Need for Speed Payback

Need for Speed Payback

Ghost Games prøver én gang til, men denne gang er det værre end nogensinde før...

Man ville let kunne argumentere for, at udvikleren Ghost Games kom lidt skidt fra start, da de blev afsløret som værende det nye studie ansvarlig for Need for Speed-serien. Ja, serien har været på gyngende grund i lang tid nu, og vi husker vist alle at EA åbnede Black Box Studios, et studie der skulle være direkte dedikeret til at udvikle Need for Speed-spil, for så at lukke dem efter bare én fiasko i form af Need for Speed: The Run. I 2013 virkede det dog som om at det hele nok skulle gå, da racergenierne hos Criterion Games udgav Need for Speed: Most Wanted, der blev en gigantisk succes. Men, Criterion blev hevet af, og i stedet blev Ghost Games formet, der lige siden har udgivet to middelmådige kapitler i serien, nemlig Need for Speed: Rivals og 2015's Need for Speed.

De har, med andre ord, endnu ikke produceret et direkte hit, og det er en skam, når nu seriens rødder rækker så langt tilbage, og når der nu findes et hav af dedikerede fans, der står parat til elske serien på ny, hvis bare kvaliteten sidder i skabet. Det er i bund og grund en lidt tragisk historie om et udviklingshold der i to omgange er kollapset en kende under det massive ansvar der hviler på deres skuldre, og med en udgiver som EA i ryggen, er det ikke sikkert at der flere chancer tilbage i posen.

Derfor er det altafgørende at studiets næste spil, Need for Speed Payback, sidder lige i skabet, og lige fra den allerførste trailer så det da ud til at spillet havde noget af den flamboyante karakter fans verden over er så glade for at opleve i blandt andet Fast & Furious-filmene. Biljagter, bankrøverier, ondsindede karteller, fede biler - det skulle gerne alt sammen være her, og Ghost Games håber på at deres fiktionelle udgave af Las Vegas og Nevada vil være en veldesignet legeplads, hvor fans på ny kan opleve serien som værende en relevant konkurrent til den dominerende Forza Horizon-serie.

Lige fra åbningen af den allerførste sekvens i Need for Speed Payback står det soleklart hvor hovedbestanddelen af inspirationen kommer fra, og det er den førnævnte filmserie, hvor The Rock, Vin Diesel, Michelle Rodruguez, Ludacris og alle de andre rødder trodser døden i deres modificerede slæder. Temaet bliver slået an med gong gong, og det er umuligt ikke at se Furious-filmenes indvirkning på æstetik, tone og generelle koncept. Er man altså ikke til klichéfyldte bankrøverier og autoritetsunderminering med pumpende electronica i højtalerne, så vil dette nyeste kapitel i serien skurre som bare fanden. Spillets diverse bilkategorier forklares rent narrativt ved at dit "crew" består af en række forskellige mennesker, der hver især er specialiseret i en bestemt disciplin. Tyler er vokset op i "the streets", noget han glædeligt pointerer et dusin gange i hver eneste sætning han med sit begrænsede intellekt kan konstruere, og han kører de typiske asfaltløb - han kan svinge bilerne rundt i de skarpe sving, lave donuts på parkeringspladser og alle de drengestreger der hører til denne stereotypiske fremstilling. Han får hjælp af Mac, der har hang til rallykørsel, og Jess der synes intet er bedre end at smadre politibiler. Og dermed har vi samlet vores trio af endimensionelle karakterer, og hvor de i starten er et succesfuldt bankrøverhold, et slags ungt, uinteressant Ocean's 11, bliver de hurtigt snøret af skurken Lina Navarro og et kartel kaldet "The House". De ønsker kun at tjene penge, og ikke at køre og udtrykke fri vilje igennem at forårsage skade for millioner og sætte folks liv i fare, og vores trio har stået i vejen for dem alt for længe. Et røveri går i vasken, eksplosioner, spillets titel, bum - seks måneder er gået, og Ty skal nu samle holdet igen for at få... ja, Payback over Navarro og The House.

Need for Speed Payback
Need for Speed PaybackNeed for Speed PaybackNeed for Speed PaybackNeed for Speed Payback

Hvis ikke du kan mærke det på den sarkastiske overtone i det foregående afsnit, så lad mig da lige slå fast, at det er nær umuligt at beskrive hvor klichépræget denne skildring er, og hver eneste dialogudveksling er pakket med så meget af den såkaldte "cringe", at man ender med at få ligtorne inden slutteksterne får lov til at rulle over skærmen. Og lad mig slå fast, det er ikke den tilforladeligt charmerende hyperrealisme som gør Fast & Furious-filmene ganske underholdende at se på - det er en hul, ufuldendt og ligefrem kedelig fortolkning af karaktererne og begivenhederne. Når man oplever historien i Need for Speed Payback kommer man ligefrem til at beundre spil som Forza Horizon 3, der ikke føler behovet for at levere narrativ kontekst til den fede sandkasse, men bare giver dig værktøjer, begivenheder, struktur og en fed fartfølelse uden en rodet historie der skal forvikle det hele.

Heldigvis er det jo muligt at skrue ned for lyden når karaktererne snakker, og ellers bare skrue helt op for radioens lydstyrke i indstillingerne for derigennem at glemme at dette narrative miskmask eksisterer, og så efterlades du i ro og mag med det spil som Need for Speed Payback er. Som nævnt er spillets verden kraftigt inspireret af Las Vegas og den omkringliggende ørken, og selvom der naturligvis er variation at finde i form af bjerge, skove og en lille flod hist og her, er det de knastørre ørkenområder der er det dominerende miljø. Der er, ligesom i de fleste åbne bilspil, en række små udfordringer spredt rundt omkring, hvor du enten skal fastholde en bestemt hastighed, få en fartbøde med en bestemt hastighed, opnå en bestemt mængde point ved at glide rundt i hjørnerne eller nå et langt hop via en rampe. Der er samleobjekter, og såkaldte "derelicts", som er klassiske biler der skal samles ved at finde vragdele på tværs af spillets verden. Alt dette er ganske fjong, og er du ellevild med at køre rundt og gennemføre disse, så skal der da nok være nok indhold i pakken, men her ankommer vi til en alvorlig anke ved Need for Speed Paybacks struktur, og det er manglen på variation. Selvom der er masser af udfordringer, så er antallet af reelle løb ret lille, og de er alle tilknyttet en bestemt liga, altså er der ét ad gangen der er relevant for dig. Godt nok kan flere ligaer være aktive ad gangen, men dette giver dig sandsynligvis bare tre løb af vælge imellem for at tjene penge, afprøve din bils evner og generelt bare nyde spillet. Sammenlign det med Need for Speed fra 2015, The Crew eller igen Forza Horizon 3, der hurtigt smider hundredevis af begivenheder i hovedet på dig fra starten af, udover de førnævnte udfordringer. Der er med andre ord chokerende lidt at tage sig til meget af tiden, som er ganske mærkværdigt, når man tager i betragtning at Ghost Games tidligere har været mere flittige med mængden af løb at deltage i. Hver liga fokuserer på en bestemt kategori, og disse reflekterer de diverse aktiviteter, altså Drift Trial, Drag Race, Escape, Rally og Race, og titlerne siger nok i virkeligheden sig selv. I det mindste afsluttes hvert eneste kapitel med et "heist", altså et røveri i flere sekvenser, og selvom det ikke er synderligt underholdende, er der i det mindste nok filmisk kvalitet til at det er relativt spændende at opleve. Men, alt i alt, så er indeholdet bare ikke medrivende, varieret eller veldesignet nok.

Need for Speed Payback