Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /

Planet of the Apes: Last Frontier

Planet of the Apes: Last Frontier

Andy Serkis' produktionsselskab forsøger at kombinere Planet of the Apes med Telltale-formularen, men fungerer det? Carl anmelder...

• Tekst: Claus Nielsen

Planet of the Apes-serien afsluttede i år sin prequel-trilogi med War for the Planet of the Apes eller Abernes Planet: Opgøret, som den hedder på dansk. Filmtrilogien har både fået meget ros af kritikere, og alle de tre film har også kunne præstere økonomisk i biografen. Men, det der måske har fået mest opmærksomhed er arbejdet med at få liv i de CGI-skabte aber, hvor den efterhånden legendariske motion capture-skuespiller Andy Serkis især modtog ros for sit portræt af abernes leder Cesaer. Det er også Andy Serkis eget performance capture-specialiserede produktionsselskab, der har hjulpet med at skabe de computergenerede aber i filmen. Serkis og hans selskab står også bag det nye spil, der kobler sig på trilogien, Planet of the Apes: Last Frontier - en interaktiv historie i stil med eksempelvis Telltale-spillene.

Historien finder sted mellem handlingen i Dawn of the Planet of the Apes og War for the Planet of the Apes. Den er dog en uafhængig historie, og ingen af karaktererne fra filmene optræder i den. En gruppe af de genetisk overlegne aber, der blev skabt i den første film i trilogien, er brudt fri fra gruppen ledet af Cesaer, og har skabt deres egen stamme i Rocky Mountains. Stammen er dog i problemer, da vinteren er ved at nærme sig, og det golde bjerglandskabet ikke byder på megen føde. Derfor tvinges abernes jægere til at søge ud fra bjergets sikre omgivelser for at finde føde til stammen. Ikke langt fra bjergene har en gruppe mennesker samlet sig i landsbyen Millerton, hvor de forsøger at skabe sig et liv ovenpå den pandemi, der blev skabt samtidig med de genetisk overlegne aber. Landsbyens beboere har dog heller ikke et stort nok forråd til vinteren og selvom de to fraktioner ikke kender til hinanden fra spillets start, synes konfrontationen mellem aber og mennesker uundgåelig.

Som spiller skal du træffe valg for både mennesker og aber. På abernes side styrer du Bryn, der er den mellemste søn af stammens leder Khan. Hos menneskerne tager du rollen som Jess Ross, der lige er blevet leder af Millerton landsbyen, efter at have overtaget stillingen fra sin afdøde mand.

Planet of the Apes: Last Frontier
Planet of the Apes: Last FrontierPlanet of the Apes: Last FrontierPlanet of the Apes: Last Frontier

Spilmekanikken er simpel i Planet of the Apes: Last Frontier. Du får altid to valgmuligheder; venstre eller højre. Som oftest er det valget mellem to måder din karakter kan tilgå dialogen med andre karakterer, andre gange skal du give én karakter medhold frem for en anden. Du får også muligheden for at foretage handlinger med dine karakterer, men der er ikke tale om quick time events, som vi eksempelvis har været vant til det fra Telltales spil. Her skal spilleren ikke time sine handlinger, men derimod bare vælge om de vil foretage handlingen eller lade vær. Det betyder rent praktisk, at du som spiller ikke oplever meget action i Planet of the Apes: Last Frontier, selvom der er scener, hvor bølgerne går højt.

Jeg har som udgangspunkt ikke noget imod, at jeg som spiller oplever en mere tilbagelænet spiloplevelse. Det gør sådan set heller ikke noget at spillet i det hele taget er fortalt i et meget dvælende tempo, for det kan være befriende at spille et spil, hvor tempoet er skuret ned. Men da det er et spil og ikke en film, skal dine valg have konsekvenser, hvilket det desværre alt for sjældent føles som om. Alt for ofte bliver det åbenlyst, at det er lige meget, hvilken vej du prøver at styre historien, for alle veje fører det samme sted hen. Så begynder man at spørge sig selv, hvorfor der overhovedet er tale om et spil og ikke en animationsfilm?

Planet of the Apes: Last Frontier