Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /

Spellforce 3

Spellforce 3

Hvordan formulerer man noget kedeligt på en spændende måde? Grimlore Games, med THQ Nordic i ryggen, formår umiddelbart ikke at give et tilfredsstillende svar på det spørgsmål. Desværre.

Det er en mørk og stormfuld morgen.

Og så endda en mandag morgen. Jeg har netop brygget dagens store kop luksus mokka - tak Peter Larsen - og, for at udholde resten af dagen, bliver jeg lidt nødt til at forsvinde ind i et andet univers i et par timer. Denne mørke december mandag byder nemlig på alt fra opgavefeedback til øvning af dukkespil. Det er et hårdt liv. Eller er det nu også det? For min kære chefredaktør Magnus har netop suppleret mig med billetten til den flugt jeg længselsfuldt venter på. En anmeldernøgle til den længeventede 3'er i Spellforce-serien... Spellforce 3. En bogstavelig, ligetil og forståelig titel, men måske ikke ligefrem kreativ. Mine forventninger er måske ikke tårnhøje, men udvidelsen til en trilogi for Spellforce-spillene er alligevel noget jeg har set frem til.

Som 12-årig brugte jeg min primære computertid på at boltre mig i Blizzards Warcraft-univers. Mere specifikt i Warcraft III: Reign of Chaos - mest som ork. Det var kombinationen af rollespil og real time-strategispil der fangede. Umiddelbart var jeg ikke så god til det, men jeg nød det. Spellforce tog denne formular til dens logiske ekstremitet, og derfor fandt jeg også vej derhen. Spillet havde nok ikke samme dybde rent mekanisk som mit elskede Warcraft, men det var nørdet nok til at nyde, og nørdet nok at engagere mig i. De to spilgenrer miksede måske ikke så flydende som ønsket, men ikke desto mindre var Spellforce underholdende nok til at blive lagret, og senere anskaffet digitalt via Good Old Games - ja, både 1'eren og 2'eren. Intakt med tweenage-nostalgi og patina.

Spol frem til mandag eftermiddag, december 2017. Efter et par timer i 3'eren kan jeg konstatere, at det ikke er meget der har ændret sig. Det som Spellforce-serien slår sig på, blandingen mellem rollespils- og strategigenren, er stadig lige så akavet, og spilles nærmest uafhængigt af hinanden. Når man er færdig med at udforske verdenen Eos sydlige omgivelser med sit hold af helte ankommer der lige et par kjortelbærende arbejdsmænd, og rejser en hytte eller to. Efterfølgende kan du så dandere derudad igen, bare du husker at tjekke ind på "hotel RTS" med jævne mellemrum. Hvilket egentlig er fint, for den strategiske drift er temmelig automatiseret - du udpeger X antal arbejdere til et givent job i en given bygning, du rejser en barak, og så laver du en bunke soldater. Efterfølgende laver du flere soldater. Så ordner resten sig selv. Det er egentlig den eneste grund til konsekvent at vende tilbage til din hjemstavn.

Spellforce 3
Spellforce 3Spellforce 3Spellforce 3Spellforce 3

Rollespilsdelen har en ligeså fad eftersmag. Du kan smide noget udstyr på dine personer, du kan give dem lidt ekstra evnepoint af forskellig art når de går et niveau op, og du kan formøble dine færdighedspoint på seks forskellige, typiske, kategorier. Det fungerer, men det er aldeles farveløst, og temmelig forsimplet i forhold til tidligere i serien - specielt i forhold til 2'eren. I modsætning til de vidt åbne kombinationer der var i tidligere spil i serien er du her låst til tre ud af seks kategorier per spillerkarakter. Disse begrænsninger i både gameplay og udfoldelsesmuligheder, forstår jeg slet ikke.

Spellforce 3 synes nemlig at skulle forestille en ny start, da det foregår umiddelbart før den store verdensomspændende semi-apokalyptiske begivenhed The Convocation, som 1'eren tager udgangspunkt i. Der var muligheden for at skabe en unik og spændende verden, men den bliver desværre tabt på gulvet med et rungende brag. Forestil dig den mest typiske, middelalderlige fantasy-verden du kan, og så har du det sydlige Eo. Elvere, orkere, dværge, mennesker, tænk Tolkien, så har du sådan cirka rollelisten. Bevares, sådan har det umiddelbart altid været i Spellforce-serien, men her var der lejlighed for lidt nyskabelse, og det er slet ikke brugt. Verdenen er bare ikke spændende at udforske og opleve. Alting er set før i andre, bedre, spil.

Spellforce 3
Spellforce 3Spellforce 3Spellforce 3