Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國

Bridge Constructor Portal

Bridge Constructor Portal

Den mest uventede fusion af to spilserier er ikke noget smukt resultat. Valve beviser dog endnu en gang at de er mestrene i overspringshandlinger.

TwitterRedditGoogle-Plus

Som en veltrænet jagthund, sprang mine sanser på øverste alarmstatus, da jeg pludselig hørte noget om en ny udgivelse med ordet 'portal'. Sker det endelig, tænkte jeg, er Valve klar til rette op på et helt årtis forfald? Desværre nej. For foran det højtelskede ord 'portal', forefandt sig to andre ord - Bridge Constructor. Ikke nødvendigvis en dårlig ting, men ikke desto mindre en skuffende nyhed. Mestrene i overspringshandlinger har gjort det igen, og nu hvor vi ved at Half-Life 3 højst sandsynligt aldrig nogensinde bliver til noget, så virker det som om håbet om en Portal fortsættelse også kan begraves et spadestik dybere. Nuvel, konteksten omkring Bridge Constructor Portal har som sådan ikke meget indvending på selve spillet, kun spiloplevelsen. Denne anmeldelse er også nedfældet med en lille ærgrelsens tåre i øjenkrogen, for hvad der kunne have været, men aldrig var.

Spillets præmis er temmelig velforklaret af titlen - du skal konstruere broer præcis som i tidligere udgivelser, men med det tilsatte element af intradimensionelle portaler. Broerne skal være standhaftige nok til at sørge for at alle test subjekterne kommer fra starten af området til slutningen, uden at fartøjerne, der tager form som gaffeltrucks, kommer til skade. Førerne flyver til højre til venstre, men i bedste Portal-stil, rammer det hverken budgettet, præstationsvurderingen eller GLaDOSes løbende kommentarer særligt meget. Menneskeliv er knap så vigtige når man er en ironisk indstillet kunstig intelligens, med uendelige ressourcer og uendelig magt. For det formår Bridge Constructor Portal i det mindste: at tage spillere tilbage til Portals humoristiske, sarkastiske, og dybt underholdende verden, på så gennemført vis at det faktisk føles som et ægte Valve-produceret spil. Valve har nemlig suppleret rettigheder, indholdselementer, lore, Ellen McLain og alt hvad der hører til Portal-universet, uden overhovedet at være involveret i selve udviklingen af spillet.

Bridge Constructor Portal

Den står østrigske ClockStone Software for, og det gør de virkelig godt. Cadeau skal gives for en produktion, der er virkelig tro mod den originale spilseries atmosfære og æstetik. Bevares, Valve havde sikkert ikke accepteret produktet hvis det havde været af ringe karakter, men alt i produktionen er ramt plet med ypperste præcision. Jeg bliver med det samme taget tilbage til de kolde laboratorieomgivelser hos Aperture Science fra allerførste bane, med GLaDOSes spydigheder og små stikpiller til virkelighedens big business firma-politik fungerende som baggrundsstøj til min grublen over hvordan jeg løser den næste gåde. For den satiriske kant, der altid har hersket i Valves Half-Life afart, er bibeholdt til punkt og prikke. Selvom karakteriseringen af GLaDOS ikke er helt ligeså dyb som i originalerne.

Det mekaniske er ligeledes i højsædet. Spillet er stort set fejlfrit, og meget nøjagtigt hvad angår fysikkens love og brobrygningskunst. Du har to remedier at arbejde med - stålbjælker og kabler. Bjælkerne kan tage form som henholdsvis støttebjælker eller stålplader med fast underlag. Simpelt og ligetil. Der forefindes også en kort manual til hvordan man på bedst vis bygger støttestruktur til broer, hvordan man bedst stabiliserer en hængebro, og så videre. Der er noget ingeniørkunst at fordybe sig, så hvis man har hang til den slags, er Bridge Constructor Portal rigtig spændende at sidde og nørkle med - specielt når de førnævnte portaler, det blå trampolin-slim, og det orange hastigheds-slim kommer på banen.

Jeg er bare ikke ingeniør.

Bridge Constructor Portal