne følelsen af manglende variation, og selvom angrebene naturligvis indeholder forskellige animationer og sekvenser, så hamrer du stadig de samme to knapper i håbet om at gøre så meget skade som muligt. Det er også muligt at danne par med en anden karakter på slagmarken, som er en afart af det system der blev introduceret i Fire Emblem Fates og Awakening, hvor en karakter bindes til dig, hvorpå I så kan udføre længere kæder af angreb sammen. Det er en ganske dynamisk tilføjelse, der om ikke andet tilføjer en ekstra dimension til de ellers lidt ensidige udfordringer man som spiller stilles overfor. Desuden kan du, via et taktisk kort, "flytte" rundt på forskellige karakterer på slagmarken. Det er ment som en mekanisk reference til den taktiske placering af tropper Fire Emblem-fans i forvejen kender indgående, men her gør det ikke andet end at give dig en minimal strategisk fordel. Det er ultimativt en overfladisk implementering.

Historien er har altså små glimt af noget ganske episk, men mangler vigtigst af alt en række af de taktiske dimensioner vi kender fra Fire Emblem, og dermed kan det meget vel være at fans af serien der mangler et ordentligt kapitel på Nintendo Switch, vil blive en kende skuffede hvis de køber og prøver Fire Emblem Warriors. Den taktiske dimension i at håndtere sin hær, i at udvikle forhold imellem karaktererne, intet af dette er til stede her, og selvom man naturligvis får et udbygget kampsystem, så er den byttehandel ikke helt optimal i det store billede. Heldigvis er det muligt at forlade den faste historie og i stedet udforske History Mode, der fungerer som en slags fejring af kendte slag fra Fire Emblem-universet. Her kan du opleve vigtige begivenheder i foregående Fire Emblem-spil set igennem mekanikkerne i Warriors, som rammer hovedet på sømmet, og formår at give spilleren en kende nostalgi sammen med de episke slag. Genkendeligheden i slagenes opsætning gør desuden at du føler en større tilknytning som fan af serien. Derudover er der masser af udfordring i spillets Colosseum, hvor du stilles overfor mere krævende udfordringer i en mere begrænset kontekst.

Fire Emblem Warriors
Fire Emblem WarriorsFire Emblem WarriorsFire Emblem WarriorsFire Emblem Warriors

Problemet er, at ligegyldig hvilken del af spillet du udforsker, så ser Fire Emblem Warriors bare ikke synderligt godt ud. Jo, mellemscenerne, der trækker kraftigere på animé-stilen er en fryd for øjnene, men når du befinder dig i kampens hede, ligegyldig hvorhenne i historien du befinder dig, så er der bare ikke den nødvendige æstetiske dybde til at retfærdiggøre den tid det eventuelt kan tage før banen er slut. Der er da skove, borge, sumpe og golde sletter, men de har alle det tilfælles at de lige nøjagtig mangler den visuelle opfindsomhed og farve som Nintendo benyttede i Hyrule Warriors. Det er bare afarter af grå, mørkegrøn og... ja, mere grå, og det er bare ikke interessant nok til at fastholde interessen i længden.

I sidste ende kommer Fire Emblem Warriors ikke til at overbevise dem der ikke kan lide Musou-spil men elsker Fire Emblem at disse to serier kan forbindes og benytte "the best of both worlds", som Hannah Montana så fint beskrev det. Dette er et spil der eksisterer udelukkende for dem der sætter pris på formularen, og kan acceptere det repetitive design. For mit vedkommende fandt jeg simpelthen ikke nok variation i hverken det visuelle eller det strukturelle til at forelske mig i Fire Emblem Warriors, og det er til trods en ihærdig kærlighed til de mere strategiske kapitler på 3DS.

6 / 10
+
Episk stemning, fine mekanikker, fed History Mode, Colloseum er udfordrende, flere karakterer at vælge imellem.