Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
anmeldelser
Dragon Ball FighterZ

Dragon Ball FighterZ

Kongen af animé-kampspil er endelig klar med et af de mest ambitiøse kapitler til dato.


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

På Tokyo Game Show 2017 hoppede vi her på Gamereactor forbi Bandai Namcos hovedkontor i Shibuya, og var yderst imponerede over det som vi fik at se fra det nyeste kapitel i en af de mest unikke og velkendte serier fra landet hinsides solen, den efterhånden aldrende herre, Dragon Ball. Hvor andre serier som Attack on Titan eller den udødelige klassiker Akira har forsøgt sig med en fængende og tro spilmatisering af kildematerialet, har få været så succesfulde i deres eksekvering som Dragon Ball-universet.
Med et overvældende arsenal af diverse titler spredt over forskellige genrer, har serien nemlig ofte flirtet med spilmediet til relativ stor succes. Det seneste skud på stammen er det næste udspil i den unikke kampspilsfortolkning, som med en stigende konkurrence fra et revitaliseret Tekken, det seneste Soul Calibur og Square Enix's Dissidia: Final Fantasy, skal bevise om serien kan følge med og holde sin relevans anno 2018.

Allerede fra starten skal det nævnes, at den største achilleushæl og samtidig en af spillets styrker, er i forhold til kampagnedelen af Dragon Ball FighterZ. Historien går allerede fra de indledende momenter ud fra, at spilleren har et dybdegående kendskab til universet og de forskellige karakterer. Mange spillere vil, derfor uden tvivl, føle sig enormt forvirrede og på bar bund fra de indledende momenter. Hvem er hende pigen som Goku snakker med? Hvorfor har han hukommelsestab? Og hvorfor er hele verden blevet overtaget af robotkloner? Det er spørgsmål som disse, den ikke indviede spiller konstant må stille sig selv. Bedre bliver det heller ikke af, at historien herefter trykker speederen i bund og smider den ene karakter efter den anden i hovedet på spilleren. Historien er dog spredt over flere kampagner og bliver en smule mere klar som spillet skrider frem, men det ændrer dog ikke ved en total forvirrende start.

Dragon Ball FighterZ
Dragon Ball FighterZDragon Ball FighterZDragon Ball FighterZ

Men som sagt er dette også en styrke ved spillet. Hardcore fans og tilbagevendende spillere af de andre spil i serien vil hurtigt føle sig tilpas og nyde, at de ikke behøver gennemgå en række forskellige forklaringer og i stedet bliver smidt hovedkuls ind i kampens hede.

På ydresiden kan Dragon Ball FighterZ virke som et simpel tre-mod-tre kampspil uden en større taktisk dybde. Dette er dog langt fra den hele sandhed og desto mere jeg spillede spillet, desto flere små unikke taktiske færdigheder og manøvre blev synlige. Den basale kontrol er simpel og nye spillere vil hurtigt være tilbøjelige til bare banke løs på trekant, firkant og R1. Imod de mere øvede modstandere vil denne taktik dog ikke føre nogen steder og det vigtigste aspekt er at mestre de mange undvigelsesmuligheder. Bliver du først ramt i Dragon Ball FighterZ er der stor chance for, at spilleren allerede mister halvdelen af sine liv. I disse øjeblikke er det nødvendigt at udnytte sine tre karakterer så kreativt som muligt med konstante udskiftninger og samarbejdsangreb.
Ved at bruge forskellige kombinationer med L1 kan spilleren udføre kreative og seje kooperative dødbringende angreb, som giver kampene et vanvittig intenst flow og taktisk dybde. I flere kampe var det måden jeg brugte udskiftninger og samarbejdsmanøvre på, som
afgjorde om jeg tabte eller vandt.

Dragon Ball FighterZ
Dragon Ball FighterZDragon Ball FighterZDragon Ball FighterZDragon Ball FighterZ