Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國

Bayonetta 2

Bayonetta 2 til Switch

Med en bedre sværhedsgrad danser Bayonetta 2 elegant foran sin forgænger.

TwitterRedditGoogle-Plus

Sværhedsgraden i spil kan være et tungt emne at danse med. Siger man, det er for let, fordi man kan gøre det samme igen og igen, og stadig vinde, så protesterer fans: "Det er fordi du ikke spiller det ikke ordenligt". Siger man, det er for svært, ja så er folk hurtigt ude med to "hjælpende" ord. To ord der dræber enhver samtale om sværhedsgraden i spillet, og i stedet lægger problemet over på spilleren; jeg taler selvfølgelig om "git gud". Problemet er bare, at selv om Dark Souls indeholder en sværhedsgrad, der er udfordrende men altid fair, så er det ikke alle spil, der kan prale af den bedrift. Omvendt er det ganske få spil, der formår at ramme den gyldne grænse. Og når et svært spil ikke er fair, ja, så er det ikke nok bare at "git gud". Så skal der også en hvis portion held til.

Efter de første klik på kontrolleren, kunne man sagtens fristes til at tro, at Beyonetta 2 er en fortsættelse uden de store ændringer. Håret er klippet kortere, men ellers slår og sparker Bayonetta, som hun plejer. Men på et eller andet tidspunkt, vil det gå op for dig, at dette langt fra er sandheden. Bayonetta 2 er en forfinet og raffineret fortsættelse. En fortsættelse hvor ændringerne føles små, men gør en verden til forskel. Og ja, Bayonetta 2 er lettere end sin forgænger, men det er samtidig også mere fair - og dermed er der endnu et spil, der kan prale af at ramme den gyldne grænse.

Bayonetta 2
Bayonetta 2Bayonetta 2Bayonetta 2

Kampsystemet handler i høj grad om at mestre Dodge-systemet. Det var tilfældet i det første spil og det er tilfældet her. Rammer du et dodge helt rigtigt, vil du indlede Witch Time, hvor alle fjender omkring dig bevæger sig i slowmotion. Det er samtidig et system, der er blevet en smule mere tilgivende i denne omgang. Vi snakker millisekunder, men man mærker hurtigt, at det er blevet en anelse lettere at ramme Witch Time i Bayonetta 2. Derudover er fjenderne blevet klogere - eller dummere alt afhængigt af, hvordan du ser på det. Når Bayonetta danser rundt, sparker, slår og skyder fjender til højre og venstre, er der både fart på hende og til tider også på kameraet. Derfor kan man let ende i en situation, hvor man ikke kan se alle fjender på skærmen, da de har fået placeret sig bag kameraet. I begyndelsen føler man sig udsat; man kan ikke se hvornår de angriber, og derfor skynder man sig akavet rundt i et forsøg på ikke at blive ramt af et slag, man ikke kunne se komme. Men det slag kommer aldrig. Hvis du ikke kan se fjenderne, så slår de dig heller ikke. Det kan lyde som et system, der er let at udnytte; jeg vil hellere rose det for at være fair. Hvis du bliver ramt, er det din skyld, for du vil altid have haft muligheden for at se slaget komme. Så - tør jeg sige det - du er bare nødt til at git gud.

Bayonetta 2
Bayonetta 2Bayonetta 2Bayonetta 2