Planet of the Apes: Last Frontier

Planet of the Apes: Last Frontier

Andy Serkis' produktionsselskab forsøger at kombinere Planet of the Apes med Telltale-formularen, men fungerer det? Carl anmelder...

Planet of the Apes-serien afsluttede i år sin prequel-trilogi med War for the Planet of the Apes eller Abernes Planet: Opgøret, som den hedder på dansk. Filmtrilogien har både fået meget ros af kritikere, og alle de tre film har også kunne præstere økonomisk i biografen. Men, det der måske har fået mest opmærksomhed er arbejdet med at få liv i de CGI-skabte aber, hvor den efterhånden legendariske motion capture-skuespiller Andy Serkis især modtog ros for sit portræt af abernes leder Cesaer. Det er også Andy Serkis eget performance capture-specialiserede produktionsselskab, der har hjulpet med at skabe de computergenerede aber i filmen. Serkis og hans selskab står også bag det nye spil, der kobler sig på trilogien, Planet of the Apes: Last Frontier - en interaktiv historie i stil med eksempelvis Telltale-spillene.

Historien finder sted mellem handlingen i Dawn of the Planet of the Apes og War for the Planet of the Apes. Den er dog en uafhængig historie, og ingen af karaktererne fra filmene optræder i den. En gruppe af de genetisk overlegne aber, der blev skabt i den første film i trilogien, er brudt fri fra gruppen ledet af Cesaer, og har skabt deres egen stamme i Rocky Mountains. Stammen er dog i problemer, da vinteren er ved at nærme sig, og det golde bjerglandskabet ikke byder på megen føde. Derfor tvinges abernes jægere til at søge ud fra bjergets sikre omgivelser for at finde føde til stammen. Ikke langt fra bjergene har en gruppe mennesker samlet sig i landsbyen Millerton, hvor de forsøger at skabe sig et liv ovenpå den pandemi, der blev skabt samtidig med de genetisk overlegne aber. Landsbyens beboere har dog heller ikke et stort nok forråd til vinteren og selvom de to fraktioner ikke kender til hinanden fra spillets start, synes konfrontationen mellem aber og mennesker uundgåelig.

Som spiller skal du træffe valg for både mennesker og aber. På abernes side styrer du Bryn, der er den mellemste søn af stammens leder Khan. Hos menneskerne tager du rollen som Jess Ross, der lige er blevet leder af Millerton landsbyen, efter at have overtaget stillingen fra sin afdøde mand.

Planet of the Apes: Last Frontier
Planet of the Apes: Last FrontierPlanet of the Apes: Last FrontierPlanet of the Apes: Last Frontier

Spilmekanikken er simpel i Planet of the Apes: Last Frontier. Du får altid to valgmuligheder; venstre eller højre. Som oftest er det valget mellem to måder din karakter kan tilgå dialogen med andre karakterer, andre gange skal du give én karakter medhold frem for en anden. Du får også muligheden for at foretage handlinger med dine karakterer, men der er ikke tale om quick time events, som vi eksempelvis har været vant til det fra Telltales spil. Her skal spilleren ikke time sine handlinger, men derimod bare vælge om de vil foretage handlingen eller lade vær. Det betyder rent praktisk, at du som spiller ikke oplever meget action i Planet of the Apes: Last Frontier, selvom der er scener, hvor bølgerne går højt.

Jeg har som udgangspunkt ikke noget imod, at jeg som spiller oplever en mere tilbagelænet spiloplevelse. Det gør sådan set heller ikke noget at spillet i det hele taget er fortalt i et meget dvælende tempo, for det kan være befriende at spille et spil, hvor tempoet er skuret ned. Men da det er et spil og ikke en film, skal dine valg have konsekvenser, hvilket det desværre alt for sjældent føles som om. Alt for ofte bliver det åbenlyst, at det er lige meget, hvilken vej du prøver at styre historien, for alle veje fører det samme sted hen. Så begynder man at spørge sig selv, hvorfor der overhovedet er tale om et spil og ikke en animationsfilm?

Et endnu større problem er, at der ikke rigtig opstår nogle dilemmaer, når du skal vælge en løsning fremfor en anden. Da du styrer karakterer på begge sider af konflikten, virker det mest naturligt at opsøge en fredelig løsning mellem de to fraktioner af mennesker og aber. Jeg får lyst til at sammenligne med mestrene inden for genren, Telltale Games. I deres spil har jeg ofte været i situationer, hvor jeg virkelig ikke ved, hvad jeg skal gøre for at give mine karakter den bedst mulige skæbne. I Telltales spil oplever du, at det kan være svært at vælge mellem det rationelle og det instinktive. Ofte har jeg følt, at karakteren jeg styrer er nødsaget til at reagere på én måde, selvom det ikke nødvendigvis er den klogeste. Det er desværre ikke tilfældet i Planet of the Apes: Last Frontier. Selv når karakterer dør, er det uden den helt store følelsesmæssige pondus. For selvom historien bliver fortalt langsomt, så bruger spillet ikke tid på at opbygge relationer mellem karakterne. Derfor er der heller ikke rigtig noget på spil, når dine karakteres nærmeste bliver sat i fare. Kun forholdet mellem menneskenes leder Jess og hendes søn Mark, er jeg en smule investeret i - og det er på trods af, at Mark egentlig opfører sig hammer utiltalende, hvilket kun lige akkurat kan tilgives, da han bearbejder tabet af sin nyligt afdøde far. Når man tænker på, at valgene er den eneste fundament, som gameplayet er bygget på, så er det selvfølgelig under al kritik, at der ikke er mere vægt bag dette aspekt af spillet.

Planet of the Apes: Last Frontier

På Playstation er der mulighed for at spille spillet med PlayLink, hvor op til fire personer kan deltage med deres smartphones og prøve at nå til enighed om, hvordan historien skal udvikle sig. Men som det allerede er nævnt, står disse valg forholdsvist svagt i oplevelsen så ideen om at dele disse valg med flere spillere virker ikke særligt tillokkende - og jeg har svært ved at forestille mig, at det decideret skulle bidrage til oplevelsen af spillet. Desuden kunne jeg forestille mig, at den omtrent tre timer lange historie og det dvælende tempo også vil blive svært at komme igennem som gruppe på en enkelt aften.

Stemmeskuespillet er ellers ikke dårligt og igen er det lykkedes Andy Serkis og hans produktionsselskab The Imaginarium at skabe nogle aber, der har personlighed, så du kan kende dem fra hinanden. Spillet er til tider også ganske flot, men slet ikke overvældende - især når man tænker på, at det jo basalt set er en animationsfilm med ret få interaktions muligheder. Til gengæld oplevede jeg ret ofte, at objekter droppede ind og ud af baggrunden, hvilket virker decideret sjusket for et spil som dette.

Historien, der skulle have båret hele spillet, har desværre også sine mangler. Alt for ofte er fortællingen usammenhængende og plothullerne begynder at pible frem, så snart du stiller bare lidt spørgsmålstegn ved forløbet. Det virker også tit som om, at dine karakterers motivationer peger i en retning, hvorefter deres handlinger går en helt anden. Desuden virker historien til at have to slutninger og især den sidste af de to var meget antiklimatisk - i hvert fald i den udgave som jeg valgte.

Spillet reder sig igennem på at have nogle scener, der nærmer sig at være rørende eller nervepirrende. Flere af skuespillerne levere fine præstationer, uden at jeg dog er blæst helt bagover af nogen af dem. Spillet er ikke særlig dyrt, men som gudfaderen indenfor spilanmeldelser, Jakob Stegelmann, ville have sagt det, så skal du vist være stor fan af Abernes Planet prequel-trilogien og (halv)interaktive historier for at nyde Planet of the Apes: Last Frontier.

04 Gamereactor Danmark
4 / 10
+