Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
anmeldelser
Two Point Hospital

Two Point Hospital

Hospitalssimulation med hjertet på rette sted.


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Det er ikke kun de klassiske computerrollespil som oplever en renæssance i disse år. Også halvfemsernes organisations- og virksomhedssimulatorer er vågnet op til dåd, efter årtiers slummer. Simulatorgenren spænder vidt, både tematisk og i sværhedsgrad. Blandt nyere spil ligger i den ene ende det prangende, men overfladiske Jurassic World Evolution - i den anden gemmer sig hyperkomplekse, men utilnærmelige titler som Factorio. Two Point Hospital lander et sted i midten.

Spillet er først og fremmest et forsøg på en åndelig arvtager til det morbidt folkekære Theme Hospital, et spil som flere af udviklerne var med til at skabe i sin tid. Præmissen burde derfor være genkendelig: det handler om på skift at lege sygehusarkitekt, hospitalsadministration og skruppelløs forretningsmand. Der er lægelokaler som skal bygges, hospitalsgange som skal indrettes, personale som skal ansættes - og lort som skal tørres op. Alt sammen uden at knække budgettet eller at tage livet af for mange patienter. Men mest det med pengene.

Two Point Hospital

Alt dette udspiller sig over en lang række hospitaler, med hver deres arkitektoniske og patologiske særpræg. Man starter dog forsigtigt ud med et stilfærdigt og omfangsmæssigt begrænset sygehus. Her handler det i første omgang om at lære det grundlæggende: man kan bygge et lokale, indrette et rum eller ansætte personale. Det er trekløveren af vigtigste handlinger, i grove træk. Personalet kommer i fire varianter: læger, sygeplejere, assistenter og pedeller. De har, i kraft af deres profession, forskellige ansvarsområder, men som enkeltpersoner har de også unikke præferencer, adfærdsmønstre og karaktertræk.

I takt med at hospitalet tjener penge og høster berømmelse, bliver der låst op for nye hospitaler. De byder selvsagt på nye udfordringer. Nye sygdomme betyder nye behandlingsformer. Samtidig er klimaforskelle, bygningsopsætning og sågar naturkatastrofer med til at nuancere oplevelsen. Jo længere i hospitalsrækken man bevæger sig, desto større bliver kompleksitetsgraden. Efterhånden er det ikke nok med almenlæger og generiske skadestuer, nej - der skal specialisering og stort beredskab til. Trods udvidelser, så består den tredelte kerne stadig: reception, diagnose og terapi. Det er en struktur som der trods alt ikke bliver rykket ret meget ved.

Two Point Hospital

Spilsystemernes gradvise udvikling (eller indvikling) foregår i et fornuftigt tempo og der er selvfølgelig ikke noget i vejen for at blive hængende ved et af de tidligere, mere overskuelige hospitaler. Her kan man endda stadig bidrage til andre projekter fremadrettet, i det man gennem forskningsprojekter låser op for universelle opgraderinger eller indtjener Kudosh-point til opkøb af nyt inventar. Der er altid et eller andet at arbejde sig hen imod, stort som småt.

I det hele taget falder Two Point Hospital under kategorien af spil som er lette at lære, men svære (eller blot tidskrævende) at mestre. Man får hurtigt det fundamentale på plads, men der er samtidig en stor margin for optimering. Ved siden af de store beslutninger - lokalebyggeriet og ansættelsesprocessen - så er der også mindre aspekter at forholde sig til. For eksempel hvordan de ansatte omgår hinanden, kræver lønforhøjelse, tager (over)lange ferier eller kommer med tvivlsomme forslag til forbedringer. Samtidig modtager man en lind strøm af notitser om begivenheder eller små udfordringer. Måske kommer borgmesteren på besøg. Måske truer en overset pedel med at sige op. Måske er sundhedsinspektøren forarget over lorten på gulvet.

Der er altså mange små ting som kan, vil og skal spille sammen, på kryds og tværs. Trods det tegnefilmsagtige ydre og den overlagt enfoldige lydside, så skorter spillet ikke på alle de små tandhjul og håndtag som kan engagere og stimulere genrekendere. Man kan skrue på konsultationspriserne, tage rentetunge banklån, skære i feriedagene og så videre. På samme måde kan man i vækstperioder søsætte reklamekampagner og forskningsprojekter, eller videreuddanne sit personale.

Two Point Hospital
Two Point Hospital