Doom

Vi anmelder Doom på Switch

Bethesda ønsker at arbejde tættere sammen med Nintendo, og derfor udgiver de Doom på Switch. Men har oplevelsen overlevet rejsen til hybriden?

Helvede må være frosset til! I hvert fald står vi for første gang i tyve år med udgivelsen af et Doom på en Nintendo-platform. Mange er sikkert bekendte med det bizarre fænomen, hvor teknisk anlagte nørder forsøger at få den originale titel fra '93 til at køre på lommeregnere, mikrobølgeovne eller brødristere. Derfor er der måske noget umiddelbart komisk ved at sidste års formidable genfortolkning nu gæster den populære, men ydelsesmæssigt begrænsede Switch. Nintendo's seneste spillemaskine er tydeligvis ikke forbeholdt pastelfarvede blikkenslagere eller eventyrlystne nisser. Og godt det samme.

Et større og bredere udvalg af spil er kun en god ting og der er da også noget interessant ved at opleve id Software's seneste titel på en så atypisk platform. Interessant, men ikke entydigt positivt. Jeg ved ikke hvilke afguder udviklerne har måttet ofre til for at presse så stærk ydelse ud af både Xbox One og PlayStation 4, men det samme tekniske overskud er desværre ikke at spore i denne udgave. Jeg skal ikke gøre mig klog på detaljerne og jeg er sikker på at Panic Button, der har stået for oversættelsesarbejdet, har gjort deres bedste. Men jeg er blevet forkælet noget så frygteligt med smuk grafik og silkeblød billedhastighed - og derfor fremstår Doom på Switch betydeligt svagere.

Doom
Doom har ikke helt overlevet overgangen til Switch.

Nuvel, lad mig kort genopridse hvad det hele handler om. Doom gik sejrsgang på tværs af publikationer og prisoverrækkelser sidste år, så medmindre du har levet under en sten, ja så ved du godt at Doom handler om at nedmeje horder af løsslupne dæmoner med et uovertruffet arsenal af skarptslebne mordvåben. Den legendariske Doomguy, denne gang tituleret 'Doom Slayer' vågner fra sine tusindårige tømmermændsdrømme med trang til blod og stærk kløe i aftrækkerfingeren. Heldigvis er den seneste udgave af UAC's marsinstallation blevet invaderet af dæmoner fra det hinsides, så der er rig mulighed for at afreagere på Helvedes tropper gennem riffelskud, næveslag og kantstenstramp.

Jeg ville beskrive det som et endeløst voldsorgie af ugudelige proportioner, men i løbet af den femten timer lange kampagne er der også kortvarige, men vigtige stunder hvor man lige kan trække vejret, orientere sig efter det næste mål eller nyde duften af svovl, rust og blod. Det er en mesterlig vekselvirkning mellem at føje spillerens ønske om bål og brand, afbrudt af pauser som er akkurat lange nok til at abstinenserne efter blodsudgydelse sætter ind. Et par af de mere rolige øjeblikke bliver også brugt til at udfolde spillets fortælling. Den fylder ganske vist ikke meget, men er alligevel den helt perfekte blanding af satirisk satanisme og selvbevidst seriehyldest.

Doom
Grafikken er forringet, men oplevelsen er den samme.

Spillets miljøer vrimler med kranier, okkulte symboler og sønderrevne lig, foruden de groteske monstre som man jævnligt bider skeer med. Alligevel er spillet ikke uhyggeligt. "Jeg er ikke fanget med dæmonerne - de er fanget med mig!" tænker man uundgåeligt idet en velplaceret granat sprænger et elefantmonster i luften eller et zombiekranie giver efter under vægten af Doomguy's støvle. Det er en velsmurt magtfantasi uden svulstige prætentioner, hvor ustoppelige kræfter tørner mod ubevægelige objekter og et gradvist større udvalg af fjender og våben sikrer variation på tværs af utallige ildkampe.

Alt det vidste du sikkert. Du vil måske hellere vide hvordan Doom faktisk er at spille på Switch. Her må jeg desværre være mere tøvende i min ugudelige lovprisning. Lad mig slå fast med det samme: jeg synes det er fedt at spillet er kommet til Switch, at flere får lov at opleve et af sidste års bedste titler og at djævlemassakren nu kan tages med på farten. Har du aldrig prøvet spillet før, så lad ovenstående være min varmeste anbefaling. Men som nævnt før, er jeg blevet forkælet. Det er vi faktisk alle sammen, for så vidt at spillet har haft højere opløsning og bedre billedhastighed på alle andre platforme.

Doom
Doom