Vigor

Vigor

Sebastian har denne sommer brugt en uges tid i den norske ødemark med en riffel i den ene hånd, og en Xbox One med beta-adgang til spillet Vigor i den anden. Du kan læse hans feriehilsen her.

Noget er galt i Norge! Vi snakker ikke skattefri måneder, sær myseost eller uhyggelig mange oliemilliarder i havbunden, men derimod en næsten alt ødelæggende begivenhed, som har efterladt en bunke overlevende. Når sandheden skal frem, er det ikke kun her i det høje nord, at den er galt. Faktisk er hele verden som vi kender den forandret. Nogle overlevende har valgt at vandre mod nord, og jeg er blandt dem. Jeg er en outlander, hvilket intet har at gøre med dansk populærmusik eller andre elementer indenfor en vanlig comfort zone. I dette tilfælde er en outlander en gut, med slående lighed med en norsk fjeldvandrer - dog med den vigtige forskel, at jeg er bevæbnet til tænderne.

Livet her i det norske er barskt. Ressourcerne er knappe, og der er desværre andre fjeldnisser, som har besluttet sig til, at forsøge at holde hjerte og hjerne kørende i dette smukke landskab. Efter en kort tutorial smides jeg ind i et ganske fint gammelt hus. Min base - eller shelter, som dette halvluksuriøse tilholdssted kaldes, er nu mit udgangspunkt. Fred og ro. Her er mulighed for mange sysler, men ret hurtigt står det klart, at jeg må ud i terrænet og hente ressourcer. Heldet smiler så til mig, da jeg hurtigt finder et kort, som tilbyder at transportere mig ind i baner, hvor der er skønne ting at loote. Alt er sådan set fint endnu.

Vigor

Balladen kommer dog straks derefter. Allerede da jeg havde klikket på en af de to åbne destinationer på kortet, så ser jeg, at vi samler sammen til otte spillere. Illusionen om en fælles jagt- eller fisketur går hurtigt af fløjten, da jeg læser mig frem til, at vi skal kæmpe om ressourcerne. Ingen fællessang omkring bålet i udsigt. Gameren udenfor skærmen læner sig tilbage, og føler sig allerede på kendt terræn. Lad os så komme i gang med at spille en klon af PlayerUnknown's Battlegrounds! Men dette er dog på mange måder helt forkert, da spillet vil i en anden retning.

I modsætning til de vanlige Battle Royal-agtige spil, skal man ikke nødvendigvis slagte alt her. Banerne er udstyret med flere exit-punkter, hvor man kan forlade spillet efter lyst, og komme tilbage til det trygge hus. Alt hvad man har opsamlet ved at undersøge eksempelvis huse eller efterladte biler, får man med tilbage til ens shelter. Trygt og godt - og alle kan være med. Der er dog ugler i mosen! Hvis man dør inde på banen, for enden af en af de andre spillers projektilbane, så mister man alt det man har taget med på turen. Dette rejser allerede en del strategiske overvejelser. Ens shelter er sikret hele tiden, og alt man bringer tilbage dertil ejer man. Det kan være våben, kugler, konstruktionstegninger og meget meget mere. Det er derfor en strategisk overvejelse, hvordan man vil have ens load-out til den givne situation. Kampene på banerne bliver således et miks af folk, som spiller med forskellige strategier, og ikke nødvendigvis går efter at møde andre. Jeg lå flere gange og trykkede mig i græsset, mens jeg kunne se folk gå forbi - eller høre store skuddueller i det fjerne.

Vigor

For lige at skabe lidt mere spænding, så leveres der en pakke et sted på banen under spillet. Man behøver ikke vente på at det sker, hvis ens rygsæk allerede er fyldt med godt loot. Den er dog pakket med lækre ting, og er derfor attraktiv at få nallerne i. Endnu et element er, at der kommer radioaktive skyer. De er ligeså usunde, som de lyder. Alt i alt er der indsat jokere i denne ellers smukke grafiske oplevelse i Norge. Spillet afvikles i tredje-persons-perspektiv, og det grafiske er allerede her nu i betaudgaven rigtig flot. Skal man hidse sig lidt op over dele, så kunne det eksempelvis være, at dele af terrænet er noget dødt. Her henviser jeg til, at man eksempelvis ikke kan hoppe op på alt, og selv små ting foran en kan pludseligt spærre vejen. Det er små-fnidder, og noget jeg antager folkene hos Bohemia Interactive arbejder på, as we speak.

Vigor er noget så sjældent som et taktisk overlevelsesspil eksklusivt til Xbox One. Folkene bag er som nævnt Bohemia Interactive, som er bedst kendt for DayZ og Arma-spilserien. Slægtskabet med disse spil kan ses og mærkes - på den gode måde vel og bemærke. Udgivelsesdatoen er endnu ikke offentliggjort, men planen er at spillet går ud i en gratis version i 2019. Med den konstante brug for ressourcer, skal man ikke være en af Einsteins efterladte, for at se deres forretningsmodel ude i horisonten. Yes sir, der skal sikkert handles loot-kasser.

Alle de fine ressourcer kan bruges til at crafte en mængde forskellige ting ved værktøjsbænken i ens shelter. Finder man de rigtige tegninger inde på banerne, så kan man endda lave lækre våben og andre mere avancerede ting. Flere af disse goder krævede noget mere spilletid, end jeg lagde i spillet under denne leg med beta-versionen. Jeg spillede netop efter at finde flere ressourcer, gik ind på banerne uden våben, og sneg mig rundt efter loot. Når så rygsækken var fyldt, så drønede jeg mod en af udgangene. Det var faktisk ret udfordrende og samtidigt underholdende. Andre gange gik jeg ind bevæbnet til tænderne, og gik på jagt. Ikke efter hjorde og andre norske dyr - men derimod efter andre modspillere. Dette er yderst indbringende, hvis man er god nok.

Vigor

Spillet er som skrevet alene ude i en betaudgave nu. Er man med i Insider-programmet på Xbox One, kan man allerede nu spille med. Det er endnu ukendt hvornår det officielt kommer ud, men hvis man kigger i retning af DayZ og andet fra boheme-drengene, så kan man godt frygte, at de tager deres tid. Omvendt så kommer kronerne først på kontoen, når deres forretningsmodel udrulles, hvorfor man må antage, at de er under en vis form for pres. Show me the money!

Min uge i de norske fjelde har været rigtig underholdende. Jeg er ikke til Battle Royal-spil, da jeg typisk får den ene røvfuld efter den anden. I Vigor var jeg dog underholdt hele vejen - og min indre looter var mega-begejstret! Jeg er ret imponeret over det simple og samtidigt geniale ved spil-ideerne. Man skal ikke være det store innovative geni, for at tænke i retninger af fremtidige spiltyper, hvor vi får hold og meget andet godt. Selve basisdelen er en kanon platform, og den kan bære rigtig meget udbygning, hvor ideerne spredes ud i andre retninger. At i alt så vil jeg anbefale alle med en Xbox One og en billet til Insiderprogrammet om at prøve Vigor. Det er ekstremt underholdende og markant mere inkluderende end andre spil i genren af taktiske overlevelsesspil.