Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /

Outcast: Second Contact

Outcast: Second Contact

Jo længere vin ligger, jo mere fyldig en smag. Men i Outcast: Second Contact får metaforen gammel vin på nye flasker en helt bogstavelig betydning.

Vi lever i genudgivelsens tid; Baldur's Gate, Icewind Dale, Shadow Warrior, Resident Evil, Silent Hill, Age of Empires, for ikke at glemme Final Fantasy-serien der efterhånden kan spilles på hvad som helst, inklusiv brødrister, vaskemaskine og palmetræ. Jeg synes hver gang jeg kaster mig over spilnyheder, hører jeg om endnu en genudgivelse af en gammel klassiker. Måske ikke engang en klassiker, til tider får obskure kultspil nyt liv også. Outcast må sige at befinde sig i limbo mellem disse to kategorier. Spillet har allerede haft en genudgivelse i 2014, så egentlig er der tale om en form for 'remake-ception', for at bruge et træt meme, som folk på min alder har for vane at gøre. Nu er spørgsmålet om folket overhovedet kan huske GameSpot's 1999 Adventure Game of the Year, som nogen ville sige kun vandt fordi feltet var så smalt dengang, lige inden det nye årtusind.

Personligt er jeg glad for af et moderne publikum får muligheden for at opleve en tilsyneladende finpudset version af en meget unik spilverden og opleve de intriger der findes i Outcast's historie. Med et lille smil, er der en rar gensynsglæde ved at se Adelpha igen, ved at konversere med det aflange Talan-folk om vind og vejr og at se den pensionerede kommandosoldat Cutter Slade, hovedperson extraordinaire med alle de smarte bemærkninger og tørre kommentarer du kunne tænke dig, få et flot ansigtsløft. Jeg forundres stadig hvordan et spil der startede med idéen "skydespil i Sydamerika hvor du skal stoppe et narkokartel", kan ende med at tackle emner som strengteori, tidsrejser, militære konspirationsteorier og Buddhistisk livsfilosofi, da indholdet ikke er ændret og Outcast stadig har masser af indhold at byde på. Den originale fortælling er intakt.

Outcast: Second Contact
Outcast: Second ContactOutcast: Second ContactOutcast: Second ContactOutcast: Second Contact

Fra et studie uden så mange penge, ser Outcast: Second Contact flot ud. Jeg forstår endelig deres vision for den alsidige dimension Adelpha, der sprudler med grønne områder, vild natur, snelandskaber og sumpområder. Verdenen er blevet mere levende; så levende som den altid har skulle være. Der er enormt meget tilfredsstillende blikfang i det åbne miljø. Der er i hvert fald karet for det grafiske og det er på trods af at denne genudgivelse har mødt mange nederlag allerede; efter at de tre originale idémænd rekvireret ophavsrettighederne i 2013, forsøgte de sig med en Kickstarter kampagne som slet ikke ramte målet. Ligeldes skulle Outcast: Second Contact have været udgivet i foråret men produktet var ikke godt nok, blev der ment, og udgivelsen blev skubbet frem i tiden. Jeg mærker en dedikation som sjældent ses; det handler om spillet, eventyret, knap så meget om de kolde skejser.

Som jeg bevæger Cutter Slade ud i Adelpha's vilde natur for at finde den satellit der er forsvundet i tid og rum, står det mig hurtigt klart at genudgivelsen desværre er decideret ensidig. Den polering spillet skulle have, og som gjorde at udgivelsen blev udskudt med cirka seks måneder, var åbenbart af ren grafisk natur. Tilsyneladende er det eneste der er blevet arbejdet på det grafiske udtryk. Af fuldstændig uforklarlige årsager er lydsiden helt og så aldeles urørt, helt ned til de underlige præindstillet lydindstillinger, hvor baggrundsmusikken forsvinder fuldstændig og effekt- og stemmevolumen er alt for høj. Men Søren, det kan du da bare ændre på i indstillingsmenuen! Nej, det kan jeg ikke for sådan en menu findes slet ikke. Jeg har ledt.

Outcast: Second Contact
Outcast: Second ContactOutcast: Second Contact