Sonic Forces

Sonic Forces

SEGA ramte guldåren med Sonic Mania tidligere på året, men Claus kan desværre fortælle, at successen ikke fortsætter i Sonic Forces.

Da jeg fik muligheden for at anmelde Sonic Forces, så tænkte jeg naturligvis "Yay, endnu mere Sonic i år", og det er i grunden vel ikke så mærkeligt.

Jeg havde virkeligt nydt Sonic Mania, og jeg tænkte selvfølgelig, at når nu det er lykkedes den ene gang, så mår der være mere af den gode skuffe. Sonic Mania havde en knivskarp styring, smuk 16-bit grafik og genialt platform-gameplay, som man fandt det i Sonic The Hedgehog, tilbage i 90'erne. Det var dog et ret anderledes spil som mødte mig, da jeg startede Sonic Forces op på min PlayStation 4, og her taler jeg ikke bare om overgangen fra 2D til 3D, men i kvalitetsniveauet.

Når man starter spillet op bliver man allerede indenfor nogle få minutter mødt med meget mere historie end der er i hele Sonic Mania. Dr. Eggman (Robotnic for os gamle 16-bit'ere) har vundet, Sonic er forsvundet og er formodet død. Alt er kaos og fortvivlelse, så Sonics venner, som inkluderer Tails og Knuckles blandt andet, har i de seks måneder som det blå pindsvin har været væk, ikke formået at gøre modstand, og Eggman har overtaget 99.99% af verden. Alt virker fortabt, da der pludseligt kommer et nyt antropomorfisk dyr på banen. Dette dyr bestemmer spilleren hvem er, ved at skabe det i en karakterskaber, som vi kender det fra traditionelle rollespil. Her kan man så vælge hvilket dyr man vil være, hvordan det ser ud, og hvilke evner det har. Jeg valgte en katteagtig karakter som min avatar, men man kan også vælge imellem tusinder af andres kreationer, som er frit tilgængelige ved et tryk på trekantknappen. Efter noget mere historie ser man så en verdensklode, hvor man vælger sine missioner og ser hvor langt man har tvunget Eggman tilbage ved at gennemføre diverse baner.

Sonic Forces
Sonic ForcesSonic ForcesSonic Forces

Man spiller dog ikke kun som sin avatar, for senere kommer Sonic naturligvis tilbage i spillet, og 2D Sonic blander sig også i løjerne. Jeg vil ikke komme ind på, præcis hvordan og hvorledes spillets historie kommer til at foregå, hvis folk vil nyde historien i ro og. Jeg kan dog ikke se hvorfor folk ville det, som i overhovedet, for historien er meget rodet, og jeg er ikke sikker på, jeg er målgruppen for den. Der sker ting i løbet af den cirka 6 timer lange kampagne, som ikke giver mening, og dialogudvekslingerne og selve plottets struktur virker både fragmenteret og fyldt til renden med malplacerede moralske lektioner til spilleren. Eksempelvis er der en sekvens hen mod slutningen af spillet, hvor Tails holder en tale om vigtigheden af venskab. Musikkens volumen højnes, mens et instrumentalt nummer understreger, at det er pointen vi har her, ligesom komedieserier fra halvfemserne gjorde. Det er dumt, fjollet og ekstremt cheasy, for at bruge et engelsk udtryk. Et andet eksempel er da Knuckles snakker med en alligator, der hedder Vector, og siger, "None of this is good Vector. That's why it's called war." Citatet beskriver meget godt tonen for resten af spillet. Det bliver meget hurtigt for meget, og det skurrer simpelthen imod resten af oplevelsen. De her karakterer skal leverer sjov underholdning, ikke den ene prædiken efter den anden.

Når det så er sagt, så er det traditionelt set ikke igennem historien at Sonic-serien scorer point, ligesom sine konkurrenter er det mekanikkerne og strukturen der fører an her.

Gameplayet er en blanding af klassisk 2D Sonic og senere 3D Sonic, som man så det på Dreamcast-konsollen. Derudover er der specielle boss-kampe, som er lidt ligesom små gåder, hvor man skal finde ud af hvor fjendens svaghed er. På den måde er Sonic Forces meget lig Sonic Generations. Der er forskellige udfordringer i hver bane, og klarer man dem perfekt, får man det spillet kalder en S-Rank. Efter hver bane låser man så op for nye baner, udfordringer, og diverse beklædningsgenstande til sin avatar, ud over at man forsætter historien. Det er jo fint og godt, men det der altid har været Sonics største styrke, er følelsen af hastighed og en præcis styring. Desværre er det kun 50% af de to ting, som er til stede i spillet. Man finder hurtigt ud af, at hastigheden er der, men desværre finder man i samme åndedrag også ud af, at styringen er ret dårlig, og værre endnu - upræcis. Den føles i nogle sekvenser meget fintfølende, og i andre reagerer Sonic ikke som man forventer. Følelsen af styring er jo subjektiv og svær at beskrive, men jeg følte meget ofte, at styringen var skyld i jeg døde, fordi Sonic ikke reagerede, som jeg havde forventet. Det førte til mange frustrationer, og mine naboer har sikkert tænkt, hvorfor ham gutten nedenunder sidder og skriger af sit fjernsyn. Det er som om at formularen bare har svært ved at bære overgangene imellem dimensionerne, for SEGA kan bare ikke eksekvere når spillets størrelse rammer et bestemt punkt. Det er en skam, for netop det stramme gameplay som gjorde Sonic Mania så fabelagtigt er helt forsvundet som dug for solen, og vi står tilbage med noget større, mere ambitiøst og samlet set mere upræcist.

Grafikken er dog flot, og man føler, at der er lagt kærlighed i denne del af spillet. Man løber igennem smukke baner, som der er kælet for, og billedhastigheden ligger fast på 60fps. Det så derfor også ekstremt fedt ud, når Sonic første gang skøjtede på diverse rør i banerne, ligesom han har gjort så mange gange før.

Sonic Forces
Sonic ForcesSonic ForcesSonic ForcesSonic Forces

Der er dog problemer med 2D-sektionerne, da ens avatar eller Sonic, er meget små nogle gange, og jeg mistede flere gange overblikket over, hvor jeg befandt mig på skærmen, hvilket også førte til flere dødsfald for de to karakterer. I nogle situationer var kameraet også en modstander i sig selv, hvor man ikke kunne se sin karakter, på grund af kameraet var placeret underligt. I det hele taget er oplevelsen bare ujævn, om det er når man bevæger sig fra 2D til 3D, skifter imellem Sonic og sin avatar, eller om farten er høj eller lav.

Lysdesignet er en blandet pose nødder, hvor man springer fra arrangementer af sange, som de kunne lyde på Mega Drive-konsollen i 90'erne, til storladne orkesterale arrangementer og lidt underlige J-Pop numre, som jeg ikke helt ved om jeg kunne lide. Så grafikken og lyden er en underlig blanding af storhed og middelmådighed, som bare ikke passer sammen i et spil, som har så stort et budget, specielt når man tænker på hvor fantastisk,Sonic Mania gjorde de samme ting på et meget mindre budget.

Alt i alt er Sonic Forces en forspildt chance for SEGA, for de startede ud med at ride på den bølge af positivitet, som Sonic Mania havde skabt, og det er meget synd, for man kan mærke at kærligheden til Sonic-universet er til stede i Forces, og at de virkelig ønskede at fortsætte triumftoget. Desværre er udførelsen bare ikke god nok. Historien er intetsigende og møntet på en meget ung målgruppe, som jeg ikke befinder mig i. Styringen er horribel og frustrerende, specielt når man lige har spillet Sonic Mania. Grafikken er smuk, men fungerer ikke i længden, og der er mange designfejl, som ødelægger oplevelsen meget. Så min anbefaling er at spille Sonic Mania, hvis man sukker efter en god oplevelse med Sonic og hans venner, dette spil er utroligt middelmådigt.

6 / 10
+
Flot grafik, fed fartfølelse, dele af musikken er fin, meget indhold at låse op for.