Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

State of Mind

State of Mind

Daedalic Entertainment leverer et anderledes science fiction-drama, og vi har bedt Andreas anmelde...

TwitterRedditGoogle-Plus

Fremtiden vil blive digitaliseret, eller det er ihvertfald scenariet Daedelic præsenterer os for i deres dystopiske thriller.

Historier om den dystopiske digitaliserede fremtid fyldt med robotter, en mørk regnfuld metropolis og alternative virkeligheder, er et efterhånden meget velkendt område at fortælle historier i. Om det er fra filmbranchens verden med Bladerunner, Terminator og The Matrix eller spil som Detroit: Become Human, Remember Me og Deus Ex, så har kreative sjæle altid været fascinerede af disse what if? dystre scenarier for fremtiden. Det næste skud på stammen, i denne overbefolkede kategori, er tyske Daedelic's nye State of Mind og formår det at sprøjte ny energi ind i genren eller er det hele bare blevet gjort bedre før?

Allerede under en snak med udviklerne i løbet af E3 2018 blev jeg nysgerrig overfor hvad det endelige produkt ville levere. Et element yderligere forstærket af, at mit interview blev afbrudt af en ivrig fan fra Capcom's PR-afdeling, der absolut måtte få et selfie med instruktøren og de andre hoveder bag spillet. Selvom spillet ikke havde ramt gaden endnu, påstod han det alligevel var hans absolutte favorit spil. Hvis spillet kunne have denne effekt på mennesker, så måtte det da være noget helt særligt.

State of Mind
State of MindState of MindState of MindState of Mind

State of Mind er et lineært adventure spil, hvorfor det er historien der bestemmer om det bærer eller brister. Historien åbnes med en montage af livet i Berlin anno 2048, der effektivt skal vise hvor forfærdelig en drejning samfundet har taget med store internationale konflikter, massive forskelle på forskellige befolkningsklasser og det stigende antal af androider i hverdagen. På samme tid ender hovedpersonen Richard Nolan i et biluheld og vågner kort tid efter op på lægens operationsbord. Det er meget tydeligt, allerede fra den indledende sekvens, at Daedelic vil fortælle to historier: Både som en klassisk thriller og samtidig en kommentar på vores samfund og hvor vi kunne bevæge os hen i fremtiden. Det er, igen, ikke nogen ny præmis for historiefortælling.

Efter sit møde med lægen kommer Richard hjem og opdager, at konen og hans barn er smuttet og deres husholderske androide fortæller ham, at det var sammen med en anden mand. State of Mind lægger hurtigt op til et klassisk mysterium som Richard skal opklare, imens han på samme tid har bøvl med sine minder som følge af biluheldet. Simultant følger vi også karakteren Adam i en utopisk version af Berlin, og hvordan denne version begynder at krakelere for ham. Daedelic introducerer et interessant plot og følger det også - for det meste - til døren med stor succes. Der er hele tiden små opdagelser og detaljer spilleren kan samle op fra start til slut, som giver Berlin liv og identitet.

Tilbage under E3 beskrev udviklerne spillets kerne med begrebet transhumanisme. Et koncept de forklarede som værende muligheden for at lagre sin egen bevidsthed på et stort digitalt cloud netværk. Skiftet mellem Richards dystopi og Adams utopi skulle derfor reflektere forskellen mellem den digitale og "rigtige" virkelighed. Hvordan Daedelic leger med denne idé i historien er spillets største styrke og viser en dedikation til spillets overordnede identitet og budskab.

State of Mind