Football Manager 2018

Football Manager 2018

Mange mails og ligegyldige dialoger præger dette års udgave af Football Manager-serien.

Sports Interactives Football Manager-serie har igennem årene givet mange fodboldnørder problemer med at finde nok timer i døgnet. Da jeg gik i gymnasiet havde jeg flere kammerater, der brugte undervisningstimerne på deres Manager-spil i stedet for at følge med i, hvordan de spanske verber skulle bøjes - who could blame them? Efter at have set mine venners dalende opmærksomhed og karaktergennemsnit, tænkte jeg, at det nok var bedst, at jeg ikke kastede mig over denne tidsrøver af en spilserie. Så der har I det altså. Football Manager 2018 er det første spil i serien, jeg har spillet. Så prøv at tilgive mig, hvis jeg på et tidspunkt træder ved siden af i denne anmeldelse og måske endda træder over tæerne på nogle af seriens mange dedikerede fans.

Til dem der ikke allerede kender Football Manager-serien er det et simulatorspil, hvor du skal træde ind i rollen som manager for et fodboldhold, og tage dig af de dertilhørende opgaver. Eksempelvis skal du stå for at købe og sælge spillere, stå for træning af holdet, bestemme holdopstilling , taktik og så videre. Som kulminationen på dine forberedelser står du med på sidelinjen og råber instruktioner, når dine spillere skal præstere til kampene. Lykkes det ikke at skabe succes på holdet står spillere, fans og især klubbens bestyrelse klar til at smide dig på porten.

En af de første ting, der slog mig i mødet med Football Manager 2018, er, hvor mange mails, jeg skal læse. Samtidig skal jeg prøve at holde øje med, hvordan omverden forholder sig til klubben og mig på de sociale medier. At tjekke mails og sociale medier er absolut ikke noget, jeg ønsker i mine spilopleverser. Den slags har virkeligheden rigeligt af. Det bliver ikke bedre af, at al den tekst, jeg skal forholde mig til, er blevet fuldstændig ubehjælpeligt oversat - nogle steder er det decideret uforståeligt, hvad det er, de prøver at kommunikere til mig.

I blandt de nye tilføjelser til dette års Football Manager er et nyt fokus på spillerdynamikker. Her får du et indblik i hierarkiet i spillertruppen, spillernes forhold til hinanden og deres forhold til dig som manager. Det er fint at introducere mandskabspleje til spillet, men som det viser sig med flere aspekter af spillet, kan opgaverne med mandskabsplejen blive meget ensformige, firkantede og uorganiske. Noget der eksempelvis er irriterende ved denne dynamik-funktion er, at du som ny manager oplever, at stort set ingen af dine spillere lytter, når du giver holdinstruktioner inden kampe eller holder peptalks i omklædningsrummet, fordi de ikke respekterer dig endnu. Det er - udover at være rimmelig uforskammet - noget af en stramning i forhold til realismen. Ganske vist giver det god mening, at spillerne skal se den nye autoritet an, før de hengiver sig til din plan, men de fleste spillere vil nok som et minimum give deres nye træner en chance for at vise sit værd. Du føler dig i hvert fald som en idiot af rang, når du giver din store halvlegstale i omklædningsrummet, men bliver mødt af en rungende stilhed fra dine spillere.

Football Manager 2018
Football Manager 2018Football Manager 2018Football Manager 2018Football Manager 2018

Det er i det hele taget et problem for mig, at spillerne på ingen måde fremstår levende eller individualistiske. Dialogtræet er stift og aldeles ensformigt. Alt for ofte savner du muligheden for at sige det, du i virkeligheden vil sige, og alt for ofte ved du allerede, hvad modparten vil sige, hvis du vælger det ene svar frem for det andet. Det virker dovent og det gør det virkelig svært at investerer sig i spillerne og tage dem seriøst, når de har bekymringer. Det bliver kun værre, når du beslutter dig for at rose en spillers indsats efter en kamp, hvor til spilleren svarer, at du og ham må have vidt forskellige opfattelser af, hvordan han har spillet - selvom han scorede hattrick og lavede to assists i kampen (!!!). Igen føler du dig som en idiot. I forlængelse af dette, er noget af det værste i spillet at skulle snakke med pressen. Meget sjældent havde mine udtalelser nogle konsekvenser, til gengæld stillede journalisterne de samme spørgsmål igen og igen og igen og igen. Hvis det er en parodi på virkelighedens sportsjournalistik, er det faktisk ret sjovt, men det ændrer ikke på at det er vanvittigt enerverende at blive stillet de samme spørgsmål om og om igen. Heldigvis kan sådanne opgaver - ligesom de fleste andre - afsættes til din assistenttræner. Problemet er bare, at jeg rent faktisk gerne vil stå for pressekontakten. Udtalelserne i pressen kunne være med til at definere billedet af den manager, som du gerne vil være. Det kunne være med til at definere din personlighed. Både så du kan leve dig ind i managerrollen, men det måtte også meget gerne have en effekt på spillerne og klubben.

Tænker du på de største fodboldtrænere i verden, så har de også store personligheder, som nærmest afspejler den måde de gerne vil have deres hold skal spille på. Tænk eksempelvis på, hvordan Jürgen Klopp eller Jose Mourinhos personlighed går igen på banen. Den slags personlighed ville jeg ønske, at det var lettere at implementere på dit hold. At skabe et personligt hold med karakter tager selvfølgelig lang tid. Du skal sammensætte den helt rigtige trup og få sat dit taktiske præg igennem hele organisationen. Set i forhold til hvor mange detaljer der er i Football Manager 2018, så er det ufatteligt, at du ikke mere præcist kan styre eksempelvis, hvordan dine spillere skal bevæge sig på dødbolde eller hvor på banen de skal starte deres defensive pres. Alle instruktioner er sat i nogle overordnede kasser, som ikke rigtig kan udspecificeres. I forhold til at Football Manager-serien er kendt for at være for fodboldnørder med sans for detalje, så forstår jeg ikke, at alting er blevet puttet i pædagogiske kasser. Det virker til at være blevet forsimplet, så alle kan være med.

Det gør som udgangspunkt ikke noget, at spillet hjælper dig på vej, hvis du som jeg er ny til serien. Du får en masse råd fra eksempelvis assistenttræner, sportschef og lægestaben. I de fleste situationer kan de også udføre opgaverne for dig. Heldigvis virker det til, at de råd som din stab kommer med rent faktisk kun er råd og ikke endegyldige sandheder. Det er eksempelvis dejligt, når din assistenttræner mener, at dit hold bør holde mere på bolden i en kamp, mens du insisterer på at slå hurtige direkte bolde op af banen og dit hold lykkedes med at stase på omstillingerne. Du kan næsten forstille dig det 'hvad sagde jeg'-nik, som du ville sende til din assistenttræner, når dit hold for fjerde gang scorer på et hurtigt eksekveret kontra angreb.

Football Manager 2018
Football Manager 2018Football Manager 2018