Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Colin McRae Rally 2005

Colin McRae Rally 2005

Colin McRae 2005 skrider en smule for langt ud i svinget i denne omgang. Henrik er ikke helt tilfreds med resultatet.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Hvis du er helt vild med platformspil og kun har penge til én titel, så står du unægteligt i et seriøst dilemma. Skulle du investere i Jak 3 eller Ratchet and Clank 3 - eller for den sags skyld Sly 2? Det er et svært valg. Ind til for kort tid siden ville jeg pure have nægtet, at rallyfans kunne stå i et lignende dilemma, for Evolution Studios WRC-serie er solid, velfungerende og umådelig smuk. Umiddelbart en klar vinder. Da jeg først satte Colin McRae 2005 i maskinen, tog jeg mig til hovedet. Min Subaru Impreza føles jo som en lastbil med lastrummet fuld af julebrygsfustager.

Selv om man ofte bør have tillid til sin intuition, skal man ikke glemme, at førstegangsindtryk kan være en illusorisk størrelse, og det gælder mit første møde med den fartglade skottes "egen" spilserie. CM 2005 er en god rallyoplevelse, som godt nok har en knap så fintfølende styring som WRC, men samtidig en mere afbalanceret - og set med nogle spilleres øjne mere realistisk - bilfysik. Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, hvad der er realistisk, og hvad der ikke er. Det ville være lettere dumdristigt af én, der hverken har bil eller kørekort, men som inkarneret gamer foretrækker jeg trods alt WRC-seriens styring, som giver mere albuerum, men det er dybest set et spørgsmål om smag og behag.

CM2005 er og bliver en rallysimulator, så arkadefolket må nok gå andre steder hen for at få stillet deres racersult. Bilfysikken fungerer godt, selv om der ikke synes at være pillet synderligt meget ved den siden sidste års udgivelse. Spillet giver ikke ligeså store udslag på realismebarometret som Gran Turismos - også når vi taler GT’s rallydel - men når du drøner hen over grus, asfalt, sne og is og mærker, hvordan bilen reagerer på de forskellige underlag, så er du ikke i tvivl om, at realismen er i højsædet. Den seneste McRae indeholder mere end 30 biler, som føles meget forskellige. Bilernes vægt, karosseriform, hjultræk og hestekræfter har stor indflydelse på accelerationshastighed og manøvredygtighed. Det er derfor ikke ligegyldigt, hvilken bil du vælger at køre træslalom i. Forskellene er naturligvis mest fremtrædende, når du skifter mellem de enkelte bilklasser. Der er eksempelvis mærkbar forskel på at styre en to- og en firhjulstrukket rallyslæde. Biludvalget er spraglet og omfattende. Der er klassiske rallybiler, terrængående offroadere og de egentlige 4WD-rallybiler. Det er dog ærgerligt, at man skal låse mange af bilerne op i spillets careermode, før man kan sætte sig bag rattet.

Da Codemasters ikke har den officielle rallylicens, er alle banerne fiktive. Det betyder naturligt nok, at de tyrkiske grusveje og de nye biler i WRC ikke har fundet vej til Colin McRae. Det vil de færreste tillægge særlig meget betydning, og Codemasters har gjort et godt stykke arbejde med at designe de fiktive baner, hvorfor kun rendyrkede rallyentusiaster vil anse dette for at være en mangel.

Blandt den lille hånd fornyelser finder vi careermode, som ikke er helt ulig Gran Turismos GT-mode. Du starter ud med en VW Polo og skal kæmpe dig vej til rallyhimlen. Du kører ikke hele rallyer, men eksempelvis én etape i Finland, den næste i Grækenland for til sidst at slutte af i Sverige. Det kræver dog, at du er lidt af en virtuel Colin McRae, for du kommer ikke sovende til sejr. Ingen af CM2005s spilmodes byder på nemme baner, men i careermoden bliver du stillet over for de største udfordringer. I mine øjne er careermoden temmelig tung og uden større armbevægelser. Du kører, låser op for biler og får point. Du kan rundt regnet opleve det samme i championshipmode og ender formentlig med at piske dig selv gennem careerræset bare for at få adgang til de låste biler.

Dette er en annonce:

Colin McRae 2005 er det oplagte valg for folk, der har en svaghed for rallysporten. Bilfysikken er god, der er en lang række biler, masser af afvekslende baner og en dyb championshipmode. Til gengæld fik den nye careermode ikke denne anmelder op af stolen, og selv om de nye kameraeffekter, en onlinemode og dalende blade fra træer, du har været i ufrivillig nærkontakt med, puster ekstra livskraft i den aldrende serie, så mangler CM2005 lige det ekstra, der for alvor kan retfærdiggøre udgivelsen.

Colin McRae Rally 2005
Colin McRae Rally 2005
Colin McRae Rally 2005
Dette er en annonce:
Colin McRae Rally 2005
Colin McRae Rally 2005
Colin McRae Rally 2005
Colin McRae Rally 2005
Dette er en annonce:
Colin McRae Rally 2005
Colin McRae Rally 2005
07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Et flot biludvalg og stadig den rigtige bilfysik.
-
Careermoden kan virke som nytteløst tidsfordriv.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

0
Colin McRae Rally 2005Score

Colin McRae Rally 2005

ANMELDELSE. Skrevet af Henrik Bach

Colin McRae 2005 skrider en smule for langt ud i svinget i denne omgang. Henrik er ikke helt tilfreds med resultatet.

0
Colin McRae Rally 5Score

Colin McRae Rally 5

ANMELDELSE. Skrevet af Alan Vittarp Rasmussen

Codemasters sætter vognen i næste gear. Alan Vittarp Rasmussen har givet den gas i mudder og grus for at vinde mesterskabet.



Indlæser mere indhold