Call of Duty: WWII

Call of Duty: WWII

Støvlerne er plantet solidt på jorden endnu en gang, og vi har besøgt anden verdenskrig. Har Sledgehammer formået at bringe nyt liv til serien?

• Tekst: Ford James

For tre år siden så Call of Duty-serien en drastisk ændring af både tempo og atmosfære. Sledgehammer Games tog os hele vejen fra en taktisk, langsommere og mere overvejet stil vi så i Call of Duty: Ghosts, til en struktur der lod til at være mere inspireret af Halo med jetpacks og masser af vertikalitet, som vi så i Call of Duty: Advanced Warfare. Nu er udviklingscyklussen blevet genstartet imellem studierne, og tjansen er endnu en gang landet hos Sledgehammer Games. Traditionen tro har studiet planlagt endnu et markant skift for serien, for de drager hele vejen tilbage til anden verdenskrig, hvor de beskidte soldaterstøvler er plantet solidt på jorden, og hvor nogle af de følelser som serien er bygget på vender tilbage.

2008 var sidste gang hvor Call of Duty-serien fandt sted under denne periode; Treyarch drog fordel af Infinity Wards succes med Modern Warfare, ved at genbruge det helt nye "create-a-class"-system i multiplayer, og samtidig konstruerede de en fantastisk, beskidt og brutal historie - og når ja, de introducerede også Zombies-delen med den berømte Nacht der Untoten, og skabte en nu ikonisk spiltype, der helt på egen hånd skulle sælge mange eksemplarer af Call of Duty-serien i årevis. At tackle anden verdenskrig er en brav beslutning fra det nyeste, og grønneste, af Call of Duty-studierne, og det er en beslutning der så let kan vise sig at have negative konsekvenser, skulle produktet ikke leve op til forventningerne.

Call of Duty: WWII

Så lad os få de dårlige nyheder af vejen fra begyndelsen af; det her er ikke det bedste Call of Duty-spil nogensinde. Den tunge krone hviler stadig på Call of Duty 4: Modern Warfares hoved. De gode nyheder? Dette kommer meget, meget tæt på. Hvert eneste aspekt af spillet repræsenterer sådan en afgørende forbedring sammenlignet hvad vi ellers har set i løbet af de sidste fem år, så dette kunne i sandhed være den titel der endnu en gang sætter gang i serien, og lukker ned for den stereotypiske forestilling om, at der ikke er mere damp på det kreative lokomotiv.

Siden spillet blev afsløret tidligere på året er kampagnen blevet markedsført som en følelsesladet historie, der benytter det personlige perspektiv, og som virkeligt går i dybden med hvordan det var at være soldat i krigen. Det handler om at kæmpe side om side med sine kammerater, og eventuelt se dem dø for øjnene af dig. Det lyder spændende, og hold da ferie den leverer. Du spiller størstedelen af kampagnen som Ronald "Red" Daniels, et medlem af den amerikanske første infanteridivision, fra Normandiet under D-Dag, igennem frigørelsen af Paris til Tyskland og den endelige besejring af nazisterne.

Der er én ting der hurtigt bliver meget tydelig når man starter singleplayer-kampagnen op, og det er at Sledgehammer Games har formået at indfange og udtrykke krigens autenticitet. I den aller første mission sidder du klemt inde i et landgangskøretøj på vej ind på stranden med dine venner, alt imens fjendtlig beskydning flyver over hovedet på dig. I er som sardiner i en tønde, og faren melder sig på alle sider. Så går rampen ned uden videre, og pludselig er mange af de venner du har stiftet bekendtskab med bare gennemhullede lig i vandet. Få af dem kommer ud i god behold, og denne brutale invasion af Normandiet's strand sætter tonen for hvor mørkt resten af spillet er.

Call of Duty: WWII

En markant mekanisk ændring skiller sig ud fra mængden, og gælder kun for kampagnen, og det er at dine livspoint ikke regenererer. I stedet, på samme måde som Elizabeth der kaster brugbare ting til Booker i Bioshock Infinite, kan din soldaterkammerat give dig bandager, som du derefter kan bruge til at få noget liv tilbage. Disse bandager kan desuden findes omkring i banerne, hvis du har mod på at udforske lidt, men der findes ikke noget federe end at gribe bandagerne med den ene hånd, og fyre projektiler afsted imod fjenderne med den anden.

Call of Duty: WWII
Call of Duty: WWII
Call of Duty: WWII