Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國

The Station

The Station

I The Station gemmer der sig små historier overalt på den titulære rumstation. Det er bare ikke til at finde én, der er spændende.

TwitterRedditGoogle-Plus

For et historiedrevet spil fortæller The Station en underligt ufokuseret historie. Efter at have løst spillets mysterium, centreret omkring den tilsyneladende øde rumstation Espial, sidder jeg tilbage med fornemmelsen af at have spillet mig igennem et spil, der har skellettet til et velfortalt mysterium, men aldrig har fundet den gode historie, der er et nødvendigt fundament i et walking-simulator spil som dette.

The Station er et førstepersons sci-fi mysterium med undertoner af gys, hvor du - i stil med andre walking-simulator spil som Gone Home og Firewatch - skal gå rundt og løse små puzzles samtidig med, at den øde rumstations historie udfolder sig igennem forskellige informationskilder, som eksempelvis lydlogbøger eller mailkorrespondancer fra en forsvunden besætning.

Som sådan er udgangspunktet ganske interessant - uden dog at være voldsomt originalt. Man har opdaget en intelligent fremmed civilisation. Men en verden der er i en borgerkrigslignende tilstand. Skal man undgå kontakt og sikre sig ikke at blive involveret i de fremmedes konflikt? Eller skal man tage kontakt i håb om, at denne uciviliserede civilisation kan hjælpe med at give svar på nogle af livets største mysterier. Som et kompromis sender man en ikke-detekterbar rumstation med en lille trepersoners besætning ud for at undersøge den fremmede verden og for at opbygge et fredeligt forhold til dem. Da man mister kontakten med stationen, bliver du, en rekognosceringsspecialist, sendt afsted for at afdække, hvad der er sket.

The Station
The StationThe StationThe StationThe Station

På trods af det lovende oplæg tyer The Station dog til at dykke ned i alskens sideplot, hvor det havde været langt mere interessant at fokusere på hovedhistorien om besætningens mission. Det lille hold af indieudviklere, der indtil videre kun har skabt The Station sammen, har sikkert tænkt, at de forskellige sidehistorier vil give den samlede fortælling mere substans. Resultatet bliver dog det omvendte. At vi skal have baggrundshistorier til hver af karakterne, gør dem hverken mere spændende eller afrundede. Med The Stations forholdsvist korte spilletid på to til tre timer, er der simpelthen ikke plads til så mange svinkærinder. Når vi eksempelvis skal dykke ned i det ene besætningsmedlems kamp med at leve op til sin berømte fars bedrifter, er det ikke bare unødvendigt, men i sidste ende også det, der gør The Station til en forglemmelig oplevelse. De små sidehistorier fungerer dog okay, når der er tale om efterladte spor af kommunikation mellem rumstationens besætningsmedlemmer. For relationerne mellem de tre giver fortælling lidt liv og humor.

The Station er sparsom i sin historiefortælling, hvilket er til dets klare fordel. Der er masser af mellemrum imellem de informationer, som er blevet efterladt rundt omkring på rumstationen. I disse mellemrum kan spilleren selv skabe historien. Desværre er det som sagt bare alt for ofte de uinteressante historier, der bliver grebet fat i. Måden, hvorpå de forskellige dele af historien bliver givet til spilleren, flugter ellers langt hen ad vejen fint med spillets narrativ. En længere spilletid kunne måske have givet plads til de små sidehistorier, men jeg synes, at spilletiden er til spillets fordel - og kunne sagtens fungere, hvis udviklerne havde besluttet sig for at fokusere mere på hovedfortællingen.

The Station