Life is Strange: Before the Storm

Life is Strange: Before the Storm - Episode 2: Brave New World

Episode 2 har ikke fart på, men den forstå at bruge tempoet til sin fordel.

Jeg sætter pris på spil der tager sig god tid. Vi har at gøre med et medie, der er bedst til aktion-sekvenserne, hvorfor vi har så uendelig mange spil, der er mere interesseret i at skyde karakterer end at opbygge dem. Men at gå igennem Nathan Drakes hus i begyndelsen af Uncharted 4, at hænge ud med Garrus og have en venskabelig konkurrence i Mass Effect 3; det er stille momenter ja, men på mange måder slår de igennem med et større brag end nogen granat kunne efterligne. Episode 2 af Life is Stranges prequel-serie tager sig god tid fra start til slut, og selv om jeg kunne savne et tryk eller to på speederen, så sætter jeg pris på opbygningen.

Life is Strange: Before the Storm
Life is Strange: Before the StormLife is Strange: Before the StormLife is Strange: Before the Storm

Efter lige at have gennemført (og anmeldt) South Park: The Fractured but Whole, var der især én joke jeg ikke kunne få ud af hovedet, når jeg spillede Brave New World. Som The New Kid har du valgt dit køn, seksuelle orientering og religion, og da fire rednecks angriber dig, udbryder den ene som grunden til angrebet: "You're just a... heterosexual... buddhist... man", hvortil hans kammerat hvisker: "Why do you talk so funny?" og svaret prompte kommer: "Conversation tree, man". En simpel lille metajoke, men når man spiller Brave New World husker man på, hvorfor den er så rammende: karakterne taler langsomt i denne episode. Som om et langsommere tempo tillader motoren at indlæse den næste mulige sætning i dialogen. Den første scene er et godt eksempel: dialogen er egentlig udmærket, men der er noget, der er off ved scenen. Det er ikke så stort et problem, at man ikke kan involvere sig i historien, men det gik lige langsomt nok til, at jeg savnede en spoleknap, der kunne hæve hastigheden en lille smule.

Andre steder arbejder tempoet til episodens fordel. At læne sig tilbage, ryge en smøg og lade musikken spille er de små tidspunkter som serien bare rammer rigtigt. Det vidner om en serie, der ikke har travlt: både fordi handlingen ikke helt ved hvor den skal hen, og fordi rejsen mellem Chloe og Rachel er langt mere spændende end det der sker rundt om dem.

Derfor er det dejligt, at udviklerne har valgt at fortsætte fokusset på de to kærlighedsramte piger. Måske er det fordi man så sjældent får lov til at se homoseksualitet i spil - måske er jeg bare ved at varme op til Chloes "rebelske" personlighed - men jeg kunne ikke lade være med at heppe på de to. Størstedelen af tiden bliver heldigvis tilbragt i fællesskab med Rachel, men episoden adskiller også de to piger, og lader Chloe rende lidt rundt alene - hvor der blandt andet sker et slagsmål og et indbrud - og jeg kunne ikke være mere ligeglad. Episoden ved ikke hvor den skal gå hen, og inddrager derfor konflikter som de hverken giver tid til at bygge op eller afslutte ordenligt. Måske får man en henkastet afslutning i episode 3, men det er samtidig ret tydeligt hvad den afsluttende episode kommer til at handle om, så jeg undrer mig over handlingens spring. Måske er det bare for at forlænge episodens spilletid, men som det også var tilfælde med episode 1, så betyder mere spilletid ikke mere kvalitet.

Life is Strange: Before the Storm

I første episode havde jeg især to kritikpunkter: dialogen (heriblandt diskussionerne) og de konstante "hent lige dette her"-missioner. Jeg blev stadig bedt om at hente en del, så det minus er fortsat gældende, men dialogen er blevet bedre. Jeg mistænker, at udvikleren har fået en del feedback fra fans, der ikke brød sig om den nye diskussions-mekanik, hvorfor de nu har gjort størstedelen af dem valgfrie. Kun én var obligatorisk, og de resterende kunne jeg springe over ved at vælge en anden dialog-mulighed. Halleluja! Derudover har Chloe ikke nær så mange "rebelske" kommentarer, og virker derfor mere som en... ja, virkelig teenagepige. Sammen med Rachel prøver hun ikke så hårdt, så igen: Halleluja.

Brave New World tager sig god tid. Den tager sig god tid midt i sine langsomme dialoger, den tager sig god tid ved at springe i handlingen på unødvendige tidspunkter, men vigtigst af alt tager den sig god tid ved at give plads til Chloe og Rachel. Rachel hvis karakter man nu forstår meget bedre, og Chloe, hvis karakter de gudskelov har valgt at skrue ned for. Tilbage er der bare at sætte noget roligt musik på og nyde tempoet.

6 / 10
+
De fleste diskussioner er valgfrie, Chloe og Rachel, de stille øjeblikke hvor musikken får lov til at spille.