Total War: Warhammer II

Total War: Warhammer II - Tomb Kings

De døde har rejst sig igen - og de er godt knotne.
 Kim kigger nærmere på den nyeste udvidelse til Total War: Warhammer II.

Total War: Warhammer II fortsætter, som alle andre spil i serien, med at have betalte udvidelsespakker, hvor man får en ny fraktion at lege med. Det er på den ene side irriterende at der ikke er noget der hedder Season Pass, "den komplette pakke" eller lignende, men omvendt har Creative Assembly gjort det ret konsekvent, så publikum er vant til det, særligt med tanke på at Total War efterhånden har så mange særpræg, at det er blevet en hel genre for sig selv.

Sammensmeltningen med Warhammer, et turbaseret rollespil med malede figurer har vi i anmeldelsen af spillet konkluderet er ganske genial. Hvad der er knapt så genialt for udvikleren er at Warhammer-universet har en fuldstændig vanvittig baggrundshistorie, der reelt set ikke egner sig til computerspil. Creative Assembly har dog formået at forkorte det hele ned til en kort introduktionsvideo, men ellers er internettet et fint sted at læse på på tingene, påregn dog mindst et par timer.

Historien er ganske kort, at Warhammer-universets lokale udgave af Sauron, den modbydelige necromaner Nagash, vil gerne bringe alle verdens udøde tilbage, men da han bliver slået ihjel i forsøget rækker besværgelserne ikke til hele verden, men blot til det nærmeste ørkenområde, der med meget klare oldægyptisk inspirationer naturligvis har store hære, fortryllede stenstatuer og gamle konger liggende. Her skal i parentes bemærkes, at i Warhammer-universet er guder og magi meget reelle fysiske størrelser.

Total War: Warhammer II
Total War: Warhammer IITotal War: Warhammer II

De gamle kongers grave er naturligvis langt bedre beskyttet end alle andres, så i modsætning til deres tankeløse tjenere, så vågner disse fordums regenter til hvad der skulle have været et gyldent paradis, men må indse at verden er beskidt, befolkningen er død, og deres rige styrtet i grus - og det skaber ikke ligefrem en større glæde. Målet er derfor i modsætning til andre racer i spillet ikke kontrol med en magisk hvirvelstrøm, men derimod kontrol med den såkaldte Sorte Pyramide, der sjovt nok tjener stort set samme forhold, samt giver magt over de genopstandende døde. Ikke bare får vi serveret denne historie, udvidelsen indeholder reelt set også historien om denne verdens vampyres opståen, og man har faktisk mulighed for at spille som både verdens første vampyrjæger som Nagash' højre hånd. Om end Nagash er død og genopstået i Warhammer flere gange, så er han ganske død ved spillets start. Du skal i øvrigt ud og finde fem af hans bøger for overhovedet at kunne nå til "end game" i denne udvidelse, så du har travlt, og dine skeletter bevæger sig ikke specielt hurtigt - medmindre de er monteret på slanger eller i en stridsvogn.

Og hvad gør så Tomb Kings så anderles og interessant at det er værd at bruge sine penge på? Ganske meget er det korte svar.

For der er nemlig en lang række mekanikker der er ændret og opfører sig markant anderledes, kombineret med nogle særdeles interessante enheder til din hær. Herudover har man ikke kun de sædvanlige to hærførere at lege med, men hele fire, hvoraf den ene dybest set er i dyb opposition til de tre andre. Kan man vælge The King of Kings - Settra the Imperishable - ja, og hans ego er lige så stort som hans ånde lugter dårligt.

Total War: Warhammer II
Total War: Warhammer IITotal War: Warhammer IITotal War: Warhammer II