Divinity: Original Sin II

Divinity: Original Sin II - Definitive Edition (PS4/Xbox One)

Konsolejere får nu endelig mulighed for at kaste sig over et af de seneste års bedste rollespil. Vi anmelder Definitive Edition-udgaven, der også kommer til PS4 og Xbox One...

Her på Gamereactor er de diverse anmeldere forskellige, og lægger vægt på forskellige aspekter af spiloplevelsen. Søren anmeldte originalen på PC, og nu er det Carl der tager fat om Definitive Edition-udgaven, der desuden lander på PS4 og Xbox One.

Divinity: Original Sin II har allerede fejet benene væk under de fleste rollespilsfans, der ejer en PC. Med den nye Definitive Edition udgave af spillet kan PS4 og Xbox One nu også få lov at få en bid af kagen - og hvor er det dog en herlig én af slagsen. Hvis du allerede kender denne perle fra Larian studierne og bare vil høre, hvordan spillet klarer sig på konsollen, så kan du snildt hoppe hen til de sidste par paragrafer af denne anmeldelse. Har du endnu ikke haft fingrene i dette rollespils mesterværk, så læs endelig videre og lad mig sprede det gode ord.

Divinity: Original Sin II er et isometrisk rollespil med et turbaseret kampsystem. Det er sat i en fantasy-verden, der uden at være særligt original har nogle interessante variationer over velkendte temaer. Men det som virkelig kendetegner denne spiloplevelse er detaljerigdommen, det ikkelineære - men stadigvæk perfekt tilrettelagte - gameplay og at det er fyldt til bristepunktet med gode historier.

Divinity: Original Sin II
Divinity: Original Sin IIDivinity: Original Sin II

Fortælleglæden bliver allerede anlagt, når du starter et nyt spil og seks præfabrikerede karakterer fortæller dig en kort og præcis baggrundshistorie, der på én gang giver dig en fornemmelse af deres personlighed og historie, samtidig med at du får lyst til at lære dem bedre at kende. Det kan virkelig anbefales at bruge en af de seks "færdige" karakterer, da de hver især byder på virkelig meget dybde i form af deres særegne karaktertræk og historie. Vælger du eksempelvis at spille med Fane, der er levende død, så vil det være nødvendigt at have hans ansigtet dækket til, da de fleste byfolk reagerer ret dårligt på at se en levende død. Uanset hvilken af karakterne du vælger, møder du dem, du ikke valgte, i starten af dit eventyr. Du kan derfra rekruttere dem til din gruppe, der dog højst kan bestå af fire karakterer. Selvom du på den måde får et indblik i de andre karakterers historie, kan man næsten ikke vente med at starte et nyt spil, så du kan opleve verdenen fra en af de andres synsvinkler.

Divinity: Original Sin II gemmer på et utal af historier, og det er hele tiden op til spilleren, hvordan du vil interagerer med dem. Har du tålmodigheden til at tage det hele ind, er der en overflod af indhold, som rent faktisk er interessant og har noget at sige. Hvert sted, hver bog, hver samtale afslører noget om den verden, du befinder dig i. Det er simpelthen vanvittigt velskrevet. Det veksler på overbevisende vis mellem at være vanvittigt morsomt (uden dog at være lige så fjollet, som forgængeren var) og dybt alvorligt. Der er så mange overraskelser og mysterier at finde, at det er fristende at gennemsøge alle steder med en tættekam, for at få det hele med.

Divinity: Original Sin II
Divinity: Original Sin IIDivinity: Original Sin IIDivinity: Original Sin II

Men du kan ikke få det hele med første gang, du spiller Divinity: Original Sin II igennem. Du må finde dig i, at hvert eneste af dine valg medfører et fravalg. I et spil kan en NPC'er være en værdifuld allieret, i et andet har du måske fjernet vedkommendes hoved, fordi du ikke brød dig om dennes attitude. Du er selv fuldstændig herre over, hvordan du vil tilgå dine udfordringer. Du kan eksempelvis få 'Pet Pal'-evnen, der giver en karakter mulighed for at kommunikere med dyr - og det er ikke bare en gimmick, men en hel ekstra dimension til den i forvejen omfattende verden. Du har også hele tiden muligheden for at springe mellemregningerne over og gå til stålet i stedet. Jeg vil ikke give for mange eksempler, for det skal bare opleves, hvordan verden organisk tilpasser sig dine valg. Men lad det bare være sagt, at helt utroligt mange af dine valg har konsekvenser for resten af dit eventyr. Jeg fik prøvet det af et par gange, fordi at save-systemet er underligt lang tid om at gemme dit spil. Hvilket betød, at jeg flere gange kom til at slukke for min PS4, før mit spil var gemt. Det betød til gengæld, at jeg fik mulighed for at se, hvor forskelligt givne situationer kan udvikle sig, og jeg var dybt imponeret over, hvor stor forskellen kunne være fra min første til anden gang jeg bevægede mig igennem det samme område.

Divinity: Original Sin II
Divinity: Original Sin II
Divinity: Original Sin II