Hand of Fate 2

Hand of Fate 2

Defiant Development forsøger at spille mange kort på én gang, men når de kan lægge dem så selvsikkert, er det svært ikke a beundre resultatet.

At fortælle med én sætning hvad Hand of Fate 2 går ud på, er en svær opgave. Spillet vil gerne være mange ting på én gang, og når et spil vil det, ender det også med at kunne det hele, uden at mestre et eneste element. Hand of Fate 2 er et fantasy kort-spil, der også indeholder aktion og RPG-elementer. Og for at være hel ærlig, så opnår spillet det hele uden noget aspekt halter bagefter.

Du tager rollen som en helt, der er på en ædel mission. Så langt, så klassisk. Der er 22 missioner på bordet, og langsomt med at du klarer dem, bevæger du dig også tættere på den sidste afgørende kamp. I begyndelsen får den en samling tilfældige kort, men i takt med at du bevæger dig videre, får du nye kræfter og nye kort at lege med.

Kampene er grundlæggende ret simple, men misforstå ikke den detalje som negativ. Sammen med en partner ved din side, nogle gange en hel samling af venlige soldater, skal du besejre fjender som skeletter, tyve og trolde. Du kan parere og angribe, hvilket modstanderne også er i stand til, og gennem nogle gode ikoner over deres hoveder (Batman: Arkham Asylum-style), er det let at se hvornår de vil slå til. Hvis du lander nok angreb, kan du lade op til et speciel-angreb, der kan være virkelig tilfredsstillende at udføre - især med de lækre kill-animationer.

Når kampene udkæmpes, så kæmper I til døden. Enten din død eller dine modstandernes. Skulle du dø, vil missionen du er ude på blive fejlet, hvorfor dit valg af makker inden du sætter ud på missionen kan være valget mellem succes og nederlag. For det er en stor forskel de kan gøre; The Wanderer kan eksempelvis give dig en ekstra terning, hvis du mangler de sidste point for at lave et godt angreb. Samtidig vil hans hjælp også betyde, at han må sidde over de næste par omgange. Diverse medhjælpere har alle en evne, der gør sig godt i kampene, men den skal bruges på de korrekte tidspunkter, hvilket skaber en dybde i et kampsystem, der kan se overfladisk ud fra sidelinjen.

Hand of Fate 2
Hand of Fate 2Hand of Fate 2Hand of Fate 2

Der foregår så meget i spillet, at jeg konstant blev overrasket og underholdt af de skæve indslag. Ud over missioner og valg af medhjælper formåede jeg at konkurrere i terning-konkurrencer, lykkehjulet eller andre små minigames der gav gode præmier, når det lykkedes. De 22 missioner du kommer ud på er også af varieret kvalitet. Ofte handler det om at dræbe en boss, men inden du kommer frem til vedkommende, skal du måske beskytte en bonde, finde ud af hvem - ud af tre snigmordere - der har tænkt sig at begå et mord og meget mere.

Spillet indeholder dog en noget stejl læringskurve. Det er godt at vide, hvilket kort der er gode mod diverse modstandere før du tager de første skridt på missionen, hvorfor jeg oplevede mange tidlige dødsfald. Mens du går rundt på kortet, vil dine kæmpere også blive sultne, hvorefter livet langsomt forsvinder fra dem, hvis du ikke indtager noget mad. Læg oven i det tilfældige kampe og uvejr der virkelig kan straffe, og man sidder ofte tilbage med nogle dødsfald, der ikke føles helt så fair, som man kunne håbe. Jeg havde overlevet flere gode kampe, hvorefter jeg endte med at dø af sult lige før målstregen. Det var... skuffende, for et at bruge et mildt ord. Der skal unægtelig meget talent til for at besejre Hand of Fate 2, men der skal også en portion held til, og det er afhængigheden af sidste del, der holder dette spil tilbage fra storheden.

Hand of Fate 2 formår at spille sin hånd sikkert, selv om den prøver meget på én gang. Et mesterværk er det ikke, men for spilleren der er klar på at kæmpe sig videre fra et par tidlige dødsfald, er det svært ikke at beundre sammensmeltningen af forskellige genre. Så tag dit gå-på-mod under én arm og dit held i den anden, og en underholdende vej til sejren venter forude.

8 / 10
+
Historien, godt kampsystem, atmosfæren i spillet.