Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski

Strange Brigade

Strange Brigade

Gakket humor, vandrende døde og en afsindig bunke action med vennerne. Sebastian har spillet sig igennem Strange Brigade, og du kan læse om hans oplevelse her.

TwitterRedditGoogle-Plus

Der findes spiltitler, som bedst nydes alene foran fladskærmen. Lyset dæmpes, hørebøfferne trækkes på og spilverdenen får lov at tage al ens opmærksomhed i en periode. Fordybelse væk fra al menneskelig kontakt. I den anden boldgade har vi så de store sociale oplevelser, hvor man samler vennerne online, og uddeler bøllebank til hinanden eller i retning af intetanende pixelerede monstre på skærmen. Begge kategorier har deres tid og sted, men jeg har personligt altid haft en stor forkærlighed for kooperative oplevelser som eksempelvis Gears of War, Borderlands eller Left 4 Dead. Alle titler som har slugt utroligt mange timer i godt selskab med vennerne. Det var derfor med en høj grad af forventning, da anmelderkoden til Rebellions nye titel "Strange Brigade" landede på min Xbox One. Få telefonkæden aktiveret - nu skal der spilles.

Før det sjove på skærmen startes, så syner Strange Brigade som helt klassisk pensum for alle der deler vores spilhobby. Et overlevelseseventyr afviklet i tredjepersonperspektiv, hvor handlingen cirkler om en ond dronning i Ægypten, og en stor bunke skeletter og andre vandrende døde skabninger. Tøm dit magasin og deltag i underholdningen. Men Strange Brigade adskiller sig dog hurtigt fra det stereotypiske, når først spillet startes op. En ærkebritisk fortællerstemmer sætter de simple rammer, og man kastes ud i udfordringerne. Det hele oser af en småkitschet atmosfære hentet fra spillefilm fra 30'erne. I starten fandt jeg fortællerstemmen en smule belastende. "Come on old champ!" Men ret hurtigt begynder den at vokse på mig. Små kommentarer serveres konstant med en afmålt kølighed og underspillet britisk humor. Jeg oplevede for eksempel, at han spurgte om det bankede på min dør, da jeg satte spillet på pause. I samme omgang bad han mig tage en kop te med tilbage til ham. Gennem banerne holder han også sjældent mund i lange perioder af gangen, og det hele får en afslappende og rendyrket uhøjtidelig atmosfære. Spillet har ingen mission om at tage sig selv alt for højtideligt.

Strange Brigade
Strange BrigadeStrange BrigadeStrange Brigade

De første valg er i retning af ens figur. Her kan man vælge imellem fire forskellige. Der er god bredde her, og man kan eksempelvis vælge en sort afrikansk kvinde eller en ung professortype af en britisk opdagelsesrejsende. Valget afgør ens specielle evner. Alle figurerne er udstyret med en amulet, og når denne fyldes op med energi under kampene, så aktiveres brugen af ens kraft. Jeg følte mig mest forbundet med Professor Archimedes De Quincey, og vi brugte herefter over tyve timer sammen under denne anmeldelse. Figurerne er bevæbnet med de helt klassiske våben. Et tvist her er dog, at man ved at finde forskellige opgraderinger på banerne, kan modificere deres dødelighed. Kugler som sætter ild i fjenderne, øget hastighed, formindsket rekyl - det er helt velkendt territorium for alle med kærlighed for taster og controllere.

Hvis vi springer tilbage til udgangspunktet, så er Strange Brigade en fuldblods kooperativ spiloplevelse. Man kan spille op til fire i brigaden. Jeg snuppede en del af historiedelen af spillet alene, hvorefter jeg slog partnerskab med en eller flere andre spillere i det resterende. Jagten på skatte og kampene mod alskens monstre, som sendes i din retning af heksedronningen Seteki, bliver bare sjovere med folk ved ens side. Desværre er muligheden for lokal co-op igen en overset ting, og de eneste skuldre man kan spille ved siden af, er dem på skærmen. Det er mig et under, hvorfor flere spiltitler ikke tager lokal co-op seriøst, og giver os hvad vi vil have her. Dette vil også have pyntet på Strange Brigade. Men før vi kaster os ned i en negativ spiral og råber over for mange fluer i suppen, så må jeg indrømme at det fungerer rigtigt godt med kooperative muligheder online. Jeg har leget med spillet i lidt over en uge, og selvom det ikke er udkommet endnu, så var der folk at lege med.

Historiedelen vil ikke indskrive sig i bøgerne som en stor fortælling. Det bliver aldrig dyb historiefortælling. De forskellige ganske omfangsrige baner cirkler typisk om at finde frem til nogle grotter, skatte eller personer. Strabadserne for at fuldføre dette er mængder af fjender, og en rundhåndet dosering af store boss-kampe. Selvom der er en høj grad af gentagelse i hvordan kampene sættes i scene, så er det lige underholdende hele vejen igennem. Tit ender brigaden i store lukkede scener, hvor der er våbenkasser og forskellige fælder man kan aktivere. Dette danner så rammerne om store episke slag, hvor krudt og kugler kombineret med sadistiske fælder nedlægger bølge efter bølge af fjender. Når man spiller alene, så er løbet kørt, hvis man dør. Det er derimod muligt at komme tilbage fra de døde, hvis man har fået vennerne med i co-op. Dette sker ved at man vågner op i en stående ægyptisk kiste, hvorefter ens kampfælder skal komme fobi og åbne døre. Kom i sving, dit dovne læs!

Strange Brigade
Strange BrigadeStrange BrigadeStrange BrigadeStrange Brigade

I mellem de mange kampe så udfordres man med forskellige puzzle-dele. Dette giver typisk adgang til skattekamre, hvor man kan finde ekstra mønter. Gåderne kan eksempelvis være aktivering af nogle symboler i den helt rigtige rækkefølge. Svarene kan typisk findes i nærområdet. Tager man chancen og gætter forkert, så kan flere af dørene blive låst. Surt show, du må starte forfra. Det er dog kun manglende indtjening man straffes med, og der er intet for bare at spille videre. Alle kan være med, og de forskellige gåder bliver aldrig rigtig svære. Pengene som man får ved at skyde fjender eller røve forskellige skattekamre kan omsættes til nye bedre våben. Endvidere er der rundt omkring på banerne placeret nogle våbenkister, som man kan betale sig adgang til. Disse giver en nogle markant mere kraftfulde våben i en periode. Når ammunitionen slipper op, så fordufter de saftige våben. Hvis man går rent i perfektionistisk loot-mode, så er der også fordelt forskellige ting rundt på banerne, som man kan gøre en indsats for at finde. Dette er for eksempel nogle blå porcelæns-katte. Har man fundet dem alle inde på en given bane, kan man få adgang til særlige skattekamre hen mod slutningen af banen. Der er rigeligt at foretage sig - og temposkiftet mellem kampe og puzzledele er fint velafstemt.

Strange Brigade
Strange Brigade