Dead or Alive 4

Dead or Alive 4

Team Ninja viser storform med udgivelsen af seriens fjerde kapitel. Jesper har banket sig gennem hele herligheden og fortæller alt.

De tætsiddende, stoffattige dragter kæmper for at holde sammen på alle herlighederne, mens de to kvindelige krigere dansende bevæger sig i ring omkring hinanden. Den underskønne natur med enorme, brusende vandfald og træer så grønne, at de får Hulk til at ligne en umoden tomat, fremhæver de to amazoners yndige træk. Det siges, at skønhed dræber - og aldrig har de haft mere ret. Et par sekunder senere er det hele overstået og den ene af de langhårede skønheder ligger som et livløst kadaver på den uspolerede skovbund. Sejr er i sandhed en smuk ting.

Team Ninjas barmfagre hær af kvindelige krigere har som enhver anden form for underholdning, der leger lidt for meget med mandens indre dæmoner, skabt splid i befolkningen: er det smukt eller bare en smule perverst? Og er det hele ikke bare en gang overfladisk kvindelig mudderbrydning, bare uden alt det tildækkende mudder? Ak ja, man skal gå så evigt meget igennem for skønheden, men det har heldigvis ikke stoppet de japanske kunstnere, der nu på fjerde runde har leveret seriens hidtil bedste og mest fuldendte udgave, der er alt andet end overfladisk. Med et større arsenal af krigere end nogensinde, har Team Ninja blandt andet tilføjet danseglade La Mariposa, der med sine rytmiske angreb, gør kampene til en sand opvisning, mens den nye knægt Eliot leverer mere forfinede og hårde angreb.

I Dead Or Alive 4 har Team Ninja tydeligvis hentet inspiration fra holdets roste, men yderst svære Ninja Gaiden. Tempoet er skruet en tand op, gameplayet er gjort langt mere offensivt og modstanderne har fået en ordentlig intelligensindsprøjtning. Dead Or Alive 4 kan være et barskt bekendtskab, og selv for en rutineret spiller som jeg selv, kom mine lovpriste kampteknikker til kort, da jeg først indtrådte i arenaen. Før jeg overhovedet nåede at få sat et spark ind, rev modstanderen mig omkuld og kastede min stakkels karakter rundt i banen, indtil den pacificerede krop var tømt for alt liv. Heldigvis er hævnen så ufattelig sød, og efter et par runder fik jeg endelig snoet det nye system om mine fingre, og jeg kunne atter opbygge min status som ubestridt mester - sådan da.

Det er egentlig en mærkværdig kombination, for selvom Dead Or Alive 4 føles så radikalt anderledes, så er man aldrig i tvivl om, hvad det egentlig er man sidder og spiller. Der er naturligvis mange bevarede elementer i kampsystemet, som den rutinerede DOA spiller hurtigt vil opdage, men genkendelighedens største ære, eller vanære, tildeles sandsynligvis spillets grafiske præsentation - eller manglen herpå. Misforstå mig endelig ikke; Dead Or Alive 4 er som samtlige dets forgængere et æstetisk vidunder, den ene bane mere prangende end den anden og kampscener så flotte, at de snildt kunne erstatte den ægte vare. Dog er der ikke sket kvantespring i forhold til seriens Xbox-udskejelser, og selvom dette delvist skyldes seriens anime-agtige stil, så kunne Team Ninja sagtens have kørt grafikken op på et endnu højere niveau, uden 360’eren ville fælde en dråbe sved.

Men hvor krigerne og omgivelserne ser ud som sidst, så har udviklerens animatorer skruet bissen på og leveret et overvældende antal prægtige og dødsensfarlige angreb, der for alvor puster liv i Lolita-dukkerne. I kombination med det nyfundne gameplay, ligner kampene altid punktligt koreograferede scener fra alskens actionfilm, og jeg kan næppe tælle på en hånd alle de gange, hvor jeg og min modstander i vores kampiver graciøst har strejfet hinanden i diverse akrobatiske manøvrer. Spillets fremragende counter-system, der er gjort endnu mere udfordrende og sværere at udføre med det opskruede tempo, gør enhver stilstand utænkelig, og når man overværer nogle af de mest rutinerede krigere på Xbox Live, er det virkelig som at se Bruce Lee genfødt.

Og det er her spillet virkelig begynder at skinne. Selvom Team Ninja allerede indførte et yderst underholdende online-element med Dead Or Alive: Ultimate på Xbox, så har de nu taget skridtet videre til næste generation og tilbyder multiplayer-muligheder aldrig set før i et kampspil. Lobbysystemet er, trods sin ekstremt japanske og til tider lidt for absurde stil, et fortræffeligt nyt element, hvor op til fjorten personer kan rende rundt og se på, mens to krigere kæmper på rummets tosseskærm. Udover en overvældende mængde af opsætninger for kampene, så er onlinedelen ligeledes beriget af et ganske underholdende indtjeningssystem, hvor man eksempelvis kan købe nye kostumer til sine mange krigere eller nye såkaldte avatars, som er de små komiske figurer, der repræsenterer én i lobbyen.

Det er bestemt også en tiltrængt tilføjelse, da man næppe kan sige Dead Or Alive 4’s spilletid er forøget på singleplayerfronten. Her tænker jeg specifikt på den parodi af en historiedel, som serien altid har indeholdt. Selvom kampspil sjældent er kendt for at have en historie med dybde og relevans, så er det bestemt ingen undskyldning for ikke at inkludere en, og efter at have gennemført delen med samtlige karakterer, er jeg stadig ikke sikker på, hvad det egentlig går ud på. Og det hjælper bestemt ikke, at den afsluttende computeranimerede film oftest omhandler noget fuldstændig irrelevant og forsøger at pirre hormonerne med slagtøserne i mindre påklædt tilstand.

Alligevel har Team Ninja foretaget et par små ændringer, der atter forbedrer spiloplevelsen bare en smule, og det kan man jo ikke rigtig klage over. Samtidig er der traditionen tro rigeligt at åbne op for, ikke mindst en bred vifte af karakterer inklusiv den kvindelige Spartan fra Halo-universet, og så er der naturligvis kostumer en masse til alle de forfængelige krigere.

Dead Or Alive 4 skulle oprindeligt have fulgt Microsofts nye konsol i hånden ved lanceringen, men at de japanske kreatører besluttede sig for at udskyde spillet et par måneder, kan jeg næppe klandre dem for. Team Ninja har med en række opstramninger og lækre tilføjelser sammenstøbt seriens hidtil bedste spil, der sagtens kan måle sig med genrens andre mastodonter. Det ligner muligvis ikke et næste-generations spil i alle henseender, men de lynhurtige og adrenalinpumpede kampe får Jet Li og alskens andre kampsportsspecialister til at ligne et par tonstunge sværvægtsboksere.

Det store udvalg af smidige krigere er bedre sammensat end nogensinde før, og selvom man stadig godt kan få for meget af holdets evige brystfiksering, så kan man ikke benægte øjets betagelse af de krigsgale sirener. Dette er kampsportsgenrens ukronede skønhedsdronning, der snildt kan omforme sin ynde til dødelig akrobatik.

Dead or Alive 4
Dead or Alive 4
Dead or Alive 4