Elex

Elex

Den kære Peter Molyneux har ikke levet forgæves. Eller har han? ELEX forsøger sig som et dystopisk sci-fi indspark efter Witcher-seriens idealer.

Når jeg får stukket en kode ind gennem min digitale brevsprække med en lille notits der siger, "anmeld til det her spil", så er det første jeg altid gør at finde en pressemeddelelse, et interview eller i det mindste noget historie om spillets tilblivelse. Med sådanne informationer ved hånden kan du hurtigt greje hvad konceptet og idéerne bag spillet er, og hvad du burde forvente af din spiloplevelse. Med Elex står vi, tilsyneladende, over for det næste Skyrim plus moms. Ubegrænset frihed, absolut ingen load-tider, intet maksimum level, det største arsenal i et rollespil til dato, den ultimative sandkasseoplevelse med over 100+ timers unik spilbarhed og, for at citerer Amadeus Weidman, spildesigner for Piranha Bytes, direkte, "Vi har ingen planer om fremtidig DLC". Det lyder ret fedt, ikke? Et komplet spil fra lanceringsdatoen! Ingen ekstraregninger, bare frihed til at nyde hele pakken. Tænk at sådan en tilgang skal beskrives som forfriskende. Når det så ligefrem kommer fra Piranha Bytes som, sammen med CD Projekt Red, har været en egentlig udfordrer til Bethesdas jerngreb om sandkasse-rollespils-genren med deres Gothic- og Risen-serier af spil, er forventningerne fra undertegnede absolut i top.

Solen skinner lige ind i min skærm, men der er absolut intet som kan knække min entusiasme for at komme i gang med mit eventyr i Magalan, en post-apokalyptisk erstatnings-Jord, der er blevet smadret af et kometnedslag. Med sig bragte kometen dog et nyt kernemineral, ELEX, som har sat menneskeheden på den anden ende. Jeg kontrollerer åbenbart en flygtning fra de følelseskolde og komplet logisk styrede Albs, der er styrtet ned, og fraværet fra en konstant indtagelse af ELEX-elementet har gjort at den forulykkede Alb kan føle for første gang. Nu har jeg så muligheden for at gå solo, eller slutte mig til en af de tre store grupperinger, der hærger Magalans landskaber for at skabe mit eget eventyr blandt borgruiner og højteknologiske fæstninger. Valget står mellem de magiske 'Berserkers', de teknologisk anlagte 'Clerics' eller... at sniffe baner med de hensynsløse 'Outlaws'. Magalan er diverst, med alt fra ørkenlandskaber til frosne ødemarker, og afspejler de grupperinger der huser dem - det er noget karikeret, men ikke desto mindre spændende at udforske. Hele verdensopbygningen virker som skrevet af nogen der måske har været lidt for optaget af Dune-serien på det seneste, men dog byder den på et nogenlunde originalt indspark i en genre, der efterhånden er udtømt for nye idéer.

Elex
ElexElexElex

At blande sci-fi og fantasy sammen på så firkantet vis som i Elex er faktisk en ret fed tilgang til genrerne; er du til sværd og skjold? Gå amok. Vil du hellere lege lasertag? Slå dig løs. Mulighederne er selvfølgelig ikke uendelige, men de er mange og endnu mere passende, at man kan boltre sig i begge dele på samme tid, hvis det er det man lyster. Kamp foregår i tredjepersonssperspektiv, hvor man, som i et skakspil, skiftes til at tage træk, men i realtid. Piranha Bytes har tydeligvis kigget Witcher-serien efter i sømmene for inspiration her, i forhold til balancen mellem at undvige og angribe. Du samler også kraft til et specielangreb, som skal udføres på det rette tidspunkt, og inden dit momentum forsvinder, for at give det hele en lille strategisk kant. Sådan var tankegangen i hvert fald på den sværeste sværhedsgrad, som var, forfriskende nok, ulideligt svær. Pluspoint fordeles i hvert fald gunstigt for at jeg kan sætte en stor fed blå laser mellem øjnene på en satyr-lignende mutant, for bagefter at kunne save dens kompagnon i stykker med mit savklinge-sværd. Fedt liv. Det er måske umiddelbart ikke så unikt et koncept i sci-fi, men eksekveret godt nok til at blive en positiv oplevelse for voldsindstillede gamere som jeg selv.

Et er dog hvad man kan og oplever, et andet er hvordan det egentlig udspiller sig. Til trods for alle mulighederne, tager de sig temmelig sløve ud. Al kamp er dræbende langsommeligt, og låner sig slet ikke til idéen om et spil der skal foregå i realtid. Jeg var nær ved at gå i gang med den opvask der har ligget og kigget bebrejdende på mig hele dagen, for at have noget at lave i ventetiden imellem min figurs angrebsbevægelser. Åbenlyst er det så, at pølsefesten slutter her. Folket har talt, og der skal ikke være helstegt pattegris på menuen mere. Jeg går til resten af anmeldelsen på vegansk vis da Elex, måske som forventet, slet ikke har det kød på kroppen som lovet. Det bliver dunkelt udenfor og skyerne trækker sig sammen på himlen samtidig med at min entusiasme druknes i et tomt mørke, fremtryllet af det tomrum spiloplevelsen Elex viser sig at være.

Det er fyldt med fejl. Animationerne halter, specielt i kampsekvenserne, der som så meget andet på Magalan bliver enormt ensformigt meget hurtigt. Grafikken er heller ikke noget at råbe hurra for; alt har det her underlige plastiske skær, og rollelisten er besat med folk med knortede, maste ansigter, som var de omvandrende perserkatte. Ja, vi befinder os i et post-apokalyptisk helvede, så indavl er måske mere normalt end man kunne forestille sig, men det er umiddelbart ikke en undskyldning for kluntede animationer. Spillet er decideret grimt! Pixelerede teksturer, selv på højeste præstationsniveau, sjæleløs ansigtsmimik hvor alle tilsyneladende er i granatchok; er der blevet arbejdet med en grafikmotor fra 2008 igennem hele forløbet, eller har de hyret holdet fra Mass Effect: Andromeda? Den kunstige intelligens tog tydeligvis ikke onlinekurser i logik heller, da fjenderne oftere end sjældnere løber sig fast mellem sten, passerer gennem klippevægge og til tider bare stopper og venter på at du angriber dem. Det er kun de visuelle knaster, dog. Auditivt er Elex aldeles anonymt, med generiske orkesterdyk og de selvsamme buldrende violiner og slagtøj du hører hos hver en komponist der gerne vil være Hans Zimmer. Stemmeskuespillet, på engelsk i hvert fald, er uinspireret og kedeligt og dyrelydene er købt i klaser fra et eller andet standard lydlager. Derudover fraråder jeg for alt i verden brug af tastatur og mus; en controller er et must for at undgå akavede klikkesekvenser.

Elex
ElexElexElex

Dyb indånding. Nu sidder jeg på tredjedagen i min gennemspilning af Elex og tænker, "Hvorfor blive ved?". Fordi ikke et eneste af Amadeus Weidmans løfter er blevet brudt. Man skulle ikke tro det, men Elex byder faktisk på en enorm åben sandkasse- og rollespilsoplevelse - hvis altså man kan overkomme at spillet rent teknisk og mekanisk er noget makværk. Det er umiddelbart den værste skuffelse; at se en så spændende og til tider unik, om end lettere forsigtig, fortælling blive spildt. Det konceptuelle matcher simpelthen ikke det tekniske. Her kammer det så over i decideret forargelse, da jeg får at vide at samtlige fejl og mangler bliver rettet med en stor opdatering på lanceringsdatoen; tusind tak, ingen brok, stop med at kritisere vores produkt. Listen indbefatter dog ikke halvdelen af de mangler jeg har oplevet, men alligevel tillader jeg mig at gruble over hvorfor i al verden de ikke bare gav anmelderne den gode udgave til at starte med? Det virker en smule ulogisk, men også lidt arrogant. Af samme årsag skal jeg notere, at den kritiske analyse I, kære læsere, får her er baseret på et "Pre-Final Build" af Elex; det vil sige, anmeldelsen er fuldstændig ligegyldig. Tak for det.

I opsummerings lys finder vi Elex som en science fiction-inspireret Witcher 3-klon, helt ned til den navngivne hovedfigur. Selvom den tilgængelige verden er robust og dyb, mangler det samme persongalleri, den samme spænding i kampsekvenserne og det visuelle og auditive udtryk. Det overrasker mig at Piranha Bytes ikke har indbygget et eller andet kortspil som tidsfordriv, det er jo så populært nu om dage. Men hvad ved jeg? Det kan jo være spillet ser helt anderles ud når plastrene lander på udgivelsesdagen.

Imidlertid kan jeg kun give en simpel vurdering; det er desværre en ommer.

Elex
Elex