Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

Celeste

Celeste

Udsigten på toppen er det hele værd. Det samme er rejsen derop.

TwitterRedditGoogle-Plus

Bjerget. Gudernes højborg. Stedet hvor stentavler bliver udleveret og mindeværdige prædikener bliver afholdt. Tidløst symbol på udfordring, anstrengelse, overvindelse - og det klarsyn og den indsigt som venter den, der når til toppen. Også kendt som "geologiens Dark Souls". Op ad bakke, ned ad bakke. Når vi har det svært og det hele virker uoverskueligt, er bakker og bjerge altid på spil. På spil? I spil. I hvert fald i Celeste. I spillet skal du bestige et bjerg. Kan du klare det? Måske, men ikke uden besvær. Ikke uden gentagne nederlag, fortvivlet vægelsind, frustreret bordbankeri og utallige smutture til afgrunden. Hvad er det overhovedet for et bjerg som skal bestiges? Det af klippesten og med sne på toppen? Eller det, der gemmer sig i dit eget indre, uoverskueligt og intimiderende.

Alle svære perioder, alle store udfordringer, er en bjergbestigning.

Bevæger vi os lidt ned på jorden igen (hah), er Celeste en udfordrende platformtitel fra folkene bag det fremragende og helt igennem kaotiske sofaspil, TowerFall: Ascension. Udviklerne har åbenbart noget med ting der enten stiger eller falder. Den pixelerede grafikstil ligger tydeligvis i forlængelse af sidstnævnte titel og spillerkarakterens højde, drøjde og tyngde er da også åbenlyst genkendelig for fans af TowerFall. Her er dog ingen sofaskænderier eller venskabsanstrengende flerspilleri. I stedet byder Celeste på en kort, men intens rejse gennem hundredvis af krævende platformsektioner.

Celeste

Styringen er uhyre simpel. Du kan hoppe, kravle på væggene og lave et kort energispring i en af de otte generelle retninger. Man kan kun hænge på væggene for en kort stund og springet bliver først ladet op, når fødderne igen har rørt jorden. Derfor er udfordringen, i grove træk, først at planlægge den korrekte rute gennem vægspyd, flammer og bundløse huller og derefter at udføre planen ordentligt, rent motorisk. Der er platformspil hvor rammerne er mere løse, målsætningen mere vag og muligheden for personlig udfoldelse større. I Celeste er der oftest kun én rigtig måde at gøre tingene på: det handler om observation, koncentration og præcision.

Det betyder ikke at spillet er gennemgående lineært. Ligesom i andre spil i samme genre, bevæger man sig i Celeste gennem forskellige semistatiske skærmbilleder. Hvert skærmbillede udgør en separat og selvstændig udfordring. Dør du ved en given udfordring, så genopliver du ikke bare med lynets hast - du starter også fra samme skærmbillede. Sagt anderledes: du bliver aldrig bedt om at gøre noget rigtigt to gange. Der er altid en fastlagt rute som fører dig tættere mod toppen, men der er stadig rig mulighed for at tage en afstikker i andre retninger, på jagt efter flere udfordringer. Belønningen for sådanne anstrengelser er små, funklende jordbær som ikke tjener anden funktion end at sikre praleretten. Dog gemmer der sig også andre hemmeligheder rundt omkring i banerne, for eksempel kassettebånd der låser op for ekstra svære variationer af banerne.

Celeste

Det er en sej omgang, alt i alt, med hyppige nederlag og medfølgende vredesudbrud. Celeste lægger ikke fingre imellem og dødsdommene bliver udmålt med millimeterretfærdighed. Enkelte sektioner forekom mig sågar at være unødigt svære, men var de egentlig det? Jeg kom jo igennem dem! Vigtigere endnu, så sad jeg aldrig fast to gange i træk. Et møgsvært skærmbillede bliver næsten altid efterfulgt af et lettere; spilleren får aldrig lov at køre i tomgang. Efter en hård stigning kommer et kortvarigt plateau - og så endnu en stigning. Op og ned, op og ned. Måske er det et udtryk for tilfældighed eller individuel kompetence, men jeg mistænker det for at være skarpt og afbalanceret design.

Celeste
Celeste