Captain Toad: Treasure Tracker

Captain Toad: Treasure Tracker

Nintendo fortsætter med at genudgive Wii U-spil på Switch, og Captain Toad er blandt de spil der fortjener en chance til.

Noget tyder på, at Nintendo for alvor har i sinde at malke det gamle Wii U-bibliotek af stærke førstepartstitler nu på Nintendo Switch, og det er let at se hvorfor. Den tidligere konsol var spækket med kvalitetsspil, der kun blev oplevet af en brøkdel af det publikum Switch-konsollen står til at samle, så hvorfor ikke genintroducere dem? Nogle af disse har været oplagt, såsom Mario Kart 8 Deluxe og Donkey Kong Country: Tropical Freeze, og andre venter vi stadig på, som Super Mario 3D Land og Pikmin 3.

Den noble lille Captain Toad, der fik sit eget spil i form af Captain Toad: Treasure Tracker tilbage i 2014 er en af de mindre kendte af Wii U-konsollens ellers nær ikoniske førstepartsudvalg, men det kræver ikke meget for at indse, at spillet passer perfekt på en håndholdt (eller hybrid om man vil) som Switch. Banerne er små, meget små, og er designet til små, hurtige spiloplevelser der giver et smil på læben, men kun i korte doser. Tilgængelighed, alsidighed er spillets identitet.

Captain Toad: Treasure Tracker
Captain Toad: Treasure TrackerCaptain Toad: Treasure TrackerCaptain Toad: Treasure Tracker

Og nu kommer den lille fyr til Switch, og også 3DS, og det sker i selskab med nyt, spændende indhold taget fra Super Mario Odyssey og dag lidt overfladisk co-op. Med andre ord er det "business as usual" for Nintendos Wii U/Switch-strategi, og det gør nu ikke så meget, for netop Toad fortjener det ekstra blikfang, den chance til.

Skulle du ikke have læst vores originale anmeldelse, og have prøvet Captain Toad tilbage i 2014, så bare rolig - selvom Nintendo bryster sig med at deres spil kan nydes af alle, så er det ikke altid helt tilfældet. Captain Toad: Treasure Tracker kan derimod, virkelig, nydes af enhver. Hver eneste bane består af et lille brudstykke af en verden, hvoraf du som spiller ser dette brudstykke fra en bestemt vinkel. Det er muligt at manipulere perspektivet af dette stykke landmasse ved at rotere kameraet, og derigennem afsløres der nye veje for Toad, og nye hemmeligheder at finde. Se hele banen som et slags puslespil, hvoraf selve rotationen sker samtidig med at du bevæger Toad, for at kunne guide ham det rigtige sted hen på det rigtige tidspunkt.

Captain Toad: Treasure Tracker

Hver eneste af disse baner byder på mønter af samle, tre gemte diamanter at finde, milde platforming-sektioner og hvad der nærmest er overdrevet af kalde "konflikter". Toad er tilforladeligt simpelt, om ikke andet det første lange stykke tid, og selvom han ofte støder på det traditionelle udvalg af Shy Guys, Koopa Troopaer og Bullet Bills, så er det at overkomme for det meste let som en leg. De fjender der florerer i hver bane skal snarere ses som brikker i et puslespil, og ved at gå de rigtige steder hen på de rigtige tidspunkter, så er de sjældent en direkte trussel. Det lyder banalt, og det er det på sin vis også, mest også fordi Toad ikke som sådan har nogle evner til at have en større indflydelse på banen, udover at kunne trække i håndtag og samle mønter.

Men som i alle Nintendos spil, så trives den menneskelige psyke under begrænsning, og netop det ikke at have et større udvalg af mekanikker gør at man slet og ret hygger sig mere med hver enkelt bane. Det er noget nær rekreationelt sammenlignet med nogle af de mere hårdkogte Nintendo-oplevelser vi ellers har fået serveret for nylig, et roligt afbræk hvor Toad lunter lunt afsted (Nissebanden-reference i juni måned? Ja!).

Captain Toad: Treasure Tracker
Captain Toad: Treasure Tracker