Go Vacation

Go Vacation

Go Vacation har en overflod af indhold. Intet af det er virkelig godt, meget af det er virkelig dårligt.

Annonce

Go Vacaction udkom til Nintendo Wii i 2011 og gjorde det uden at vække megen opsigt. Måske fordi Wii-konsollen i forvejen havde rigtig mange minispil-samlinger, eller måske fordi Nintendos first-party pendanter Wii Sports og Wii Sports Resort bare var bedre.
Minispil-samlingerne er dog slet ikke så markant repræsenteret på Nintendo Switch'en. Måske er det derfor, at Bandai Namco har grebet muligheden for at genudgive Go Vacation til netop Switch-konsollen. Jeg kan dog allerede nu afsløre, at det ikke var på grund af den store konkurrence, at Go Vacation ikke har nedskrevet sig som en vigtig udgivelse i spilhistoriens annaler. For det er slet og ret et temmelig dårligt spil.

Men lad os lige træde et par skridt tilbage. I Go Vacation ankommer du til øen Kawaii, der byder på over 50 forskellige aktiviteter såsom tennis, bungeejumping, ATV-løb, sneboldskampe, fiskeri og meget, meget andet. Krogen er, at du ikke bare skal vælge, hvilket minispil du vil spille, men at du skal udforske øen, der består af fire forskellige resorts: vand-resortet, by-resortet, bjerg-resortet og sne-resortet. Undervejs kan du i sædvanlig open-world facon tilegne dig forskellige collectibles eller tage billeder af dyr - kort sagt er der fyldt på med forskellige banale opgaver. Det er ikke spændende at udforske den lille ø, der i sit udseende og design emmer meget af spillets oprindelse på Wii'en. Det er kun understreget af, at du kan spille som en Mii-figur - en figur der i denne anmelders øjne ikke er savnet - eller spillets egen avatar, der også har et meget Mii lignende design.

Go Vacation
Go VacationGo VacationGo VacationGo Vacation

Det værste ved at spillet er centreret omkring udforskningen af øen, er, at du skal unlocke de fleste af aktiviteterne, hvis du vil spille dem fra menuen i multiplayer. Du kan også udforske øen sammen, men dette tager igen al tempoet ud af oplevelsen. Det var ellers her, at minispils-samlingen skulle vise sit værd. Det virker som en kæmpe fejlprioritering, at du skal have kørt igennem hele den åbne verden, hvis du vil have hele spillets udvalg af aktiviteter, når du skal spille mod dine venner. Jeg kan godt se fidussen i, at give spilleren en belønning for at spille spillet, men det viser sig bare at være en kæmpehæmsko, hvis spillet skal fungere i en social sammenhæng. Minispillets charme ligger jo i, at du kan dyppe tæerne i lidt forskellige små aktiviteter og så hoppe videre til noget andet, når interessen uundgåeligt fiser ud, da denne type spil sjældent har meget dybde. Men ak nej. Ikke her.

Når vi så kommer ned til aktiviteterne - spillets ryggrad - ja, så er der i langt de fleste tilfælde tale om en række simple, dødkedelige, uoriginale og dovent udførte spil, du bare gerne vil have overstået, så snart de er gået i gang. Flere af dem sætter dog prikken over det rådne i, ved at varer alt, alt for lang tid. De fleste spil kan spilles med motion-control, men denne funktion virker som om den slet ikke er implementeret ordentligt. Eksempelvis er det fuldstændig umuligt at spille tennis, hvis du vil bruge din joy-con med motion-control. Ketsjeren reagerer så forsinket, at det virker som en stor præstation rent faktisk at returnere en serv.
Men ret skal være ret. Der er et par velfungerende spil i blandt. Blandt andet har sneboldskampene den rette blanding af simpelt gameplay og fart, der gør et godt minispil. Også airhockey-spillet fungerer godt. Det havde været et helt andet spil, hvis flere af aktiviteterne havde ramt ned i den arkade åre, som der er her. Men alt for ofte er der tale om en aktivitet, hvor du skal time dit tryk på én knap - eller diverse ræs, hvor der kun er en speeder og en bremse i et fuldstændigt fantasiløst banedesign.

Go Vacation

Tilsæt dertil uelegante menuer, der gør oplevelsen gumpetung, og lydeffekter, hvor motorlyden ligeså godt kunne have været et stykke pap på baghjulet af en trehjulet cykel, og du ender op med fornemmelsen af at sidde med en sørgelig discount kopi af en velkendt spiloplevelse.

Nu sidder du måske og tænker: "jo, jo, men er det ikke også lavet til de helt unge spillere og ikke en sur, gammel spilanmelder?". Og det kan du jo have ret i. Spillet sigter helt sikkert efter at ramme et børnepublikum, men jeg vil dog mene, at der er langt mere stimulerende og børnevenlige spil på markedet - også til Switch. Eksempelvis koncentrere Mariokart 8 sig om at kunne én ting, men gør det så til gengæld til perfektion, og giver i sidste ende meget mere fart og fantasi for pengene.
Desuden er Go Vacation virkelig kluntet i dets forklaring af regler og styring i de forholdsvist simple aktiviteter. I stedet for at gøre det let og indbydende bliver det en kamp at klikke sig hen til og igennem en række tunge tekstbeskrivelser.

Men Go Vacation er en pakkeløsning med sindssygt meget indhold. Den er målrettet dem, der gerne vil have rigtig meget at lave, hvor intet af det excellerer, meget af det er decideret ringe, men der er trods alt er rigtig meget af det.

Annonce
03 Gamereactor Danmark
3 / 10