Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

Monster Hunter: World

Monster Hunter: World

Capcom har kridtet banen op endnu en gang, og placerer bolden lige i hjørnet. Man kan ikke andet end at beundre målet.

Jeg har altid haft et anstrengt forhold til moderne tiders jagt. Det virker så fattigt på udbytte, og så ulækkert sadistisk. Hvad er glæden i at betale mange tusinde kroner for at dræbe et dyr som man end ikke får lov til at beholde? Alligevel er der noget tiltalende ved jagt, et dybt dyrisk element af sansning, liv og død og kontrol. Det er nok derfor, at jeg altid har været tiltrukket af spilserier som God Eater, Toukiden, og ikke mindst, Monster Hunter. Her kan man i hvert fald få lov til at dræbe unikke væsener uden konsekvenser, og det er da egentlig meget fedt. Temmelig forskruet, men fedt. Plus, det eneste du skal betale er spillet selv!

Monster Hunter har dog altid været en underlig størrelse, rent eksistensmæssigt. Det har aldrig rigtig slået igennem i Vesten, og har altid tilhørt en niche af spilverdenen her på vores breddegrader - en kendsgerning der har gjort mig til en lettere ensom jæger henover årene. Ankerne gik på at det var for indviklet, for japansk, for svært. Ja, undskyldningerne stod i kø. Ubegribeligt for mig personligt. Hvad er mere episk end voldsomme kampe på liv og død mod kæmpeøgler, ildspyende drager og... overdimensioneret høns? Uanset hvad, skulle ensomhedens tid være slut med Monster Hunter: World! Det triumferende ridt tilbage på PlayStation indeholder nemlig muligheden for at spille med alle verden over, lige fra Alaska til New Zealand. Hvorfor starter jeg anmeldelsen med at nævne det? Fordi det indkapsler spillets horisont helt perfekt.

Monster Hunter: World
Monster Hunter: WorldMonster Hunter: World

Monster Hunter: World er en satsning af de helt store fra Capcoms side. Spilmekanikkerne er strømlinet, spillet har fået et grafisk løft, du kan nu kreere din jæger helt fra bunden (sammen med din Palico, din tro kattehjælper), rollelisten har fået tonsvis af nye monstre skrevet på sig, og jeg kunne blive ved. Alt er gearet mod et stort gennembrud her i Vesten. Væk er ligeledes de overflødige Hunter Arts og Hunter Styles fra Monster Hunter Generations. Man fristes næsten til at sige at Monster Hunter: World er den udgave af Monster Hunter mange har ventet på siden Monster Hunter 3 Ultimate kom til Wii U - også selvom undervandskamp desværre ikke dukker op igen med denne udgivelse. Den lå ellers lige til højrebenet.

Lad os ikke dvale ved hvad der ikke er i World, for spillet tilbyder ligeså meget der ér. For første gang får vi jægere en udvidet historie med mere kød på end tidligere, og jeg kan roligt afsløre at de 40 til 50 timer der er blevet lovet, ikke er helt ved siden. Udvider man perspektivet lidt, er der ikke bare hovedmissionerne og sidemissioner, men også den nye ekspeditions-tilstand som tager pladsen for forhenværende samlemissionerne. Når du tager på ekspedition i vildnisset, er der ingen tidsbegrænsning og du har mulighed for at samle, udforske, og jage alt det du vil. De store, mest givtige monstre smutter dog efter en rum tid, men ikke desto mindre er der frit lejde til at foretage sig hvad du vil. Netop frit lejde er noget jeg har higet efter i Monster Hunter-serien i lang tid. Vi er altid blevet præsenteret for alle disse vidt forskellige, meget farverige og levende miljøer og områder, men har altid kun fået tilbudt muligheden for at boltre os i dem i begrænset tidsrum. "Her er en gammeldags vaffelis med 7 kugler af forskellig art", siger Capcom med et lusket smil, "men du har kun fem minutter til at spise den ellers tager vi den fra dig igen!".

Nu kan vi endelig få hele isen! Og som Simon Kvamm engang sang, kan vi spise den igen og igen og...

Monster Hunter: World
Monster Hunter: World