Turok Remastered

Vi anmelder Turok og Turok 2: Seeds of Evil på Xbox One

Genudgivelser af ældre spil er det nye sort, og Sebastian har taget endnu en tur igennem to finpudsede Turok-spil.

Genudgivelser af spil fra fortiden er mere reglen end undtagelsen i disse dage. I den forbindelse har jeg oplevet fantastiske gensyn af vidunderlige spiltitler, men desværre også tilsvarende modsatrettede skuffelser i flere tilfælde. Nogle spiltitler er bedst som et fjernt minde fra barndommen, hvor nostalgiske stunder på værelset efter skoletid skal være seneste livstegn. Det er derfor med en sund skepsis, at jeg siger goddag igen til dinosaur-jægeren Turok her 21 år efter udgivelsen af hans første eventyr på Nintendo 64. Dinosaurerne er nu blevet støvet af, og titlerne "Turok: Dinosaur hunter" og "Turok 2: Seeds of Evil" er udgivet til Xbox One og PC.

Der går ikke mange minutter efter jeg har startet Turok-spillene op før minderne om de mange timers underholdning i sen 90-erne begynder at boble frem. Det hele føles fantastisk velkendt, og ret hurtigt står det klart, at styringen er knivskarp, og helt på niveau med moderne titler. Hop, svøm klatre! Afsted over stepperne går det i jagten på nøgler og andre gode sager. Våbenarsenalet er centreret omkring de helt klassiske pistoler, haglgeværer og buer. Særligt det sidste er en central del af vores helts våbenskab.

Turok Remastered
Turok RemasteredTurok Remastered

De mange genudgivelser af diverse spil fra arkiverne vækker altid en mistro i mig, som tit efterfølges af et par spørgsmål omkring målgruppen. Jeg har selv et forhold til disse spil fra fortiden, hvilket i den grad farver mit indtryk, og jeg er næsten forventeligt helt solgt efter en time i selskab med Turok. De spil her holder stadig, også selvom de tydeligvis ligner noget fra en anden tidsalder. Men ville samme iver kunne mobiliseres hos en helt nye spiller, som intet forhold havde til de gamle spil? Jeg er nok tilbøjelig til at tænke nej. Set med sådanne briller, så har vi her at gøre med et par førstepersonsskydespil, som ligner noget der er skabt i Minecraft. Så medmindre man har en spilarkæologisk fetish, så tror jeg ikke man vil finde mange nye spillere med samme boblende glæde ved at fyre et par pile i snudeskaftet på en dinosaur.

Enten er mine spilevner famlet med årene eller også var spil bare sværere dengang. Særligt det første Turok-spil bliver hurtigt udfordrende. En af tingene bag det er et helt old-school gem-system, hvor man i modsætning til i vore dage skal gå langt efter checkpoints og muligheder for at gemme. Dette bliver lidt bedre i Turok 2: Seeds of Evil, da man udstyres med friheden til selv at gemme efter behov. Men kravene til spilleren er mere massive her end i mange nutidige titler. Jeg måtte eksempelvis hele tre gange igennem den første bane i Turok 2, før jeg havde befriet nok børn, og fundet nok stumper til at jeg kunne låse op for bane nummer to. Det er der vist ikke mange moderne spil der tør byde sine kunder.

Turok Remastered
Turok RemasteredTurok RemasteredTurok Remastered