Secret of Mana: Remake

Secret of Mana: Remake

En elsket titel er tilbage i nye klæder, men har Square Enix formået at revitalisere en klassiker?

Sidste år fik vi den længe ventede hjemkomst fra Crash Bandicoot med N'Sane Trilogy-pakken, der indeholdte de tre første spil. Det var en pakke, som for alvor demonstrerede, hvordan en gammel titel kunne blive restaureret til den helt store guldmedalje, og introducere et nyt publikum til et elsket univers. Nu spørger du sikkert, hvorfor i alverden en anmeldelse til JRPG-spillet Secret of Mana starter med en paragraf dedikeret til remaket - eller remaster+ som udvikleren Vicarious Visions kaldte det - af et amerikansk platformspil, men dette skyldes, at spillene repræsenterer to søjler af remake-kvalitet: Nemlig det ypperste fra Crash Bandicoot på den ene side og det mest ringe med Secret of Mana på den anden.

Det oprindelige Secret of Mana ramte SNES i 1993, og var sammen med Final Fantasy og Chrono Trigger en af de store japanske titler, som forsøgte sig med store historier og fantastiske verdener. Ja, Secret of Mana fandt sågar vej til Gamereactors ambitiøse top 100 liste sammensat i 2016. Desværre har Square-Enix ikke løftet remake-opgaven, hvorfor Secret of Mana: Remake hverken tiltrækker nye fans eller henter gamle hjem.

Secret of Mana: Remake
Secret of Mana: RemakeSecret of Mana: RemakeSecret of Mana: RemakeSecret of Mana: Remake

Ligesom i 1993, begynder eventyret i Secret of Mana med, at helten Randi farer vild i en skov og falder over det mystiske mana sværd, som passende sidder fast i en sten. Ved hjælp af en mystisk stemme bliver Randi bedt om at frarøve sværdet sit hvilested og bruger det til at kæmpe vej tilbage til sin landsby. Før vi har set os om, er alle de klassiske JRPG-traditioner på spil med et ondt imperium, den udvalgte, tilbagevenden af uddød magi og dit skæve side-kick med et spøjst navn. Der, hvor spil som Chrono Trigger og Final Fantasy VI i eftertiden har formået at holde sig originale grundet deres historie, halter Secret of Mana en smule. 25 år senere føles Randis færd simpelthen ikke ligeså spændende.

På gameplay-siden er Secret of Mana heller ikke ældet med ynde, hvorfor det hele er alt for simpelt og upræcist. I modsætning til de tidligere nævnte klassiske JRPG'er, er Secret of Mana ikke turbaseret og i stedet en tidlig pioner for action-rpg genren. I kampene er der for alvor mangel på en ordentlig lock-on-funktion og det kan, grundet den meget gammeldags styring, ofte være svært at ramme modstanderen. Spillerens muligheder er også yderst begrænsede og kampene kan meget hurtigt blive anstrengende forårsaget af en mangel på reél variation. Et kerneelement i Secret of Mana er ydermere timing. Angriber spilleren sin modstander bare en anelse for tidligt eller sent, vil man næsten ikke gøre nogen skade, og bare at hamre løs på tasterne er derfor aldrig den rette løsning. Denne nøjagtighed tilføjer et strategisk element til et ellers tyndt kampsystem. Skifter man dog i stedet til co-op og får en ven med på løjerne, bliver spillet heldigvis væsentligt mere underholdende.

Secret of Mana: RemakeSecret of Mana: Remake