Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

Gang Beasts

Gang Beasts

En sikker opskrift på en hyggelig aften med vennerne der desværre bliver holdt tilbage af tekniske problemer.

TwitterRedditGoogle-Plus

Jeg tror, det er let at undervurdere, hvor meget Gang Beasts egentlig kræver af din Playstation. Det er i hvert fald den konklusion, jeg er kommet frem til. Efter at have ventet på udgivelsen i hvad der føltes som årtier, har min eneste trøst været, at når det endelig udkom, ville det være i perfekt stand. Hvorfor ellers bruge så lang tid på at udvikle det? Nu er spillet udkommet, det er blevet spillet alene og med venner, og det er på en gang alt det jeg har ventet på, og stadig et stykke fra målet.

Gang Beasts
Gang BeastsGang BeastsGang Beasts

Gang Beasts er en kamp for overlevelse. Du er et mærkværdigt bæst, der for at overleve, er nødt til at kaste de andre i døden. Og til at gøre det, kan du slå eller gribe fat med R1 og L1, hoppe på kryds og nikke skaller med rund. Det lyder simpelt, men dette er ikke Mario, hvor styringen sidder lige i skabet. Dette er Mario på sin sjældne off day, hvor han kun modlysten går i den retning, du forlanger af ham. For de her bæster er ikke præcise i deres styring, og deri ligger hele det humoristiske aspekt. De gør måske ikke altid det man ønsker, hvilket skaber kampe, hvor man akavet løbet rundt om hinanden i forsøget på at få det første slag ind. Og det er lige så underholdende som det lyder.

Gang Beasts er samtidig et svært spil at blive god til. Selv personen, der tilbringer utallige timer med en kontroller i hånden, kan blive udfordret af en nybegynder, og deri ligger måske et af spillets største styrker. Det er let for alle at samle op, men svært for alle at mestre, så står man tilbage som den eneste overlevende, er man mere lettet end stolt. Som nogle af de bedste lokale multiplayer-spil har bevist tidligere (ex. Towerfall Ascension og Overcooked), så gælder det om at have et simpelt gameplay. Jo færre knapper man skal bruge, jo bedre. Så skal de hektiske oplevelser nok komme af sig selv. Med fire knapper er det tydeligt, at Gang Beasts har lært den lektie.

Men selv med sit simple gameplay er det et krævende spil. Størstedelen af banerne kan flås fra hinanden, styrte sammen og ødelægges. Starter kampen på toppen af et billboard, og forsøger man at undgå kaosset ved at kravle op af skiltet som en fuld Spider-Man, vil man hurtigt erfare, at det måske ikke er så holdbar en taktik som håbet. Skiltet er sat sammen af mindre dele, der alle kan falde fra hinanden, hvorfor kujonen, der forsøger at flygte, ofte kan være den der falder til sin død først. Her taler jeg af bitter erfaring.

Og det er en tendens, man kan se ved flere af banerne. Selv om man måske forsøger at holde sig i live, ved at flygte væk fra kampen, af banerne så små - og fulde af fælder - at det er smartest bare at tage kampen op. Det er lækkert, varieret banedesign der aldrig rammer ved siden af. Så uanset om kampen starter i en elevator, på toppen af en bygning, inde i en fabrik eller på lastbiler på motorvejen, så ved man bare, at det nok skal blive en underholdende kamp.

Gang Beasts
Gang BeastsGang BeastsGang Beasts