Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

Harvest Moon: Light of Hope

Harvest Moon: Light of Hope

Gården er blevet bygget op, og de lokale indbyggere har fået hjælp. Det har været en beroligende, og til tider kedelig oplevelse.

TwitterRedditGoogle-Plus

Harvest Moon er en spilserie, du sikkert allerede har hørt om. Serien har nu også rundet de 20 år, da man første gang hilste på den tilbage på SNES i 1996. I enkelte tilfælde har serien gået under navnet Story of Seasons, men nu er den oprindelige titel tilbage, men desværre er alt ikke som det skal være.

Som så mange andre spil starter Harvest Moon: Light of Hope med, at du laver en figur. Eller "laver" er måske så meget sagt, da du i højere grad vælger dit køn og din fødselsdag (hvad end det betyder for spillet). Men jeg trykker start og bliver sendt ud i verdenen, hvor jeg med det samme blive slået med en følelse af, at dette hører bedre hjemme på mobilen. Jeg plejer ikke at gå højt op i grafikken, men for et spil der oprindeligt udkom på PC, kan man forvente lidt mere. Heldigvis er det næste der slår mig, at musikken er helt rar. Blide toner får mig med det samme til at placere mig lidt bedre i sofaen, og gå i gang.

Harvest Moon: Light of Hope

Jeg befinder mig på en båd. Uheldig som vores mandlige/kvindelige hovedperson er, så bliver man ramt af en orkan og finder sig selv på stranden af en lille havneby. En havneby der ligger i ruiner efter orkanen, men heldigvis er man god til at bruge hænderne, og uden videre omtanke, gik jeg i gang med at fiske, hukke træer og generelt bare hjælpe med at bygge byen op. Uden videre omtanke virker også som en meget passende måde at beskrive hvordan historien er blevet skabt. Egentlig handler det bare om at hjælpe folk, hvilket vel er et dejligt altruistisk tema, men ikke videre sindsoprivende. Du får opgaver af indbyggerne, og til at løse de opgaver skal du ofte samle materialer, og sådan fortsætter historien i alt sin hyggelige intetsigenhed.

Heldigvis er der andre sider til Harvest Moon: Light of Hope end bare en kedelig historie. Der er også alle de aspekter som gør spillet til et, ja, Harvest Moon-spil. Man kan drive sin egen gård, hvilket der bare er noget tilfredsstillende og beroligende ved. Her kan man få dyr der går rundt, man kan plante diverse grønne træner og se dem vokse sig store og generelt bare bygge det man føler vil klæde sin ejendom. Dagene går og nogle gange er der festivaller, du kan endda møde en anden person i byen og blive gift og leve lykkeligt til jeres dagens ende... eller i hvert fald til du slukker og går videre til et nyt spil.

Det kræver dog også en vis mængde vedligeholdelse at have sin egen gård. Der skal vandes planter, dyrene skal have mad og det ødelagte skal repareres. Hele denne proces er en smule forenklet i Light of Hope; du skal stadig selv hente frø og vand i kanden, men alle dine materialer er konstant på dig, så du ikke hele tiden skal tilbage til huset, hver gang du skal skifte redskab. Du kan også få hjælp af en ven, hvis I ønsker at passe gården sammen. Udvikleren Natsume har også planer om at udgive en 4-spiller DLC, men indtil den udkommer, må man "nøjes" med at spille alene eller med en enkelt ven.

Harvest Moon: Light of Hope

I sidste ende er det de lidt mere frie dele af Harvest Moon: Light of Hope der fungerer bedst. Når du selv bestemmer, hvad du skal lave og ikke hovedløst får af vide af indbyggerne, hvad du skal hjælpe dem med. Det er samtidig også et aspekt af spillet, der kun formåede at holde min interesse i et begrænse omfang. Ja, det er dejligt at bygge sin egen gård op fra bunden, men når det allerede er blevet gjort bedre i andre spil (Stardew Valley), er det svært at se hvordan Light of Hope fortjener en plads i dit spilbibliotek.

6 / 10
+
Sjovt at passe sin gård, mere brugervenlige funktioner, fint lydspor, multiplayer.