Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

Masters of Anima

Masters of Anima

Anders har kigget nærmere på dette nye isometriske spil fra Passtech Games - og han er mildest talt udkørt oven på oplevelsen.

TwitterRedditGoogle-Plus

Jeg gider det ikke mere. Jeg er færdig med at blive maltrakteret af gigantiske Golems og se mine små væsener blive blæst til atomer i tilsyneladende uovervindelig kamp. Men så ser jeg lyset for enden af tunnelen. Hvad nu hvis jeg satsede mere på at supercharge mine bueskytter end på nærkamp? Det virker! Kæmpen er nedlagt! Nej... Nej! En ny og anderledes kæmpe klatrer op ad jorden, og denne kræver en helt anden strategi. Kampen trækker ud, og er egentlig ikke rigtig sjov mere. Jeg ved at jeg om lidt bliver destrueret af bizarre rødglødende cirkler, som på sadistisk vis straffer langsomme spillere. Det virker umuligt, og jeg smider joystick'et fra mig. "Sådan et lortespil" tænker jeg, velvidende at jeg nok skal prøve igen senere.

Sådan er min frustration efter at have spillet Masters of Anima, og den kommer hver eneste gang jeg starter dette enerverende spil. Mens Passtech Games egentlig har en masse spændende koncepter i ærmet med dette Pikmin-lignende singleplayer-spil, så er det frustrerende gameplay et stort problem. Men lad os se på resten, og så kan vi hver især filosofere over, om alle de gode ting er tilstrækkelige til at veje op for det frustrerende gameplay.

Lad os starte med at se på, hvad det i det hele taget er, jeg taler om. Masters of Anima er et lettere obskurt kryds mellem action-rollespil og letvægts-RTS, i stil med Pikmin og Overlord, dvs. du styrer en masse minions. Dette giver mening i spillets univers fordi du er en såkaldt Shaper ved navn Otto, som med en tryllestav kan forme Guardians gennem brug af Anima - en slags livskilde. Din forlovede Ana er blevet hugget af en slem gut ved navn Zahr, som samtidig vil ødelægge verden. Han har mystiske kræfter til sin rådighed, deriblandt Golems, som er din primære fjende.

Vi har hermed også fået etableret, at Masters of Anima ikke satser på at have en prisvindende historie. Heldigvis tager spillet ikke sig selv så alvorligt, og har generelt en hyggelig stemning, der går hånd i hånd med en veldefineret visuel side.

Masters of Anima
Masters of AnimaMasters of AnimaMasters of AnimaMasters of Anima

Med truslen om verdens ødelæggelse hængende over hovedet er det op til dig at kæmpe gennem verdenen kaldet Spark - fra ørken til isdækkede bjerge, for at redde Ana og universet. Til dette skal du bruge Guardians i alle deres former, som du låser op for efterhånden som spillet skrider frem. Disse, vistnok op til 100, Guardians kan enten bruges til nærkamp, bueskydning, til at "stjæle" Anima fra Golems, eller mange andre strategiske handlinger.

Ens primære beskæftigelse er at dræbe golems eller blive dræbt af dem. Mellem disse typisk ret intense kampe er der små platform-agtige opgaver rundt om i banerne, hvor man skal bruge Guardians til at rykke på ting, eller endda animere store "hvilende" Golems, som du kan styre. Disse events er behagelige afbræk fra de intense kampe, men det havde egentlig været rart med lidt mere afveksling, da kampene er ret så drænende som de er nu.

Dette bringer os til hovedattraktionen, og hovedsynderen: kampene. I sin essens handler kampene om at administrere både dig selv og dine skabninger i realtid. Man skal sørge for at Golem-angrebene ikke udraderer hele ens hold af bueskytter, eksempelvis. Man skal også sørge for at producere nye Guardians hvis man løber tør for en særlig slags. Dette koster Anima, som man får fra både visse Guardians men også forskellige steder på banen. Denne Anima kan samtidig også bruges til at aktivere ens Guardians' specialangreb, som er unikt for hver type. Dette kan give Otto liv, sende en dødelig omgang pile efter modstanderen, eller meget andet.

Masters of Anima
Masters of Anima
Masters of Anima