Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /

Xenoblade Chronicles 2

Xenoblade Chronicles 2

Endnu en succeshistorie for Switch.

Jeg tvivlede på Nintendo Switch. Efter Wii U havde jeg ikke troen på, at Nintendo kunne skabe endnu en Wii sensation. Hvorvidt de har gjort det endnu eller ej, skal jeg ikke gøre mig til dommer over, men den nye konsol fra Nintendo, har vundet mit hjerte. For mig startede det med fantastiske The Legend of Zelda: Breath of the Wild og Snipperclips, hvorefter Mario Kart 8 Deluxe og Golf Story fortsatte min tid sammen med konsollen, og nu har jeg haft fornøjelsen af at ride året mod slutningen med en storslået JRPG: Xenoblade Chronicles 2.

Fik du aldrig oplevet Xenoblade Chronicles eller Xenoblade Chronicles X, skal du ikke lade dig skræmme af 2-tallet i titlen. På mange måder fungerer en fortsættelse i Xenoblade som en fortsættelse i Final Fantasy; de er forbundet af overordnede tematikker, gameplay og stemning, men historien og karaktererne står for sig selv. Derfor kan du sagtens hoppe med på titanen i denne omgang, for spillet virker klar over, at mange måske ikke havde mulighed for at gennemføre de første eventyr, hvorfor det tager sig god tid til at introducere spillets mekanikker.

Xenoblade Chronicles 2
Xenoblade Chronicles 2Xenoblade Chronicles 2Xenoblade Chronicles 2

Derfor starter kampsystemet ud med at være simpelt. Meget simpelt. Et enkelt tryk på 'A' vil se dig tage sejren de første par minutter, men der går ikke lang tid før du får dine første medrejsende og efter lidt længere tid, får du flere Blades at vælge mellem. I Xenoblade Chronicles 2 styrer du én karakter i et hold på tre, og man angriber automatisk. Taktikken kommer i at udføre sine speciel-angreb på de rette tidspunkter og steder - eksempelvis har Rex et angreb, der skader mere, når du rammer modstanderen i ryggen og et der skader mere, når du rammer siden - hvorfor en taktisk placering kan være forskellen på sejr og nederlag. Kampene har desværre en tendens til at trække en smule ud. Selv 3 mod 1 kampe, hvor du har en tydelig fordel, kan blive en længere slåskamp fordi fjenderne ofte er forsynet med meget liv. Det betød ikke kampene var sværere, bare længere, og med et kampsystem hvor karakterne gør meget af arbejdet automatisk, havde jeg gerne set dem være en kortere affærer.

De længere kampe tillader også at høre de samme kampsætninger gentagne gange. Jeg savnede virkelig at høre noget ny dialog, når sværdene skulle svinges. Ikke nok med at diverse medlemmer af din gruppe er begrænset til en holdfuld sætninger hver, er fjenderne du kæmper mod ofte reduceret til endnu færre udtryk. Især de menneskelige fjender lider under dette; aner ikke hvor mange gange jeg hørte "Think you can take me?" og "Don't forget me", men det blev komisk til slut. Det er lyde du kan vælge og skrue ned for, men samtidig blev kampene så livsløse, når jeg brugte den mulighed.

Xenoblade Chronicles 2