Gang Beasts

Gang Beasts

En sikker opskrift på en hyggelig aften med vennerne der desværre bliver holdt tilbage af tekniske problemer.

Jeg tror, det er let at undervurdere, hvor meget Gang Beasts egentlig kræver af din Playstation. Det er i hvert fald den konklusion, jeg er kommet frem til. Efter at have ventet på udgivelsen i hvad der føltes som årtier, har min eneste trøst været, at når det endelig udkom, ville det være i perfekt stand. Hvorfor ellers bruge så lang tid på at udvikle det? Nu er spillet udkommet, det er blevet spillet alene og med venner, og det er på en gang alt det jeg har ventet på, og stadig et stykke fra målet.

Gang Beasts
Gang BeastsGang BeastsGang Beasts

Gang Beasts er en kamp for overlevelse. Du er et mærkværdigt bæst, der for at overleve, er nødt til at kaste de andre i døden. Og til at gøre det, kan du slå eller gribe fat med R1 og L1, hoppe på kryds og nikke skaller med rund. Det lyder simpelt, men dette er ikke Mario, hvor styringen sidder lige i skabet. Dette er Mario på sin sjældne off day, hvor han kun modlysten går i den retning, du forlanger af ham. For de her bæster er ikke præcise i deres styring, og deri ligger hele det humoristiske aspekt. De gør måske ikke altid det man ønsker, hvilket skaber kampe, hvor man akavet løbet rundt om hinanden i forsøget på at få det første slag ind. Og det er lige så underholdende som det lyder.

Gang Beasts er samtidig et svært spil at blive god til. Selv personen, der tilbringer utallige timer med en kontroller i hånden, kan blive udfordret af en nybegynder, og deri ligger måske et af spillets største styrker. Det er let for alle at samle op, men svært for alle at mestre, så står man tilbage som den eneste overlevende, er man mere lettet end stolt. Som nogle af de bedste lokale multiplayer-spil har bevist tidligere (ex. Towerfall Ascension og Overcooked), så gælder det om at have et simpelt gameplay. Jo færre knapper man skal bruge, jo bedre. Så skal de hektiske oplevelser nok komme af sig selv. Med fire knapper er det tydeligt, at Gang Beasts har lært den lektie.

Men selv med sit simple gameplay er det et krævende spil. Størstedelen af banerne kan flås fra hinanden, styrte sammen og ødelægges. Starter kampen på toppen af et billboard, og forsøger man at undgå kaosset ved at kravle op af skiltet som en fuld Spider-Man, vil man hurtigt erfare, at det måske ikke er så holdbar en taktik som håbet. Skiltet er sat sammen af mindre dele, der alle kan falde fra hinanden, hvorfor kujonen, der forsøger at flygte, ofte kan være den der falder til sin død først. Her taler jeg af bitter erfaring.

Og det er en tendens, man kan se ved flere af banerne. Selv om man måske forsøger at holde sig i live, ved at flygte væk fra kampen, af banerne så små - og fulde af fælder - at det er smartest bare at tage kampen op. Det er lækkert, varieret banedesign der aldrig rammer ved siden af. Så uanset om kampen starter i en elevator, på toppen af en bygning, inde i en fabrik eller på lastbiler på motorvejen, så ved man bare, at det nok skal blive en underholdende kamp.

Desværre ved man også, at det kan blive en mindre hakkende oplevelse. Jeg har endnu ikke fået spillet banen i elevatoren, uden at spillet havde svært ved at følge med. Frameraten faldt ofte hos mig, og selv om det kun var få sekunder af gangen - i få baner - så kan det mærkes hver gang. I multiplayerspil skal taberen ikke kunne sidde tilbage med undskyldninger som: "det var bare fordi frameraten faldt", men desværre giver Gang Beasts bare ret meget ammunition til taberen. Nogle gange kunne kameraet finde på at følge den første person, der faldt til din død, hvilket betød, at de tre resterende på banen ikke kunne se sig selv i få sekunder. Og dør man i de sekunder, man er væk fra skærmen, er der intet morsomt ved det. Det er bare frustrerende.

Overraskende nok, kørte spillet mere flydende for mig i online multiplayer. For dig der ser frem til at vise sine evner online, vil det være en glædelig nyhed, men for os andre, kan det nærmest ærgre os endnu mere, at de ikke fik det til at køre på samme måde i lokal multiplayer. Online-delen er ikke noget jeg regner med at vende tilbage til, efter denne anmeldelse er skrevet. For mig er Gang Beasts et lokalt multiplayer-spil og ikke andet. Glæden ved at skubbe et bæst ud over kanten er intet i forhold til glæden ved at kigge på sin kammerat, man netop har dræbt, og sende ham sit sødeste smil.

Gang Beasts
Gang BeastsGang BeastsGang Beasts

Gang Beasts kommer også med et fodboldspil, som jeg hverken tror eller håber, de har brugt meget tid på at udvikle. I stedet for at klamre sig fast til hinanden og prøve at få de andre over kanten, prøver man her at slå bolden i modstanderens net. Men hvor den upræcise styring passer fremragende til en kamp til døden, bliver den hurtigt frustrerende her. Men har ingen kontrol over bolden, så det ender oftest med man forsøger at slå modstaneren bevidstløst, hvorefter man fragter bolden i mål. Og hvis fodboldkampene alligevel ender i slåskamp, kan man vel lige så godt spille slåskampene og springe frustrationen med bolden over.

Gang Beasts er et af de spil, der altid vil være installeret på min Playstation. Kommer vennerne over, skal der altid være mulighed for en hurtig humoristisk kamp, og det leverer spillet... langt hen af vejen. Tekniske problemer trækker ned i hvad der let kunne være blevet et af Playstation 4's bedste local-multiplayer titler. Online-delen kører mere flydende, men mangler tilfredsheden i at se reaktionerne på dem man får kastet ud over siden. Det er dejligt endelig at have Gang Beasts installeret på min Playstation, men det har ikke været alt ventetiden værd.