Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /

Final Fantasy XV: Comrades

Final Fantasy XV: Comrades

Andreas har atter en gang rejst Eos tynd, men var det turen værd?

Et af de bedst sælgende spil, og samtidig en positiv overraskelse fra det fremragende spilår anno 2016, var Final Fantasy XV. Selvom 10 år var gået siden Square Enix annoncerede Final Fantasy XV, havde få mennesker nok set det udvikle sig til et kæmpe univers med film, animé, Assassin's Creed cross-over, mobilspil og legetøjsfigurer. Netop denne udvikling har fået både ros og kritik fra fans verden over, men midt i virvaret af indhold har spørgsmålet rejst sig: Hvornår er instruktør Hajime Tabata og co. endelig færdige med projektet?

Ifølge Tabata er vi tilsyneladende langt fra enden og universet vil fortsætte med at ekspandere sig ind i 2018. Det nyeste skud på stammen i det store univers er Comrades, den største og mest omfattende Final Fantasy XV-udvidelse til dato, en multiplayer-pakke som fortsætter med at udvide universets mytologi.

Final Fantasy XV: Comrades
Final Fantasy XV: ComradesFinal Fantasy XV: Comrades

Inden man atter skal begive sig på eventyr i Eos, skal spilleren skabe sin egen unikke karakter. Mulighederne for personalisering er omfattende og der er ikke dét element, som ikke kan ændres. Skal din karakter f.eks. have ølvom, store overarme, skæv næse og mærkværdige øjne findes der X antal interessante kombinationer. Alt fra frisurer, tøj og tatoveringer skal dog optjenes inde i spillet.

Allerede i løbet af første mellemsekvens vil spillere uden kendskab til filmen Final Fantasy XV: Kingsglaive være forvirrede. Vi bliver introducerede til begivenheder og personer med ingen til en minimal rolle i Final Fantasy XV, hvorfor udviklerne af Comrades uden tvivl regner med, at alle har et kendskab til det større medieunivers. I sin essens er Comrades nemlig i lige så stor en grad en fortsættelse til filmen som hovedspillet. Fans af Kingsglaive vil derfor have meget at glæde sig til, da Comrades fortsætter historien.

Final Fantasy XV: Comrades

På den fortællemæssige front udspiller Comrades sig imellem Chapter 13 og Chapter 14 i Noctis' rejse fra Final Fantasy XV - altså i den senere halvdel af eventyret. Uden at gå for meget i detaljer for nye spillere og dermed røbe historiens vigtigere detaljer, er der et tidsmæssigt spænd på 10 år imellem Chapter 13 og Chapter 14, som forbliver relativ uudforsket i hovedspillet. Det er i løbet af denne periode, at mørket falder over spillets verden og det udvikler sig fra farverig sci-fi fantasy til post-apokalyptisk dystopi.
Comrades gør sit bedste for at udfylde dette tidsrum, men formår aldrig helt at hæve historien i nogen mindeværdig retning. Det er dog et velkomment tiltag, hvorfor det i retrospekt virker bizart at Square Enix ikke lagde mere historiemæssig vægt på denne periode i Final Fantasy XV.

Final Fantasy XV: ComradesFinal Fantasy XV: ComradesFinal Fantasy XV: Comrades