Devil May Cry HD Collection

Devil May Cry HD Collection (PS4 & Xbox One)

Djævlene græder endnu engang, men der er langt mellem glædestårerne. Søren anmelder den seneste Devil May Cry-samling.

Devil May Cry... HD collection, hvisker en feminin stemme sensuelt, efter jeg har tændt min PlayStation 4 og åbnet for selvsamme spilsamling. Jeg glæder mig, jeg har aldrig spillet et spil i Devil May Cry-serien, og denne genudgivelse synes en helt fantastisk mulighed for netop nye spillere som mig at opleve Dantes virke og verden. Bevares, jeg ved da nogenlunde hvad serien omhandler - det er jo nærmest en umulighed at undgå for folk der er født i 1990 - men jeg har aldrig haft det i hånden i selv. Det skal blive en løgn fra dags dato! Kronologisk tilgår jeg min gennemspilning, så jeg ikke blot kan få en forståelse for seriens fortælling men også de tekniske fiduser der nu engang er anvendt til denne restaurering. På samme måde vil anmeldelsen her (kort) genspejle min spiloplevelse, med fokus på det tekniske fordi, helt ærligt, der er allerede blevet skrevet 7000 anmeldelser om hvad Devil May Cry er for en størrelse, og der er ingen grund til gentagelser.

NeoBards Entertainment har stået for denne omgang af genudgivelsen, og efter lidt forskning synes det at dette er deres største projekt til dato. Nyt studie, store ambitioner, det er til at respektere. Men at have knap et år på bagen er måske en anelse for kort tid for sådan et forehavende her. Der viser i hvert allerede advarselstegn i det første spil i samlingen. Dante bevæger sig i staccato bevægelser, og styringen føles tung og modvillig - det var allermest tydeligt i banen med skibet, der skiftede mellem vandring og svømning. Research foreslog at dette ikke så ud til at være tilfældet med genudgivelsen til PlayStation 3, hvilket er ærgerligt. Der bliver også hoppet mellem 16:9 og 4:3 format, hvilket jeg blev rundtosset af at kigge på. Kønt var det heller ikke.

Devil May Cry HD Collection
Devil May Cry HD CollectionDevil May Cry HD Collection

Umiddelbart havde jeg ikke nogen tællerfunktion til rådighed, så om hele bunken bliver afviklet i 60 FPS er jeg ikke klar over - i 1'eren var nogle filmsekvenser i hvert fald ikke deropad. Dog er spiloplevelsen af hele samlingen meget flydende, specielt i fortsættelsen og det tredje spil i rækken, så gennemgående 60 FPS er højst sandsynligt tilfældet. I forhold til 2'eren, fik jeg til gengæld ufattelig svært ved at bruge lang tid ad gangen sammen med Dante og Lucia i denne glatte udgave, i det den grafiske side var så overeksponeret at det simpelthen brændte i mine øjne. Det var ulideligt at kigge på, og koblet sammen med billedformatet stadig sprang frem og tilbage mellem menuer, filmsekvenser og reel gameplay, var det en opskrift grænsende til visuelt kaos. Det var ikke uspilleligt, men bestemt et spil der skulle tages i mindre bidder. Samtidig med at fortsættelsen også er væsentlig mere simplificeret, og væsentlig nemmere end det originale spil, var der massevis af kampe og scenarieskift hurtigt på række, der gjorde, at det blev meget udmattende, meget hurtigt.

Heldigvis var det ikke tilfældet med 3'eren, der ikke blot kørte flydende men også var til at glo på i en rum tid. Her er det (næsten) lykkes NeoBards at få samlet hele skuden under et billedformat. Ligeledes i 3'eren synes styringen også endelig at være i vinkel. Det er dog ikke en selvfølge at det skulle være nemmere med det senest udgivet spil, i det alle tre jo originalt er udgivet til PlayStation 2. Apropos ting der ikke er en selvfølge, vil jeg notere, at der absolut ingen ventetid er i nogen af spillene. Du når dårligt at opfatte, at der loades før det næste område er klar. Dette er gennemgående for alle tre spil, hvilket er et sundt plaster på såret efter det noget rodet gemyt denne HD-restaurering har været.

Devil May Cry HD Collection

I det hele taget virker Devil May Cray HD Collection dog stadig som en temmelig doven omgang. Tilgængeligheden er rar, både for trofaste fans men ligeså for nye spillere som jeg selv, og den omgående adgang spillene har, i gameplayet og i den ikkeeksisterende ventetid, gør det tiltalende at sætte sig ned med samlingen. Men jeg forstår at meget ikke er ændret siden PlayStation 3 genudgivelsen, både hvad angår fordele, ulemper, fejl og mangler. Derudover er der virkelig ikke arbejdet på det grafiske udtryk. Her tænker jeg formatforhold, billedskarphed og grafisk sammenhæng mellem de nye menuer og de gamle. Det virker ærligt talt som om NeoBards har sprunget over hvor gærdet var lavest.

Hvormed man så kan spørge sig selv om endnu en genudgivelse af de tre første spil omhandlende Spardas søn overhovedet var ønsket, eller blot endnu en økonomisk idé. Bevares, der skal da penge i kassen, men disse penge ville kunne formere sig trefoldigt hvis produktet også var i orden. Kvalitet skaber kvantitet, ikke omvendt. NeoBards virker som et ærligt, ambitiøst studie (der tilsyneladende har masser af mindre og større projekter i gang samtidig), men denne spilsamling giver mig virkelig ikke et godt indtryk af dem. Øv.

04 Gamereactor Danmark
4 / 10
+